- sön 10 feb 2008, 11:16
Hej. Var uten en kort sväng igår, ca 3 mil. På väg hem så tyckte jag det luktade ungefär såsom när vevhusventilationen läcker (sotig avgas). Tänkte inte mer på det förren nu på morgonen då det fanns en ljusbrun sörja på bilens högersida. Jag öppnade huven och kunde konstatera att det kom från expanstionskärlet. Jag öppnade locket på expanstionskärlet och detta var fullt med denna sörjan. jag stack ner pekfingret och kunde konstatera att sörjan var smord. Upp med oljestickan och den var torr. Nu befarar jag att det är toppackningen som gått på motorn men bara på ena sidan då jag har olja i vattnet och inte tvärt om.
Nu kommer mina frågor:
1.Befarar jag rätt?
2.Är det rekommenderat att göra detta själv? (Jag har bytt topp och kammar innan men aldrig på en V70)
3.Vad ska jag börja med. Tömma systemen men ska jag spola ut dem först för att se om jag får samma resultat igen innan jag river?
4.Behövs några specialverktyg?
5.Hur långt tid tar det ungefär
6.Vad kommer materialet att kosta?
7.Vad tar Volvo för detta?
8.Vad har Volvo för garantier på toppackningar
Alla tips,förslag,ideér är välkomna
Övrig info:
Bilen är en V70-99 2.0 T (Italenimport)
Mätaren står på 23000mil men motorn blev bytt vid 16000mil till en som rullat 1600mil vilket innebär att motorn rullat 8600mil. Volvo garnati?
Någon som vi se bilder på eländet så säg till.
Nu kommer mina frågor:
1.Befarar jag rätt?
2.Är det rekommenderat att göra detta själv? (Jag har bytt topp och kammar innan men aldrig på en V70)
3.Vad ska jag börja med. Tömma systemen men ska jag spola ut dem först för att se om jag får samma resultat igen innan jag river?
4.Behövs några specialverktyg?
5.Hur långt tid tar det ungefär
6.Vad kommer materialet att kosta?
7.Vad tar Volvo för detta?
8.Vad har Volvo för garantier på toppackningar
Alla tips,förslag,ideér är välkomna
Övrig info:
Bilen är en V70-99 2.0 T (Italenimport)
Mätaren står på 23000mil men motorn blev bytt vid 16000mil till en som rullat 1600mil vilket innebär att motorn rullat 8600mil. Volvo garnati?
Någon som vi se bilder på eländet så säg till.