Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Virtanen
Hejsan.

Har problem med min -855 95:a. Den har två gånger nu inte startat helt plötsligt, båda gångerna efter kortare stopp.

Kan det vara bränslepumpen ? Eller vad beror det på. Vore tacksam för svar. Gärna utförligt hur man skall gå tillväga lite granna oxå.

Har kollat batteri och det är helt ok. När vi bogserade bilen gick den igång med växel i men så fort jag släppte gasen dör den tvärt. Om den informationen kan hjälpa.

M V H

Virtanen
av andezon
Hej, nästa gång det inträffa så lysna om bränslepumpen går, gör den inte det kan det i princip bara vara två saker antigen bränslerelä eller pump, det vanligaste är pumpen...
av boganisse
jag hade samma fel på min 850 95.på volvo sa dom att det var tomgångsmotorn.den är nu bytt
Användarvisningsbild
av hova_71
Jag tycker att det verkar mer troligt att det är tomgången som spökar än att det skulle va soppafiltret. :roll:
Användarvisningsbild
av v70r/awd
Virtanen skrev:Hejsan.

Har problem med min -855 95:a. Den har två gånger nu inte startat helt plötsligt, båda gångerna efter kortare stopp.

Kan det vara bränslepumpen ? Eller vad beror det på. Vore tacksam för svar. Gärna utförligt hur man skall gå tillväga lite granna oxå.

Har kollat batteri och det är helt ok. När vi bogserade bilen gick den igång med växel i men så fort jag släppte gasen dör den tvärt. Om den informationen kan hjälpa.

M V H

Virtanen
kolla felkoder först :D
av Fairlight
Kan vara tomgångsventilmotorn (sitter fram till Höger om man står framför bilen) . Gaswiren går under en kåpa.
Tomgångsmoton sitter under den kåpan. PÅ äldre modeller 95 och tidigare, får den sin luft från ventilkåpan, och där följer oftast med oljesmuts och sånt som sätter igen den motorn/Ventilen.
Volvo byggde senare om dessa så luften tas från luftfiltret (syns om den är obyggd, för då gå det en gummislang på ca 43 cm i diameter från luftfiltret till denna ventil.
Ventilens uppgift är att hålla uppe tomgången och öka tomgången när exempelvis AC eller servostyrning vill minska tomgångsvarvtalet.
Du kan rensa den själv eller skaffa en ny.

Lycka till

Fairlight

Varningen om åldrat bränsle kommer n&[…]

Volvo VIDA till Android?

Hej Är det någon som har VIDA på […]

Dra ut dom bara vid demo ,vid mont,tryck i dam bar[…]

Kan man rengöra skenorna utan att ta bort sto[…]