Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Red Dragon
#174614
Hej!
Jag hade tidigare problem med dålig jordanslutning mellan batteriet och chassiet. Bilen en V70 GLT-97 vägrade då att starta.
Efter att ha gjort rent jordanslutningen, samt dragit en ny extra jordkabel, så startade bilen utan problem. sedan har den gått
hela sommaren utan minsta startproblem. Men efter att ha stått vinteravställd sedan Nov 2007, i ett fuktigt kallgarage, så vägrar
den numera att starta. Jag har kollat samtliga reläer, säkringar, har likaså bytt ut fördelarelocket samt rotorn. (locket var bränt) :-O)
monterade även dit nya tändstift.

Tänkte att nu jäklar hoppar den nog igång direkt. Men icke, jag har kört med startmotorn ca: 1-2minuter, men motorn tänder ej
det allra minsta? Nu börjar jag tappa hoppet. Har fått många fina tips från våran käre Pettson, men ingenting hjälper.
Kan även tillägga att kompression finns, startmotorn arbetar i exakt samma takt som den alltid gjort. Soppa kommer fram samt
att en rejäl gnista finns fram till stiften. Batteriet är fulladdat, har även testat med två batterier & startkablar. Ingenting hjälper?

Jag börjar nu återigen att misstänka de "blå jordkablarna" de som förgrenar sig vidare upp i motorrummet? vart går dessa jordkablar?
Om det tex: är kabelröta i en eller flera av jordkablarna, går startmotorn fortfarande runt då? Finns det någon jordning mellan karossen
och motor eller vxl-lådan? Mkt tacksam för tips.

Edit: Törs jag testa med startgas?
av *pettson*
#174706
Red Dragon skrev:Hej!
Jag hade tidigare problem med dålig jordanslutning mellan batteriet och chassiet. Bilen en V70 GLT-97 vägrade då att starta.
Efter att ha gjort rent jordanslutningen, samt dragit en ny extra jordkabel, så startade bilen utan problem. sedan har den gått
hela sommaren utan minsta startproblem. Men efter att ha stått vinteravställd sedan Nov 2007, i ett fuktigt kallgarage, så vägrar
den numera att starta. Jag har kollat samtliga reläer, säkringar, har likaså bytt ut fördelarelocket samt rotorn. (locket var bränt) :-O)
monterade även dit nya tändstift.

Tänkte att nu jäklar hoppar den nog igång direkt. Men icke, jag har kört med startmotorn ca: 1-2minuter, men motorn tänder ej
det allra minsta? Nu börjar jag tappa hoppet. Har fått många fina tips från våran käre Pettson, men ingenting hjälper.
Kan även tillägga att kompression finns, startmotorn arbetar i exakt samma takt som den alltid gjort. Soppa kommer fram samt
att en rejäl gnista finns fram till stiften. Batteriet är fulladdat, har även testat med två batterier & startkablar. Ingenting hjälper?

Jag börjar nu återigen att misstänka de "blå jordkablarna" de som förgrenar sig vidare upp i motorrummet? vart går dessa jordkablar?
Om det tex: är kabelröta i en eller flera av jordkablarna, går startmotorn fortfarande runt då? Finns det någon jordning mellan karossen
och motor eller vxl-lådan? Mkt tacksam för tips.

Edit: Törs jag testa med startgas?
ja du törs testa med startgas MEN gör det INTE via massmätaren. Försök få in gasen ändå t.ex vid vacumuttagen..
Testa även att dra igång den.. är det starten som tar för mycket ström så startar bilen direkt vid bogseringen. Om den strular vid bogseringen så har vi ett annat problem..
av Red Dragon
#174741
Hej Pettson !

Problemet med bogsering är att få ut bilen från garaget som ligger i en backe. (jobbigt värre)

Vad tror du om jordkablaget från batteriets minuspol vidare ut till motorn,mm? Kan dessa jordkablar påverka
motorn så den ej startar? Om det tex: är kraftig oxidation (avbrott) i någon av dessa jordkablar, skulle då
startmotorn snurra runt överhuvudtaget??

Vart exakt ska jag spraya in startgasen..så det ej blir ännu mera fel. :wink:

Om den även skulle visa sig strula vid bogsering, vad skulle du satsa på då? (kan kamremmen ha hoppat fel)
av *pettson*
#174758
Red Dragon skrev:Hej Pettson !

Problemet med bogsering är att få ut bilen från garaget som ligger i en backe. (jobbigt värre)

Vad tror du om jordkablaget från batteriets minuspol vidare ut till motorn,mm? Kan dessa jordkablar påverka
motorn så den ej startar? Om det tex: är kraftig oxidation (avbrott) i någon av dessa jordkablar, skulle då
startmotorn snurra runt överhuvudtaget??

Vart exakt ska jag spraya in startgasen..så det ej blir ännu mera fel. :wink:

Om den även skulle visa sig strula vid bogsering, vad skulle du satsa på då? (kan kamremmen ha hoppat fel)
Det jag är inne på är att startmotorn går för trögt.. Det spelar ingen roll hur bra jord eller hur bra spänning du har. Du får ändå spänningsfall vid starten.
Den åtgärd du kan göra på platsen är att ta isär starten och smörja lagerlägena och den lilla växellådan du har mitt på. PÅ så sätt får du ned friktionen i starten och den drar avservärt mindre ström. Det finns en sak du kan göra innan du river starten.. Bygla halvljuset så det står på medans du startar. Ljuset får flimra men inte mera.. Det får inte synbart dippa i ljusstyrka. Gör den det så måste du utföra åtgärden ovan eller byta starten. Glöm inte att slipa av växellådskanten och kanten på starten när du ändå har det isär för att ta bort oxid som stör jordningen. Lägg gärna alufett emellan så att det blir bra kontakt mellan dom två alu ytorna..
av Red Dragon
#174931
Nu har vi försökt att dra i gång bilen, men den tänder ej alls? Efter att vi återigen skjutit in den i garagen, så testade
vi med att koppla dit en lös startkabel mellan batteriets jordpunkt i plåten, samt vidare upp till motorns gods, då böjade
eländet att småtända han var tom, igång under någon kort sekund? Jag vågade ej fortsätta att mala med startmotorn då
det finns risk för att den surar ned sig. Fina bilar det här V70 :-(O) var och varannan står utmed vägarna med motorstopp.

Tacksam för tips.. :lol:
av *pettson*
#174952
Red Dragon skrev:Nu har vi försökt att dra i gång bilen, men den tänder ej alls? Efter att vi återigen skjutit in den i garagen, så testade
vi med att koppla dit en lös startkabel mellan batteriets jordpunkt i plåten, samt vidare upp till motorns gods, då böjade
eländet att småtända han var tom, igång under någon kort sekund? Jag vågade ej fortsätta att mala med startmotorn då
det finns risk för att den surar ned sig. Fina bilar det här V70 :-(O) var och varannan står utmed vägarna med motorstopp.

Tacksam för tips.. :lol:
Felet är inte bilarna i sej. Felet är att folk skiter i att öppna huven för vår fabrbor bosse bildoktorn har sagt att det är farligt och ska skötas av verkstan..
Därmed vet inte svensson idag lika mycket om bilar som hans far faktiskt visste.. Och det har inte hänt nånting med basic under huven på en bil från 1954 till 2008.. Det krävs fortfarande kompression, timing, gnista, och bränsle, får vi inte alla delar i rätt tid så fungerar inte bilen..
Om du saknar såpass mycket jord är det ju mera fantastiskt att din startmotor fungerar?.. Men kör bilen med kabeln på plats sålänge det är inte farligt.
av Red Dragon
#174962
Hur länge är det lämpligt att mala runt med startmotor? törs man hålla på i flera minuter? eller finns det risk för att bränna startmotorn?

EDIT: Upptäckte även att instrumentets "Laddlampa" lyste hela tiden som startmotorn arbetade? alla de andra lamporna var svarta? är detta normalt.
Batteriet är fulladdat, uppmätt vilospänning: 13volt.
Användarvisningsbild
av Sparkz
#175003
Generatorn laddar inte på så låga varv, så det är normalt att lampan lyser.
Startmotorn är ju inte gjord för att gå några längre stunder, den blir snabbt varm.

Hmm.. Tankarna drog iväg: Säg att du startar i snitt tre gånger om dagen (till och från jobbet, stanna till vid affären på hemvägen.) Varje start tar två sekunder. (lite i överkant kanske) Då har starten gått 36 minuter på ett år. Några timmar är nog en rätt normal livslängd för kolen i en startmotor... Men med kontinuerlig drift blir den inte så gammal ens.
Användarvisningsbild
av Örnen
#175246
Att köra startmotorn i flera minuter kanske inte skadar startmotorn eller bilmotorn men skulle motorn starta efter dessa minuter kan man riskera att katalysatorn brinner upp pga all oförbränd bensin som antänds. Kan bli rätt kostsamt.
Jag skulle kunna gissa att varför inte motorn startar kunde vara något med startnyckelns immobilizer men då borde den åtminstone gå ett par sekunder innan den stannar. Man får samma effekt om man skärmar av nyckeln med alu folie som en knasande immobilizer.
av Red Dragon
#175265
Ok, om nu motorn är dyngsur, hur bär man sig då bäst åt för att bli av med överskottet?
Är det att rycka spridarna o gasen i botten, samtidigt som startmotorn snurrar för fullt?
Hög tomgång B230FK

Kan vara dålig jord. Jättevanligt fel s[…]

Volvo går dåligt så det gö[…]

Tysta sommardäck V90

Överlag är personliga omdömen av d&[…]

Tackar för tips! Diagnosverktyg är inf&o[…]