Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av 14683
Tjena gubbs!

Startade bilen imorse (+1c ute) och bilen gurglade förvånansvärt igång istället för att som alltid varva upp nån sekund för att sen hamna på 1500 rpm (nystartad, såklart kall). Lampan för Motorelektronik tändes och jag blev genast bekymrad
eftersom jag pendlar lång väg till arbetet och bilen måste fungera! Varvade motorn lite och inom 20 sec slutade den gurgla utan gick jämnt iaf, hade inget val, måste åka. Bilen och motorn betedde sig normalt efter allra första början efter uppstart och jag är nu på jobbet, dock lyser varningslampan alltid numera.

Innan jag söker svar på problemet skall även tilläggas att jag haft bilen i ca ett halvår och aldrig haft strul med den, utom just att mellan 3000-5000 rpm på lägre växlar så tappar den ibland kraft, eller får kraft, helt spontant, tex som en turbokick fast det finns såklart ignen turbo. Började misstänka diverse strul med bränsleflöde eller luft eller tändningen som misständer, ingen aning, inget jag brytt mig om då jag inte är 18 längre och inte kör "så" :p

Kraften var som vanligt, bara högvarv på 1-2-3an som kan rycka, släpper man gasen och gasar fullt igen går den dock direkt fullkraft (om rycket är 3500 rpm, jag släpper gas, gasar fullt, då steker den på 100%)

vet inte om det högvarvs-rycket är relaterat till det nya problemet nu men det känns som om dom kanske har med varann att göra.....försökt söka runt å fått se en hel del om lambda osv, LMM-fel och dylikt. Är mycket tacksam för svar då jag måste ha bilen fungerandes och inte har tid med några dyra reparationer på volvo.

M.V.H Toni
Användarvisningsbild
av 14683
update:

Kom nyss hem från jobbet, skulle in på parkeringsområdet (lite motlut) la in 2an som vanligt bara för å glida in, bilen hostade på låga varven tvärdog å kan numera inte starta mer, vafan?! från att bara hosta nåra sekunder vid uppstart men gå perfekt till bara tvärdö såhär på låg växel + lågt varv :S

fel gällande luft? bränsle? eller tändning? kommer inte till jobbet imårrn, suck.

börjar bli kris nu, hoppas nån kan häva ur sig på rak arm ungefär vad det rör sig om! M.V.H Toni
av Johols06
Gå ut nu i mörkret och öppna motorhuven. Be någon starta samtidigt som du kollar på tändkablarna, dåliga kablar kommer att överleda gnistan till närmaste metalldel (lyser fint i mörkret men syns knappt i dagsljus). Har hänt mig (dock inte med Volvo) och jag hade ungefär samma symptom som du.

/ Johan
Användarvisningsbild
av 14683
hmm missade kolla med öppen huv nu när ja fick igång besten då den stått kall nåra timmar, den startade, gurglade å hostade som f----n i 10 sec, gick sen som silke i ca 20 sekunder, å tvärdog. Fick igång den en andra gång, om än knappt å gasa verkar inte hjälpa då den förbiser pedalen som den vill typ, lyckades köra den med våld (höga varv i 2an) till volvo här i Åmål som ligger som tur är ca 500m härifrån å den tvärdog sista metern där borta, knuffade in den på en ruta tills imårrn :p får be dom kolla felkoder så ja vet va ja har å göra med, deras verkstad blir de inte tal på, tänker inte pröjsa 2000 spänn för byte av en del som kostar en hundralapp för det är inget rejält fel alls, motorn låter asfint, när den går bra går den bra, inga missljud ingenting, nån givare som spökar men om de är i bränslekrets, elektronik eller lufttillförsel vet jag inte, kan va vilket som, dock lutar de åt bränsle eller el (relaterat till "tillfälliga" saker som körs vid tex kallstart osv) får se va dom säger imårrn. suck att pendla 7 mil i en mitsubishi kinderägg 1.1l skolåda med komfort som en flakmoped, fast lite sämre :-(O) :roll:

Hej! Yttre damask på drivknut bak är sk[…]

Tack skall ni ha, Slog in följande exempel p&[…]

Tack för tips. Det blev vanlig bränslesl[…]

99% att det är batteriet.