Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mr-bear
Hej. Var uten en kort sväng igår, ca 3 mil. På väg hem så tyckte jag det luktade ungefär såsom när vevhusventilationen läcker (sotig avgas). Tänkte inte mer på det förren nu på morgonen då det fanns en ljusbrun sörja på bilens högersida. Jag öppnade huven och kunde konstatera att det kom från expanstionskärlet. Jag öppnade locket på expanstionskärlet och detta var fullt med denna sörjan. jag stack ner pekfingret och kunde konstatera att sörjan var smord. Upp med oljestickan och den var torr. Nu befarar jag att det är toppackningen som gått på motorn men bara på ena sidan då jag har olja i vattnet och inte tvärt om.

Nu kommer mina frågor:
1.Befarar jag rätt?
2.Är det rekommenderat att göra detta själv? (Jag har bytt topp och kammar innan men aldrig på en V70)
3.Vad ska jag börja med. Tömma systemen men ska jag spola ut dem först för att se om jag får samma resultat igen innan jag river?
4.Behövs några specialverktyg?
5.Hur långt tid tar det ungefär
6.Vad kommer materialet att kosta?
7.Vad tar Volvo för detta?
8.Vad har Volvo för garantier på toppackningar

Alla tips,förslag,ideér är välkomna

Övrig info:
Bilen är en V70-99 2.0 T (Italenimport)
Mätaren står på 23000mil men motorn blev bytt vid 16000mil till en som rullat 1600mil vilket innebär att motorn rullat 8600mil. Volvo garnati?
Någon som vi se bilder på eländet så säg till.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Du ska nog försöka utesluta lite andra saker innan du lyfter toppen. Oljekyl, en slinga i gaveln på kylaren. Turbon är vattenkyld, kan också vara orsaken.
av mr-bear
Sparkz: hur felsöker jag oljekylaren?

Bör jag göra något speciellt inom det närmsta genom att spola kylsystemet? Hur får jag rent det från all olja?

Turbon: jag har hört ett vinande ljud ett tag som jag från och till trott att det var en vinande vacuum/luftslang men det kanske var turbon?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Lossa oljeslangarna från kylet (skaffa nya clips först, de kan gå sönder) och sätt tryck på kylsystemet, se om det kommer vatten. Samma på turbon. Eller lossa och plugga vattenslangarna på turbon och starta och se om det kommer olja. Den klarar sig en stund utan kylning på tomgång.
Hmmm... oljetrycket är högre är trycket i kylet, så när du kör får du olja i vattnet och inte tvärt om. Men när du stänger av försvinner oljetrycket, men trycket i kylet är kvar... Då borde det gå åt andra hållet med. Inget vatten i oljan?

Tappa oljan och låt pluggen vara ur och sätt tryck på kylet, se om det droppar vatten där.

Det är rätt jobbigt att få ut olja ur kylsystemet. Avfettning först, kylarrens, och sen byta vatten en massa gånger. Slangarna är inte oljebeständiga heller, så de blir skrot om man kör för länge.

Finns det några andra symptom på toppackning?
av mr-bear
Ingenting vad jag vet nu men det jag kan se är att oljestickan inte når ner till oljan i sumen iallafall så det verkar som all olja gått upp i kylsystemet
av mr-bear
...ok..kikade lite under huven idag. Beträffande kylaren så undrar jag hur man ser om man har oljekylare inbyggd? Jag ser bara returen till exp.kärlet och de två grova slangarna till kylvattnet kopplade till kylaren när jag tittar uppifrån.

Ska jag gå på och riva av turbon då istället?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Hmm.. var det inte oljekylare på alla med turbo? Kanske inte då...
Ska vara två mindre slangar på höger gavel på kylet isf. Går ner till en anslutning på tråget precis under remskivan på vevaxeln.
Om du har automatlåda finns det en slinga i vänster sida på kylet för den också.
av *pettson*
Sparkz skrev:Hmm.. var det inte oljekylare på alla med turbo? Kanske inte då...
Ska vara två mindre slangar på höger gavel på kylet isf. Går ner till en anslutning på tråget precis under remskivan på vevaxeln.
Om du har automatlåda finns det en slinga i vänster sida på kylet för den också.
Bör vara det? Om inget är modifierat?.. Jag moddade mitt med nytt tråg/pickup och ny kylare på tråget istället från -02. Betydligt effektivare måste jag säga.. :wink:
MEEn det var ju inte det det handlade om..
av mr-bear
sparkz:
okej.. ska kolla kylaren igen.. va rätt mörkt när jag kikade. Sitter mynningarna mot motorn eller ut från sidan?
av *pettson*
mr-bear skrev:sparkz:
okej.. ska kolla kylaren igen.. va rätt mörkt när jag kikade. Sitter mynningarna mot motorn eller ut från sidan?
mynningarna är in emot motorn. När du står FRAMFÖR Bilen är det på vänster sida..
Hög tomgång B230FK

Kan vara dålig jord. Jättevanligt fel s[…]

Volvo går dåligt så det gö[…]

Tysta sommardäck V90

Överlag är personliga omdömen av d&[…]

Tackar för tips! Diagnosverktyg är inf&o[…]