Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av johnny_h
Hej!

Ska bara börja med å säga, om detta inlägg ligger fel så kan ni väl flytta det.

Det är så att jag och tjejen har tittat på lite volvo bilar som kan dra 1500+kg på B-körkort och då har vi hittat 855(årsmodell 94-96) och 945 (årsmodell 91-93) som har gått allt ifrån 20000-30000mil och budgeten vi har är 20000:-, men då är ju frågan vad för fel kan dyka upp på bilarna? skulle ni inte kunna göra en positiv och en negativ lista på vad som är bra och vad som är dåligt med dom två olika bilarna.

MVH Johnny
Användarvisningsbild
av Janne3
Är du ute efter att dra tunga släp så välj 940 ian du får bättre tryck på drivaxeln då
Användarvisningsbild
av Fluffen
Håller med Janne3, 850 är rent ut sagt värdelösa att dra med om du ska dra tungt.
Drog en 1500kgs bilkärra med en 140 på med en 940 och det märktes knappt. :lol:
av johnny_h
okej, ska ha den till att dra hästtransport med, transporten plus hästen kommer att väga ca:1200kg är de fortfarande 945:an som gäller?
Användarvisningsbild
av Fluffen
Jag håller 940 för att vara en bättre dragare än 850 så satsa på en 940 du. :lol:
Pratade med en tjej som kör mycket hästtransport med en 850 och hon tyckte det var värdelöst för det bara slirade och så körde hon lätt fast, men jag vet ju inte hur hon kör. :lol:
Drar du mycket lätta saker så kanske 850 kan vara ett alternativ men jag så tycker får mer bil för pengarna om du köper en 940.
Användarvisningsbild
av Nexus
Fluffen skrev:Jag håller 940 för att vara en bättre dragare än 850 så satsa på en 940 du. :lol:
Pratade med en tjej som kör mycket hästtransport med en 850 och hon tyckte det var värdelöst för det bara slirade och så körde hon lätt fast, men jag vet ju inte hur hon kör. :lol:
Drar du mycket lätta saker så kanske 850 kan vara ett alternativ men jag så tycker får mer bil för pengarna om du köper en 940.
Då måste jag vara lite emot för jag vet en jobbarkompis syster som drar 1500 med en 855 Diesel och ur ekonomisk synvinkel drar den mycket mindre bränsle mot vad en 945 gör. Men dra tungt så är nästan alltid en bakhjulsdriven att föredra :)
av johnny_h
Vi har kommit fram till att vi kommer bara att dra ca:1200kg, men hela grejen var att släppet är reggat på 1500kg, så villken är BÄST? 855-945?
av *pettson*
johnny_h skrev:Vi har kommit fram till att vi kommer bara att dra ca:1200kg, men hela grejen var att släppet är reggat på 1500kg, så villken är BÄST? 855-945?
Bilarna är ungefär jämförbara om dom är i skapligt skick. DOCK är den 5 cylindriga motorn en helt annan maskin än den gamla 230 motorn som har sina anor från en B4B från 50 talet. Så min åsikt är lätt 855:an. Sant är att man mister tryck över drivhjulen , men jag antar att bilen inte alltid ska ha 1500 kilo bakom sej utan även köras utan släp, då har du alla fördelarna som framhjulsdriften kan ge dej istället. Dom flesta som klagar livet ur sej på 850s och 70 seriens bilar har noll koll egentligen på fordonet ifråga (sin bil).
En bil som är slut i bakvagnsupphängningen är såklart sämre än en som inte är det. En 945 har i 99% av fallen lastfjädrar på eftersom man monterar det första gången bilen är i behov av fjädrar. Medans av nån anledning monterar man INTE det på en 855.. Hur många har kikat om tvärarmsbussningarna är okej i en 850? 70? eller för den delen hur många har kollat hjulinställningen på bilen (850 serien har ställbar TOE bak och TOE ändras med belastingen bak, det sker inte på en 940)
Så en 855 som är frisk i bakvagnsbussningarna och som fått lastfjädrar samt har bra stötdämpare är jämförbar med en 940 i alla väder. Och som gramse sa. En diesel om du ska dra släp, ELLER faktiskt 144hk modellen (SE) då den motorns vridmoments topp är EXAKT perfekt för att dra just släp. Den är inte nån racerbil men duger utmärkt som dragbil. Turbon eller GLT är kassa som dragbilar då GLTs vridmoment ligger för högt i varvtal och turbons vara/ inte vara är kasst att dra med om man inte gillar att endast vara snabbast i backarna..
Förstärkt kamrem

Är det nån som vet var man kan köp[…]

Olika typer av växellådor

Återigen rent generellt så kommer bile[…]

installera dragkrok

Det är plättlätt att installera med[…]

nackdelar med Running Boards

Tycker inte bilen är tillräckligt hö[…]