Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Steffo79
Jag har ett problem med glykol lukt inne i kupén.
Upptäckte tidigare ett läckage från termostathuset, men detta är åtgärdat. Har dessutom
dragit åt alla slangklämmor på samtliga kylarslangar. Gjort en motortvätt för att få bort
förekommande glykolrester. Det försvinner inte något vatten från behållaren eller droppar
vatten på backen. Kikade efter läckage inne i kupén, under golvmattor samt vid värmepaketet.
Hel torrt överallt. Men fortfarande luktar det glykol när man har kört en liten stund. Ganska
irriterande att inte hitta orsaken.

Jag har läst en del på forumen med liknande problem men inte något som liknar mitt därför
vädjar jag till er som har en bra förklaring till varför jag upplever denna lukt. Det måste
finnas någon logik i hur man testar sig fram till orsaken. Kan inte hitta någon sådan.

Tacksam för hjälp
Användarvisningsbild
av Claes74
förmodligen har du ett ganska litet läckage som gör att det som läcker samtidigt förångas så det inte blir någon fukt kvar, provtryckning är nog det enda som kan hitta problemet.

Claes
av Steffo79
Hur går det egentligen till med provtryckning av kylsystemet? Kikade lite i VADIS och hittade något som liknade en handpump som man ska pumpa upp ett tryck på expansionskärlet till ca 150 kPa. Men det fanns ingen tydlig
förklaring hur detta går till och hur man ska kunna identifiera läckaget om sådant finns. Det måste finnas ett systematiskt sätt att gå till väga för att utesluta vissa saker. Om värmepaketet hade läckt som borde det
vara vatten eller glykol runt själva plastkonsolen som omsluter värmeelementet.
av *pettson*
Steffo79 skrev:Hur går det egentligen till med provtryckning av kylsystemet? Kikade lite i VADIS och hittade något som liknade en handpump som man ska pumpa upp ett tryck på expansionskärlet till ca 150 kPa. Men det fanns ingen tydlig
förklaring hur detta går till och hur man ska kunna identifiera läckaget om sådant finns. Det måste finnas ett systematiskt sätt att gå till väga för att utesluta vissa saker. Om värmepaketet hade läckt som borde det
vara vatten eller glykol runt själva plastkonsolen som omsluter värmeelementet.
att det ens luktar glykol efter rengöring inne i kupen tyder på att du har ett läckage i värmepaketet. Ett litet sådant..
Att provtrycka är inte svårare än att trycksätta expansionskärlet och börja leta läckor i varenda skarv visuellt och likaså på kylare och värme element. Det finns INGA genvägar.
Tysta sommardäck V90

Så du rekommenderar ett däck för V[…]

I dotterns fall följde det inte med nå[…]

Kan ju vara så att affärsmodellen mot K[…]

Låter som det är dags att "palla u[…]