Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av glt 92
Har en abs lampa som behagar lysa titt som tätt, skulle kolla upp va det kunde tänkas vara och tänkte då börja med att kolla eventuella felkoder. Men så fort stiftet blev inkopplat i hålet för abs, så tänds den röda lysdioden och sedan lyser den så länge stiftet sitter i. Oavsett om jag försöker nolla den eller hur jag än gör så förblir den tänd. Ganska frustrerande. Finns kanske någon på forumet som har haft samma problem eller har en bra ide om va det kan vara . Hoppas det annars verkar det ju va ganska kört med att göra någon felsökning.
Hej!

Jag har exakt samma fel på min 850 -93a. Det började då jag lämnade in bilen för byte av tandhjul vänsterfram samt luftning av systemet. När jag fick tillbaks bilen så var olje behållaren för bromsvätska överfull, samt att ABS lampan lyste så fort ABS bromsarna gick in. När jag sedan skulle felsöka systemet från diagnosuttaget modul A sockel 3 så lyste dioden konstant och ABS lampan började lysa så fort man stoppade ner kabeln i sockel 3. Jag visste inte vad jag skulle göra så jag väntade ca ett dygn och började med att kolla alla säkringar som hör till ABS systemet samt säkringen för bromsljuset. När jag gjort det och tömt ur oljan ur behållaren för bromsvätska så nivån hamnade mellan min och max, så testade jag att köra diagnosen igen och då kunde jag läsa av felkoderna. Men det fanns ingen felkod att visa utan det blev 1-1-1 som betyder att inget fel upptäckts. Det fungerade sedan utan problem i en vecka, och idag då jag skulle flytta på bilen så började lampan att lysa igen och dioden i diagnosen lyste konstant denna gången också. Jag testade med att byta ut styrenheten till en som jag hade liggandes i källaren som suttit på bilen förut och då gick det att läsa av felkoderna men då lyste lampan hela tiden när man startade bilen. Jag provade också att röra på nivågivaren för bromsvätskan och då tändes lampan när motornb var igång, jag testade också med att koppla ur nivågivaren och det blev samma fel då. efter någon timmes felsökande så fungerar ABS bromsarna och ingen lampa lyser men det går fortfarande inte att läsa av några felkoder i modul A sockel 3, eftersom att dioden lyser konstant nu också.

men vad är detta för fel?

MVH/Nicklas.
Hej!

Jag har fixat detta felet nu idag på min bil och då bytte jag styrenheten, så nu har dioden i diagnosenheten slutat att lysa konstant och ABS lampan lyser inte och bromsarna fungerar klockrent.

så köp en ny styrenhet kostar ca 1500kr på en bildemonterning. Eller låna en om du har tillgång till någon med samma serie nummer.

Detta fungerade för mig men jag kan ju inte garantera att det kommer att fungera för dig.

mvh/Nicklas.
av glt 92
hej. Det där med styrboxen låter ju rätt troligt. Du menar den där svarta lådan som sitter under servot. Har kollat runt lite i andra trådar och sett att det verkar vara ganska vanligt med kassa lödningar i styrboxen. Så nästa steg blir väl att kolla upp lite lödningar, har sett en del bilder och det verkar ju inte vara helt omöjligt att fixa själv. Förresten, går det att köra utan styrboxen, om man inte skulle hinna bli klar innan mörkret faller.
Användarvisningsbild
av Claes74
glt 92 skrev:hej. Det där med styrboxen låter ju rätt troligt. Du menar den där svarta lådan som sitter under servot. Har kollat runt lite i andra trådar och sett att det verkar vara ganska vanligt med kassa lödningar i styrboxen. Så nästa steg blir väl att kolla upp lite lödningar, har sett en del bilder och det verkar ju inte vara helt omöjligt att fixa själv. Förresten, går det att köra utan styrboxen, om man inte skulle hinna bli klar innan mörkret faller.
Kolla här så hittar du lite bilder på felkällor i lödningarna.
http://www.volvoforum.no/tips_triks/850-absmodul.htm
glt 92 skrev:hej. Det där med styrboxen låter ju rätt troligt. Du menar den där svarta lådan som sitter under servot. Har kollat runt lite i andra trådar och sett att det verkar vara ganska vanligt med kassa lödningar i styrboxen. Så nästa steg blir väl att kolla upp lite lödningar, har sett en del bilder och det verkar ju inte vara helt omöjligt att fixa själv. Förresten, går det att köra utan styrboxen, om man inte skulle hinna bli klar innan mörkret faller.
om du undrar vad jag menar så är det styrenheten som sitter längst upp på hydraulaggregatet till ABS bromsarna, sitter bredvid huvudbromscylindern. Den där svarta boxen har jag aldrig hört talats om att den ska ha med ABS bromsarna att göra. Är det inte den som man kan chippa för att få bättre bensinförbrukning? Jag bytte själva ABS styrenheten för det är den som lagrar alla felkoder till ABS bromsarna. Dom man sedan kan läsa av och radera med hjälp av diagnosenheten som du hade preblem med. Mäta i modul A sockel 3 med en multimeter. Det ska vara runt 10V jag hade ett pendlande värde mellan 3-9V och när jag bytte styrenheten och då blev det konstant 10V.

MVH/Nicklas.
av glt 92
Va roligt med lite svar. Men jag blir lite lätt förvirrad nu. Det blir lätt konstigt då man ej har den korrekta benämningen på den del man talar om. Själv vet jag inte vad som är rätt namn på dessa delar. Men det verkar som om Nicklas med styrenheten menar den stora aluminiumlådan med multikontakt, för mig är det databoxen ,fast så heter den väl kanske inte egentligen. Det jag läst om på de andra trådarna och som verkar vara en vanlig felkälla till ABS problem kallas omväxlande styrenhet, styrbox, absmodul. Sitter bultad mot ventilhuset med alla bromsrör, under det alltså. Dåliga lödningar verkar här vara ett vanligt fel och kan tydligen ge de mest skiftande felmeddelande. Nu är min bil en 92:a och det jag har läst har handlat om lite senare årsmodeller men jag antar att samma sak gäller för en 92:a. Verkar i alla fall värt att kolla upp och framförallt billigare än att köpa en annan styrbox, eller vad det nu var den hette.
glt 92 skrev:Va roligt med lite svar. Men jag blir lite lätt förvirrad nu. Det blir lätt konstigt då man ej har den korrekta benämningen på den del man talar om. Själv vet jag inte vad som är rätt namn på dessa delar. Men det verkar som om Nicklas med styrenheten menar den stora aluminiumlådan med multikontakt, för mig är det databoxen ,fast så heter den väl kanske inte egentligen. Det jag läst om på de andra trådarna och som verkar vara en vanlig felkälla till ABS problem kallas omväxlande styrenhet, styrbox, absmodul. Sitter bultad mot ventilhuset med alla bromsrör, under det alltså. Dåliga lödningar verkar här vara ett vanligt fel och kan tydligen ge de mest skiftande felmeddelande. Nu är min bil en 92:a och det jag har läst har handlat om lite senare årsmodeller men jag antar att samma sak gäller för en 92:a. Verkar i alla fall värt att kolla upp och framförallt billigare än att köpa en annan styrbox, eller vad det nu var den hette.
Hej! Den delen du menar heter styrenhet enl bibloaget iaf och jag tror att dom har den korekta benämningen på den. Den kan också heta enl det här forumet styrdon, styrbox och databox som du säger, men så länge vi menar samma del så är det ju lungt. Styrenheten sitter högst upp på hydraulaggregatet som då sitter under styrenheten som består av en hydraul pump och bromsrör och lite sånt. ABS systemet ser exakt lika dant ut från årsm 92-95. Från årsm 96 och framåt ser det helt anorlunda ut.

MVH/Nicklas.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Kärt barn har många namn...
På 92-95 sitter styrenheten uppe vid huvudcylindern. Den svarta burken längre ner inehåller bara spolar till magnetventilerna.
96- har styrenheten flyttat ner en våning och blivit sambo med spolarna.

Om jag skulle behöva byta CEM, kan jag d&arin[…]

Om man ska vara petig så sitter laddaren i b[…]

nä, det luktar os lång väg, .Jag s[…]

Har V90CC och klossarna bak slits mera, efter 1400[…]