Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av percy
Hej!

Hur motiverat är det att byta spännrulle när man byter drivrem (asså inte kamrem utan fläktrem eller vad man ska kalla den). Jag kan inte hitta något uppenbart fel. Lagret och spännkraften känns ok vad jag kan bedöma.

Bilen har gått ca 12 500 mil. Det är en -99 V70 GLT.

Någon som har en åsikt?

Mvh

// Percy
av *pettson*
percy skrev:Hej!

Hur motiverat är det att byta spännrulle när man byter drivrem (asså inte kamrem utan fläktrem eller vad man ska kalla den). Jag kan inte hitta något uppenbart fel. Lagret och spännkraften känns ok vad jag kan bedöma.

Bilen har gått ca 12 500 mil. Det är en -99 V70 GLT.

Någon som har en åsikt?

Mvh

// Percy
rullen är förbrukningsvara och den bör bytas samtidigt. Att rullen känns okej är ju bra. Den snurrar dock ganska fort och får absolut ingen service annars osv.. Så byt.. det ett tips. Spännaren däremot behöver du inte byta.
av percy
Exakt min tanke. Kul att få det bekräftat.

Någon som har ett tips på var man kan inhandla en rulle med lager? Volvo/mekonomen tillhandahåller ju bara hela kånkarongen med spännare i ett stycke till pinsam prisnivå. Jag behöver, ju, i princip bara ett litet lager.

Jag hade kunnat pressa ur lagret ur rullen men det känns lite mickligt att göra en sådan manöver på "gammal" plast. Det hade varit bättre att köpa rullen komplett tror jag.

mvh

percy
Kopplingspedal knarrar

Ja, smörjt lite upptill vid pedalen gjorde ja[…]

Classic som Volvo erbjuder för 2995:- &aum[…]

Tyvärr hittar jag ingen svensk sida som s&aum[…]

Tysta sommardäck V90

Så du rekommenderar ett däck för […]