Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Warman
Jag har en volvo 855 2,5L 10v med motorkod b5252s.
det började med att jag körde sen så gick bilen bara sämre och sämre jag märkte sen att efter någon ml gick den inte att köra över 3000varv det är en automat så när man kom upp till 3000varv så började den bludra och det hände inget var som motorn dog men när man släpte gasen så kom den igång igen men sen efter någon mil till gick den inte över två 2000varv sen när jag nästa var hema någon mil efter det så gick den inte över tomgången så jag fick kryp köra sista biten hem när jag kommer in på gården hemma lägger jag i parken och testar varva lite men då dör den sen startar den inte mera. och det kommer bränsle fram för tryck finns det har byt bränsle filter och tänd delar har testat med annan data box också den tänder till någon gång i bland om man drar på starten i en min typ någon som har något förslag??? tack på förhand
av *pettson*
Warman skrev:Jag har en volvo 855 2,5L 10v med motorkod b5252s.
det började med att jag körde sen så gick bilen bara sämre och sämre jag märkte sen att efter någon ml gick den inte att köra över 3000varv det är en automat så när man kom upp till 3000varv så började den bludra och det hände inget var som motorn dog men när man släpte gasen så kom den igång igen men sen efter någon mil till gick den inte över två 2000varv sen när jag nästa var hema någon mil efter det så gick den inte över tomgången så jag fick kryp köra sista biten hem när jag kommer in på gården hemma lägger jag i parken och testar varva lite men då dör den sen startar den inte mera. och det kommer bränsle fram för tryck finns det har byt bränsle filter och tänd delar har testat med annan data box också den tänder till någon gång i bland om man drar på starten i en min typ någon som har något förslag??? tack på förhand
Kontrollera slangen mellan motor och mapsensorn.. Symptomen tyder på att den inte längre registrerar rätt.
Har du kontrollera om det finns felkod?
Kontrollera slangen mellan motor och mapsensorn. var sitter den???

jag kan inte kolla fel koder efter som det är en 96a och har obd2 men har kabel men inget program så kan inte läsa av dom kan ej få bilen till verkstad heller efter som det är en automat och bilen har ståt på samma ställe i 5månader. tack på förhand
av *pettson*
Warman skrev:Kontrollera slangen mellan motor och mapsensorn. var sitter den???

jag kan inte kolla fel koder efter som det är en 96a och har obd2 men har kabel men inget program så kan inte läsa av dom kan ej få bilen till verkstad heller efter som det är en automat och bilen har ståt på samma ställe i 5månader. tack på förhand
slangen sitter på insuget och sträcker sej över mot hyllan över kylaren. Slangen brukar vara gul eller gulvit.. Kontrollera NOGA bägge gummiändarna på den. Det får inte läcka någonting alls.
Hej
Min brorsa hade en 855-96 som en klurig bilmek gjorde en felkodsaläsare med en diod som han kopplade över OBD2. Han hade bara riktig testutrustning för den nyare modellerna.
Vet inte säkert hur det gick till men jag såg hur han fick dioden att blinka så han kunde kolla i en bok vad koden betydde. Han lyckades på detta sättet hitta felet som gjorde att lambdavarningslampan lyste. Det var luftpumpsreläet på brorsans bil.

Kanske går det att med hjälp av en diod göra en "felkodsavläsare" och hitta ditt startproblem.
Sitter det inte en varvtalsavkännare (vet ej om det kallas så) vid svänghjulet som kan ha blivit igengrodd av smuts eller som sjunger på sista versen.

Borde det inte kunna gå att ta bilen på släpvagn till en verkstad. Bogsera en automat är väl inte att rekommendera.
jo men bilen tänder ju till i bland och startar men går väldigt dåligt på tom gången och försöker man varva så mulrar det i luftburken bara. något mera tips om vad det kan vara? tack på förhand
av *pettson*
Warman skrev:jo men bilen tänder ju till i bland och startar men går väldigt dåligt på tom gången och försöker man varva så mulrar det i luftburken bara. något mera tips om vad det kan vara? tack på förhand
Det är ju helt omöjligt att sia om vad som är fel på din bil om du inte är benägen att gå ut och samla information till oss, eller ens att kika?..
Men visst kan vi alla ta tag i varsin kakburk och överösa dej med tips alltifrån lite luft i hjulen till att det handlar om myror i fördelarlocket?..
Känner du att du då vill ta tag i den 300tips listan med siade saker och det är lättare så visst?
Ett tips?.. Slangen jag pratar om är den som gör att din bil överhuvudtaget ska reagera på gasen..Den knyter ihop mapsensorn med insuget..dvs att den gör så mapsensorn känner av att du gasar... Dock är min kristallkula grumlig nu så mera tips får vänta tills du har mera att berätta.. :-)-)
jo jag ska kolla den slangen men hur kommer det sig att den kan starta i bland då? jag har byglat bränsle pumpen och byt filter har byt fördelar lock stift och kablar har byt tändspole och det är samma sak den går inte men får kolla upp det hör av mig på helgen efter som jag inte kan kolla om det är det som är felet förens lördag tack för dom tips jag har fåt
av *pettson*
Warman skrev:jo jag ska kolla den slangen men hur kommer det sig att den kan starta i bland då? jag har byglat bränsle pumpen och byt filter har byt fördelar lock stift och kablar har byt tändspole och det är samma sak den går inte men får kolla upp det hör av mig på helgen efter som jag inte kan kolla om det är det som är felet förens lördag tack för dom tips jag har fåt
Eftersom du kör B5252 modell så kan du även kontrollera din kamaxelgivare om den är hel. B5252 är den enda som kan starta och gå om än dåligt vid rätt betingelser.. Övriga modeller startar INTE utan kamaxelgivaren.

Den som löser livslängdsproblemet med Li[…]

Service Peugeot 107 2007

I går var jag och pressade ur det gamla lagr[…]

Idag har jag bokat tid för service. Classic s[…]

XC70 2016

En annan sak jag kom på jag glömt fr&ar[…]