Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av EdOr
Hej,

Är det någon som har förslag på vad det är för fel på mina bromsar på min 855:a -94.
Jag har en vibration i bilen när jag färdas i ung. 110-120 km/h som blir starkare och svagare vart som och har desutom vibrationer i bilen som är tydliga när jag bromsar. Vibrationerna är tydligast i karossen och inte ratten (även fast den också vibrerar) men när jag bromsar "lugnt"/svagt vid tex rödljus så känner man att bromsen tar ojämt i en fast cykel (ung. som ett skevt hjul.) Jag hade för mig att det borde vibrera mer i ratten om det var bromsskivorna i fram som är skeva men det vibrerar mest i "karossen" = bakskivorna. ?:-/
Har förresten igen möjlighet att på något "säkert" sätt mäta upp skivornas skevhet och inga pengar att lämna in den till någon mek. (är student!)
Tacksam för förslag!
Användarvisningsbild
av Sparkz
Rostiga skivor i bak. Brukar vara värst på insidan, inte ovanligt att den är blank och fin på utsidan men har gravrost på insidan. Är den inte för tunn går det att svarva. Det billigaste för dig är nog att ta loss dem själv och få dem svarvade på en bilverkstad som har bromsskivesvarv. En skiva kostar drygt 300 på biltema annars.
Men räkna med handbromsbackar och bromsbelägg också. Och kolla så kolvarna rör sig lätt i oken.
Användarvisningsbild
av EdOr
Tack för förslaget Sparkz men jag har nyligen bytt handbromsbackar och skivorna var fina i bak även på insidan. Några fler förslag?
Någon som har varit med om att framskivorna varit skeva utan att ratten vibrerat kraftigt utan att vibrationen känts i karossen istället? Jag tycker att det är konstigt att vibrationerna känns i karossen men även när man bromsar "mjukt" i lägre hastigheter vilket tyder på skeva skivor ifram?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Ok...
Gjorde du rent ordentligt på anliggningsytorna mellan navet och skivan? Om en skiva är skev Borde du kunna känna det om du lyfter hjulen och snurrar för hand. Bromsa hårt innan, en skev skiva trycker isär klossarna när den snurrar. Ev. ha en kompis som lägger ett lätt tryck på bromsen när du snurrar. (Nån som är stadig på foten, så ta inte han med alzheimers! :) ) Då borde du komma fram till vilket hjul det är iaf.
Användarvisningsbild
av dassharen
Tror att Sparkz menar parkinson inte alzheimers, är inte läkare jag heller, kunde ju inte låta bli... :D
Användarvisningsbild
av Sparkz
:oops:
Du har så rätt.
Men lika illa; antingen spiller man ut groggen, eller så glömmer man att dricka upp den...
Tysta sommardäck V90

Så du rekommenderar ett däck för V[…]

I dotterns fall följde det inte med nå[…]

Kan ju vara så att affärsmodellen mot K[…]

Låter som det är dags att "palla u[…]