Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Bilen går bra när den går lansväg men när den har gått ett tag på tomgång eller kört lite i statstrafik så bluddrar den och går allmänt illa, hugger vid gaspådrag.Åker man bluddrades och åker till en större väg så efter några km går den som den ska igen.Indikerar ingen felkod . den luktar som väldigt fel avgasvärde, typ som en gammal 240.
Kan lambasonden vara boven?? Kan den sätt igen sig eller vad kan det vara, vart ska jag börja??
Det är som vanligt min 855 t5r. :evil: den börgar gå mig på nerverna..
vore tacksam för svar igen,
Ante
av *pettson*
Anteandre skrev:Bilen går bra när den går lansväg men när den har gått ett tag på tomgång eller kört lite i statstrafik så bluddrar den och går allmänt illa, hugger vid gaspådrag.Åker man bluddrades och åker till en större väg så efter några km går den som den ska igen.Indikerar ingen felkod . den luktar som väldigt fel avgasvärde, typ som en gammal 240.
Kan lambasonden vara boven?? Kan den sätt igen sig eller vad kan det vara, vart ska jag börja??
Det är som vanligt min 855 t5r. :evil: den börgar gå mig på nerverna..
vore tacksam för svar igen,
Ante
inga felkoder men drar uppenbarligen mycket bränsle?..
tja.. öppet filter utan avskärmning så att du får in all varmluft gör det symtomet...
av *pettson*
Anteandre skrev:Förresten vet du hur man mäter en lambason??
om sondens värmeslinga dör larmar motorlampan.. om sondens mätslinga dör larmar motorlampan..
Om du får fullt med varmluft på grund av ett öppet filter utan vettig avskärming så blir det helt fel fyllning med luft/Bränsle då går bilen riktigt fett och illa men inget larmar..
Yes jag vet hur man mäter upp lambdasonden.
av *pettson*
Anteandre skrev:jag har inget öppet luftfilter utan den vanliga luftburken. Kan det vara någon vakumslang eller insugspackningen kanske ,(satt dit en ny) , jag bytte flamfalla här om dagen.
Fick du dit vacumslangen till bränsletrycksregulatorn..? Låter onekligen som om den inte sitter på..
av *pettson*
Anteandre skrev:Tror du jag kan ha fått någon kam fel?? men jag ställde den som den stog innan. ?:-/
Egentligen är det ointressant om dom stod som innan för min del.. frågan är står dom rätt? För jag har ingen aning om ifall bilen gick bra innan på alla varvtal?
Naturligtvis påverkar felinställning på kamaxlarna :!:
Starta bilen kall.. lambdan är inte inkopplad då.. det tar 160 sekunder innan lambdans förvärming kopplas in..
är du osäker kopplar du ur lambdasonden helt så ställer sej motorn i limphome läge med lambdans styrningsvärden i mitten alltså lambda1...
Då ska den inte kunna feta såpass så att den bluddrar.. OM du fått dit dina kamaxlar rätt.
Förstå att inte veta hur dom ska stå är egentligen ett spel med antingen TUR och dålig gång.. Eller otur och en motor renovering. ÄR du osäker.. RIV kamremmen..ställ allt på noll montera den igen för se om den går som tänkt. Och Nolla kamaxlarna med hjälp av spåren på baksidan som dom är till för.

De förväntar sig att nå över […]

XC70 2016

fattade jag rätt? länkarmsbussningar B[…]

Rotskyddsgarantin gäller vad jag först&[…]

Tysta sommardäck V90

Lite intressant med ljudivåmätningar, […]