Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ihsahn
När jag ska svänga går det först trögt, sen lätt, sen trögt, sen lätt osv. Likadant åt båda hållen. På verkstaden sa de (utan att titta på bilen utan bara provköra) att det är styrväxeln som behöver bytas (servopumpen fungerar som den ska) men sen läste jag här på forumet att det kunde vara någon knut som sitter mellan rattstången och styrväxeln. Någon som är insatt i vilka problem som brukar dyka upp på volvo?

850-GLE 1993, ungefär 32000 mil.
av *pettson*
Ihsahn skrev:När jag ska svänga går det först trögt, sen lätt, sen trögt, sen lätt osv. Likadant åt båda hållen. På verkstaden sa de (utan att titta på bilen utan bara provköra) att det är styrväxeln som behöver bytas (servopumpen fungerar som den ska) men sen läste jag här på forumet att det kunde vara någon knut som sitter mellan rattstången och styrväxeln. Någon som är insatt i vilka problem som brukar dyka upp på volvo?

Hälsa verkstan att du köper en nedre rattaxelknut .. Dom enda problem som uppstår på styrväxeln är att dom börjar läcka i princip.
Men felet är rattaxelknuten.. det är jag 99,9999999% säker på.
av Ihsahn
*pettson* skrev:
Ihsahn skrev:När jag ska svänga går det först trögt, sen lätt, sen trögt, sen lätt osv. Likadant åt båda hållen. På verkstaden sa de (utan att titta på bilen utan bara provköra) att det är styrväxeln som behöver bytas (servopumpen fungerar som den ska) men sen läste jag här på forumet att det kunde vara någon knut som sitter mellan rattstången och styrväxeln. Någon som är insatt i vilka problem som brukar dyka upp på volvo?

Hälsa verkstan att du köper en nedre rattaxelknut .. Dom enda problem som uppstår på styrväxeln är att dom börjar läcka i princip.
Men felet är rattaxelknuten.. det är jag 99,9999999% säker på.
Okej. Säljer mekonomen sådana eller är det något som man måste köpa volvo original från någon volvohandlare?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Mekonomen har. Jag bytte en åt en kompis för ett tag sen och han hade köpt den där. Dom ställde frågor om splines eller inte och babblade om två olika typer när han köpte den, men jag hittade bara en i Volvos kataloger och har aldrig sett nåt annat i verkligheten heller.
Splines på styrväxeln om de frågar.

Sök lite så borde du hitta lite info om bytet. Man får tänka på kontaktrullen till airbagen i ratten...
Användarvisningsbild
av Sparkz
En tillfällig lösning. Du har minst ett nållager med torra och rostiga nålar i knuten. 5-56 får det att gå lätt ett tag, under tiden ligger det och sliter i lagret så det blir glappigt. Till slut börjar nålarna dansa omkring hursomhelst och helt plötsligt slår det tvärstopp...
Worst case-scenario, men fullt möjligt. Jag undviker helst billiga genvägar på styrning och bromsar...
av Ihsahn
Sparkz skrev:En tillfällig lösning. Du har minst ett nållager med torra och rostiga nålar i knuten. 5-56 får det att gå lätt ett tag, under tiden ligger det och sliter i lagret så det blir glappigt. Till slut börjar nålarna dansa omkring hursomhelst och helt plötsligt slår det tvärstopp...
Worst case-scenario, men fullt möjligt. Jag undviker helst billiga genvägar på styrning och bromsar...
Okej. Vilka miltal pratar vi om här, är det risk att det där kan hända inom en snar framtid eller kan jag vänta till sommaren med att laga det? Väntar jag till sommaren kan jag fixa det själv, men just nu har jag inget garage och måste således lämna in bilen.
av *pettson*
Ihsahn skrev:
Sparkz skrev:En tillfällig lösning. Du har minst ett nållager med torra och rostiga nålar i knuten. 5-56 får det att gå lätt ett tag, under tiden ligger det och sliter i lagret så det blir glappigt. Till slut börjar nålarna dansa omkring hursomhelst och helt plötsligt slår det tvärstopp...
Okej. Vilka miltal pratar vi om här, är det risk att det där kan hända inom en snar framtid eller kan jag vänta till sommaren med att laga det? Väntar jag till sommaren kan jag fixa det själv, men just nu har jag inget garage och måste således lämna in bilen.
Vänta tills det blir varmare. MEN gör jobbet, många har en ide om att det faktiskt går att spraya och sen när det kärvar igen så sprayar man igen. Sparkz har helt rätt i sin bedömning som han gör.
Många tror att 5-56 eller liknande sprayer är nån form av smörjning. Det är det alltså inte. Det är en universalspray som i viss mån är rostlösade och vattenavstötande. Enda sättet att lösa problemet permanent är att öppna nållagren och tvätta ur gamla fettet/ smuts samt återfetta och montera ihop. Dock är dessa nitade och således inte säkert att öppna och stänga igen. Då det är en säkerhetsdetalj vi pratar som så låter vi alltså bli att röra den på så sätt och istället byta ut den snarast.
av Ihsahn
*pettson* skrev:
Ihsahn skrev:
Vänta tills det blir varmare. MEN gör jobbet, många har en ide om att det faktiskt går att spraya och sen när det kärvar igen så sprayar man igen. Sparkz har helt rätt i sin bedömning som han gör.
Många tror att 5-56 eller liknande sprayer är nån form av smörjning. Det är det alltså inte. Det är en universalspray som i viss mån är rostlösade och vattenavstötande. Enda sättet att lösa problemet permanent är att öppna nållagren och tvätta ur gamla fettet/ smuts samt återfetta och montera ihop. Dock är dessa nitade och således inte säkert att öppna och stänga igen. Då det är en säkerhetsdetalj vi pratar som så låter vi alltså bli att röra den på så sätt och istället byta ut den snarast.
Jag skulle behöva göra en resa på ungefär 40 mil nu i helgen, är det dumt att göra det eller kan jag åka i helgen och sen lämna in bilen veckan därefter? Måste man förresten demontera hela rattstången inklusive ratt och övre rattaxelknut för att kunna byta den nedre?
Vidare står det på mekonomens hemsida att deras rattaxelsknut är för bilar med splines, men jag har ingen aning om min bil har det eller inte...
av *pettson*
Kör du..
Nej man demonterar inte hela rattstången. Rattstången är av teleskop typ, det går utmärkt med den på plats. Om du har splines eller inte är nåt du får upptäcka när du demonterar den gamla. Det finns några få av just äldre modell som har en annan typ. Dock är dom sällsynta.
Om du är osäker på att meka så lämna bort det jobbet annars. Det är ett säkerhetsjobb på flera sätt. Dels handlar det om att dela på rattstången, sen ska den lossas från styrväxeln vilket inte är helt enkelt, det sitter gärna fast. När du är där ska du få ur lagringen ur gummigenomföringen genom golvet för att tvätta nållagret och fetta om det. Sen är det så att den måste hamna på exakt samma ställe på styrväxeln igen och rattstången får inte snurra nånting under tiden. (detta eftersom då rattrullen som överför info mellan airbagen och styrdonet i värsta fall kan hamna fel och gå av.).
Med andra ord det är ett precisionsjobb som kan kräva en del verktyg och massa jävlar anamma.

Den som löser livslängdsproblemet hos Li[…]

Service Peugeot 107 2007

I går var jag och pressade ur det gamla lagr[…]

Idag har jag bokat tid för service. Classic s[…]

XC70 2016

En annan sak jag kom på jag glömt fr&ar[…]