Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

850 glt 1992 170 hästars
Var inne o besiktade och fick (CO-halt förhöjd,för hög) + (HC halt tomgång,för hög) :evil: :evil:
Vad ska jag börja att felsöka någonstans,och vad menas med dom här felen ?:-/ ?:-/
Tacksam för lite hjäp
Lars
av *pettson*
lasse1 skrev:850 glt 1992 170 hästars
Var inne o besiktade och fick (CO-halt förhöjd,för hög) + (HC halt tomgång,för hög) :evil: :evil:
Vad ska jag börja att felsöka någonstans,och vad menas med dom här felen ?:-/ ?:-/
Tacksam för lite hjäp
Lars
Var bilen ordentligt varm när den besiktigades? När servades bilen senast? Hur var värdena förra året?

Bilen går för fett på tomgång och den klarar inte att ta hand om koldioxidhalten på 2500rpm..
ja den var varm nog vi varva den nog i 5 min men den gick inte ner något
hur värdena var förra gången vet jag inte för jag köpte bilen i höstas.
Man hörde och så att den inte gick rent på högre varv kan det ha en bidragande orsak?
av *pettson*
lasse1 skrev:ja den var varm nog vi varva den nog i 5 min men den gick inte ner något
hur värdena var förra gången vet jag inte för jag köpte bilen i höstas.
Man hörde och så att den inte gick rent på högre varv kan det ha en bidragande orsak?
ja absolut men det är intressant att höra när den servades med tänddelar sist till exempel?
På en modern bil med insprutning är det inte många saker man kan justera för att få rätt värden på CO, lambda etc. När alla komponter (lambdasensorer, luftmassemätare etc) fungerar blir värdena som bilprovningen mäter rätt. Oftast.

Vad visade bilprovningens lambdamätning? Har bilen luftmassemätare skulle jag kolla den först. Om inte skulle jag ta en titt på lambdasonden. Tips om hur du diagnostiserar dessa komponenter kan jag inte ge för din bil, själv använder jag ett diagnosinstrument på min bil (Skoda/Audi).
av *pettson*
lasse1 skrev:I och för sig har jag inte bytt något i tänd delar sen jag fick den,så det kanske är dax att byta lite tändstift.
Vad skall bytas mer än tändstift.
Ge lite tips om det
har du lust att skriva ut avgasvärdena här? Dom ger nyttig info.
CO 0,2 (0,5) HC 180 (100) CO2500 0,6 (0,3) Lamda 1,01 (0,96-1,04)

Nu har jag varit ute och kolla felkoder på bilen också och fick på
A7 1.2.2 Motortempraturgivarens period för lång
A6 2.1.4 Impulsgivarsignal saknas sporadiskt
1.2.3 Motortempratur från bränslestyrenhet saknas eller är felaktig
1.3.1 impulsgivarsignal saknas
Det måste nog ha samband med det dom höga värden :evil: :evil: :shock:
tacksam för svar lars
Tempgivaren är lite misstänkt... Vad visar tempmätaren i instrumentet? Den går på samma givare. Går den aldrig upp till mitten ska du nog byta termostat först.

Det bodre märkas som ryck eller att bilen dör helt om impulsgivarsignalen försvinner. Har du inte läst och nollat koder innan så kan det vara gamla koder som ligger kvar också...

CO högt = fet, och lambdavärde högt = mager stämmer dåligt. Kan du ha ett läckage på avgasröret? 92 är tillräckligt gammal för att det "ganska rostfria" systemet ska börja rosta. Läcker det efter sonden lurar det avgasmätaren att visa högt lambdavärde. Läcker det innan sonden lurar det den att feta upp, och det kan också vara hela orsaken till dina värden.
Nu vet jag inte hur din skarv mellan grenrör-kat ser ut, men den här typen spricker ibland:
Bild
Annars har du en kona och två långa skruv med fjädrar på.
Den visar strax under mitten på instrumentet i bilen
Och det räcker väll med att ta bort batteriet i ca 10 minuter för att det skall felkoderna skall raderas
vad har impulsgivarsignalen för funktion?
Och är det ifrån databoxen vi pratar om? ?:-/

Idag har jag bokat tid för service. Classic s[…]

XC70 2016

En annan sak jag kom på jag glömt fr&ar[…]

Bytte idag med mha verktyg från Amazon. B&[…]

Hej igen Mazzokie! Prova med: "Välj dit[…]