Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#169847
Hej!

Jag fick mitt högra hjullager bytt igår. Idag tändes ABS-lampan, självklart var jag helt säker på att den som bytt lagret pajat givare eller kranshjul.
Till min stora förvåning fick jag ut felkoderna 2-1-1 (Vänster framhjulsgivare - ingen signal vid rörelsestart) och 3-2-1 (Vänster framhjulsgivare - oregelbunden signal vid hastighet överstigande 40km/h)
Abs-lampan tänds oftast inte direkt vid start utan man kan oftast köra allt mellan 100 meter och flera kilometer innan den tänds, den slocknar också om jag vrider av och på tändningen.
Provbromsar jag direkt efter start när lampan är släckt fungerar abs INTE.
Varför tänds inte lampan direkt om fel föreligger? Lampan är alltså släckt men ändå fungerar inte ABS, jag kan få en låsning på hjulen och inte ens då tänds lampan.

Kan jag bränna och köpa en ny givare direkt eller finns det andra tänkbara felorsaker jag bör kontrollera först?


MVh Lasse

EDIT: Ändrade topic.
Senast redigerad av 1 Lasse81, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Sparkz
#169877
Ingen signal vid start och oregelbunden signal låter som tandhjul. En trasig givare har satt 311, avbrott eller kortslutning.
av *pettson*
#169900
Lasse81 skrev:Hej!

Jag fick mitt högra hjullager bytt igår. Idag tändes ABS-lampan, självklart var jag helt säker på att den som bytt lagret pajat givare eller kranshjul.
Till min stora förvåning fick jag ut felkoderna 2-1-1 (Vänster framhjulsgivare - ingen signal vid rörelsestart) och 3-2-1 (Vänster framhjulsgivare - oregelbunden signal vid hastighet överstigande 40km/h)
Abs-lampan tänds oftast inte direkt vid start utan man kan oftast köra allt mellan 100 meter och flera kilometer innan den tänds, den slocknar också om jag vrider av och på tändningen.
Provbromsar jag direkt efter start när lampan är släckt fungerar abs INTE.
Varför tänds inte lampan direkt om fel föreligger? Lampan är alltså släckt men ändå fungerar inte ABS, jag kan få en låsning på hjulen och inte ens då tänds lampan.

Kan jag bränna och köpa en ny givare direkt eller finns det andra tänkbara felorsaker jag bör kontrollera först?


MVh Lasse
Abs systemet gör en självkontroll vid 30km/h innan dess aktiveras inte ABS systemet. Men är det väl aktiverat hänger det i ned till 5km/h.

Kod2-1-1

Felkod 1–2–X.
Om styrenheten registrerar att signalen från hjulsensorn påverkas av elektromagnetisk störning, varierar för mycket, påverkas av korta intermittenta avbrott/kortslutningar, vid en hastighet lägre än 40 km/h, sätts felkod 1–2–1, 1–2–2, 1–2–3 eller 1–2–4 beroende på hjulsensor.
Felkod 2–1–X.
Om styrenheten registrerar att signalen från hjulsensorn saknas vid igångkörning från hastighet under 6 km/h eller om det långsammaste hjulet roterar med en hastighet mindre än 60 % av det snabbaste hjulet, men ändå finner att kretsen är obruten, sätts felkod 2–1–1, 2–1–2, 2–1–3 eller 2–1–4 beroende på hjulsensor.
Felkod 2–2–X.
Om styrenheten registrerar via hjulsensorn att hjulet stannar (signalen upphör) i maximalt 28 s (exakt tid beror på körförhållande) under pågående körning eller ABS–reglering, sätts felkod 2–2–1, 3–2–2, 3–2–3 eller 3–2–4 beroende på hjulsensor (hjulsensorns krets förutsätts vara obruten).
Felkod 3–2–X.
Om styrenheten registrerar att signalen från hjulsensorn påverkas av elektromagnetisk störning, varierar för mycket eller påverkas av korta intermittenta avbrott/kortslutningar vid en hastighet högre än 40 km/h, sätts felkod 3–2–1, 3–2–2, 3–2–3 eller 3–2–4 beroende på hjulsensor.

ABS/TRACS–funktionen kopplas ur. För felkod 1–2–X blockeras ABS–funktionen vid hastigheter upp till 40 km/h. ABS–varningslampan tänds först vid hastigheter över 20 km/h.
För felkod 1–2–1 och 1–2–2 blockeras ABS–funktionen endast på framhjulen då hastigheten är under 40 km/h. ABS–funktionen kopplas in direkt då felet försvinner. Då hastigheten är över 40 km/h kopplas ABS–funktionen ur helt.

Möjliga felorsaker
-Glappkontakt i kablar/skarvar.
-Isolering på kablar skadade.
-Kontaktresistans i anslutningar.
-Jord– och signalledningarna ligger för nära en störningskälla.
-Lös hjulsensor.
-Defekt hjulsensor.
-Defekt tandhjul.
-Något hjul har varit blockerat vid körning.
-Glapp i hjullager eller axelvibrationer.
-Defekt hydraulaggregat
av Lasse81
#169910
Hej igen.

Tack för er respons. Jag har i dag gjort en ordentligare avläsning av felkoderna.

Det är alltså
1-2-1 V Framhjulsgivare - felaktig signal vid hastighet understigande 40 km/h
2-1-1 V Framhjulsgivare - ingen signal vid rörelsestart
3-2-1 V Framhjulsgivare - oregelbunden signal vid hastighet överstigande 40 km/h

1-4-2 Defekt bromsljuskontakt, bruten krets efter kortslutning
Kan 1-4-2 verkligen tända ABS-lampan?

Ett problem är att jag inte kan radera felkoderna, så jag vet faktiskt inte om dessa är gamla eller aktuella.
Finns det något annat sätt att nolla felkoderna?

Det bakre tandhjulet var inga problem att se med borttagen bromsskiva, hur är det med det främre tandhjulet?
Räcker det med att demontera skivan så ser man?

Tack på förhand.
#169924
Fram sitter det på drivknuten, det är bara att titta från insidan, du behöver inte ta isär nånting.

Varför kan du inte radera? Läs ut alla koder, håll inne knappen i 5 s, vänta tills lysdioden tänds, tryck 5 s till. Minst 5, jag brukar räkna till 6 pilsner.
#169927
Ok, ska testa att nolla igen. Jag kanske glömde någon siffra när jag räkande :-)
Enligt boken går det att:
Läsa felkod hela varvet - stänga av och på tändning - nolla felkoder.

Kanske ska testa att nolla så fort jag läst av ett "varv", alltså utan att vrida av ocj på tändningen?
av *pettson*
#169984
Lasse81 skrev:Ok, ska testa att nolla igen. Jag kanske glömde någon siffra när jag räkande :-)
Enligt boken går det att:
Läsa felkod hela varvet - stänga av och på tändning - nolla felkoder.

Kanske ska testa att nolla så fort jag läst av ett "varv", alltså utan att vrida av ocj på tändningen?
sätt i pinnen.. slå på tändningen så tändlamporna lyser.. tryck en gång på knappen. notera koden. tryck en gång till, notera koden. När samma kod återkommer har du gjort ett varv. nu håller du in knappen medans du räknar till 8 normalt.. släpp.. när dioden tänds igen håll in knappen ytterligare 8 sek.
Nu kan du prova att trycka en gång igen.. du ska få få 1-1-1 = inga fel.
NU som först kan du slå av tändningen och rycka ur pinnen.
#170030
INTE vrida av tändningen mellan, där har vi nog problemet. Styrenheten vill vara säker på att du har läst alla felkoder innan den låter dig ta bort dem. Stänger du av glömmer den att du har läst ut koderna...
#170416
Hej igen.

Precis som Sparkz&Petsson sa fungerade det bättre när jag inte slog av tändningen innan jag nollade felkoderna... :-) Tack!

Jag nollade felkoderna (lampan släcktes aldrig ändå) och stack ut och körde.
Efter en 5 kilometer läste jag av felkoderna igen och den hade då endast satt upp 2-1-1. Dvs ingen signal vid rörelsestart VF.
Slet av hjulet och konstaterade efter en jämförelse med höger sida att tandhjulet saknades totalt på vänster sida samt att ena polen i kontaktstycket till ABS-givaren var oxiderad.

Kan man köpa löst tandhjul, eller är det komplett drivaxel eller komplett drivknut?
Såg även att damasken hade lite läskiga sprickor:-)

Har beställt en ny nedre knut, hoppas på[…]

V60 sliter däck bak

Generellt sett kan bussningar i dåligt skick[…]

Generator laddar ej batteriet

Säker på att det inte är en anslut[…]

sen kan man ju tolka media som om att affäre[…]