Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tja!

Är det någon som kan hjälpa mig med min Volvo 855-94 SE 2.5? Den har rullat ca 21000 mil.

Bilen rullade bra i ca 2 månader efter köp. Under sommaren som ni vet regna det ganska bra och jag sakna innerskärm på höger fram så det stänkte upp massa vatten i motorrummet så styrboxen gick, vilket resulterad också i att växellådsgivare kortslöts. Böt styrenhet och växellådsgivare så gick bilen igen.

Nu efter detta så började konstigheterna. Den startade inte ibland, kunde dö när jag var ute och körde. Om man lät den stå ett tag så kunde den starta igen och gå hyfsat ett bra tag. Lämna den igen för att kolla vad det var för fel men han kunde inte hitta problemet. Böt olja och filter så gick den bra igen. I ca 2 veckor. :D

När detta hände igen så provade mecken att hälla i tjockare olja för att se om det hjälpte att hålla oljetrycket. Han misstänkte att den rann ner så att "någonting" (kommer inte ihåg vad han sa) inte orkade lyfta. Detta varade ungefär lika länge och jag böt olja igen.

Men nu startar den inte alls! Körde ett tag och sen när jag stängde av bilen för att lämna en sak så starta den inte igen. Bogsera bort den till mecken som lyckades starta den och köra in den i garaget. Sen när han gjort sin rutin att byta olja så starta den inte alls!

Ingen kompression på någon utav cylindrarna!

Nu trodde vi att det kunde vara något elektriskt så det första vi gjorde var att byta Motortempgivaren eftersom den kördes in och sen 10 minuter senare inte startade.

Detta gav inget så då böt vi tändstift och alla tändkablar plus tändspolen. Detta gav ingenting heller.

Han börja kolla lite på motorn och tog bort luftfiltret för att känna efter om det var sug, vilket det inte var! Satt man handen vid insuget blåste det ut! Och satt man handen över motoroljans öppning kände man även där hur det blåste ut.

Varför funkar inte bilen? Kan det vara oljetrycket? Eller oljepumpen? Eller Reduceringsventilen? Min meck har absolut ingen aning vad som orsakar detta fel. :?:
av *pettson*
Calle_855 skrev:Tja!

Är det någon som kan hjälpa mig med min Volvo 855-94 SE 2.5? Den har rullat ca 21000 mil.

Bilen rullade bra i ca 2 månader efter köp. Under sommaren som ni vet regna det ganska bra och jag sakna innerskärm på höger fram så det stänkte upp massa vatten i motorrummet så styrboxen gick, vilket resulterad också i att växellådsgivare kortslöts. Böt styrenhet och växellådsgivare så gick bilen igen.

Nu efter detta så började konstigheterna. Den startade inte ibland, kunde dö när jag var ute och körde. Om man lät den stå ett tag så kunde den starta igen och gå hyfsat ett bra tag. Lämna den igen för att kolla vad det var för fel men han kunde inte hitta problemet. Böt olja och filter så gick den bra igen. I ca 2 veckor. :D

När detta hände igen så provade mecken att hälla i tjockare olja för att se om det hjälpte att hålla oljetrycket. Han misstänkte att den rann ner så att "någonting" (kommer inte ihåg vad han sa) inte orkade lyfta. Detta varade ungefär lika länge och jag böt olja igen.

Men nu startar den inte alls! Körde ett tag och sen när jag stängde av bilen för att lämna en sak så starta den inte igen. Bogsera bort den till mecken som lyckades starta den och köra in den i garaget. Sen när han gjort sin rutin att byta olja så starta den inte alls!

Nu trodde vi att det kunde vara något elektriskt så det första vi gjorde var att byta Motortempgivaren eftersom den kördes in och sen 10 minuter senare inte startade.

Detta gav inget så då böt vi tändstift och alla tändkablar plus tändspolen. Detta gav ingenting heller.

Han börja kolla lite på motorn och tog bort luftfiltret för att känna efter om det var sug, vilket det inte var! Satt man handen vid insuget blåste det ut! Och satt man handen över motoroljans öppning kände man även där hur det blåste ut.

Varför funkar inte bilen? Kan det vara oljetrycket? Eller oljepumpen? Eller Reduceringsventilen? Min meck har absolut ingen aning vad som orsakar detta fel. :?:
okej ta inte det här personligt men mitt första intryck är.. lämna ALDRIG NÅNSIN mera bilen till honom.. han är inte en mekaniker..
ska förklara mej..

*Bilen rullade bra i ca 2 månader efter köp. Under sommaren som ni vet regna det ganska bra och jag sakna innerskärm på höger fram så det stänkte upp massa vatten i motorrummet så styrboxen gick, vilket resulterad också i att växellådsgivare kortslöts. Böt styrenhet och växellådsgivare så gick bilen igen.

OKEJ...

*Nu efter detta så började konstigheterna. Den startade inte ibland, kunde dö när jag var ute och körde. Om man lät den stå ett tag så kunde den starta igen och gå hyfsat ett bra tag. Lämna den igen för att kolla vad det var för fel men han kunde inte hitta problemet. Böt olja och filter så gick den bra igen. I ca 2 veckor. :D

Olja och filter gör INTE att bilen inte startar.. det borde han veta..

*När detta hände igen så provade mecken att hälla i tjockare olja för att se om det hjälpte att hålla oljetrycket. Han misstänkte att den rann ner så att "någonting" (kommer inte ihåg vad han sa) inte orkade lyfta. Detta varade ungefär lika länge och jag böt olja igen.

FORTFARANDE inte oljetrycket.....och har aldrig varit det..

*Men nu startar den inte alls! Körde ett tag och sen när jag stängde av bilen för att lämna en sak så starta den inte igen. Bogsera bort den till mecken som lyckades starta den och köra in den i garaget. Sen när han gjort sin rutin att byta olja så starta den inte alls!

NU börjar vi komma nån vart... inget komp var det..

* Raderna innan konstaterades att inget komp fanns... och då.. bytte ni tändstift och tändkablar.. samt spolen..SPARKA DIN MEKANIKER...

Komplöst konstaterade ni.. nu blåste motorn.. åt fel håll....

*Varför funkar inte bilen? Kan det vara oljetrycket? Eller oljepumpen? Eller Reduceringsventilen? Min meck har absolut ingen aning vad som orsakar detta fel.

Jag har märkt det.. och nu har han snuvat dej på ordentligt med pengar i material eftersom han angett att han förstod det där med motorer. MEN tydligen kom han inte ihåg hur en motor fungerar just dessa gånger.. :-(O)

Nu ska vi bena ut lite..OM nu inget general ras inträffat och du fått med all info.., för ni kollade att kamremmen går runt och så.. så inte kammarna står stilla?
Kam märkningarna stämmer också.. så inte remmen hoppat.?

Såvida din motor inte skrammlat till ordentligt och inte går runt.. så ska vi inte skylla på oljetrycket. En del förståsigpåare kommer på iden att tryckarna ska ha hängt sej i öppet läge och därmed är bilen komplös (en volvofantasi).. Fast.. att hänga 5 cylindrar samtidigt låter lite konstigt.. det är bättre odds än på lotto det..menar man lyckas alltså hänga 5... eller 10 insugsventiler.. i öppet läge.. och ändå är inga så långt ut att inget tar i?.. först oddsen för att bara insugsventilerna är öppna? Sen att inget tar i..
Komplösheten är väldigt vanlig om maskinen är lite sliten och den surnat till helt enkelt.. Det är samma för opel, saab med flera..
Komplösheten beror på att kolvringarna inte längre tätar mot cylinderväggarna, dom kan kärva lite i sina spår, hursomhelst dom kan inte täta utan olja.. och olja kan dom inte få förräns nån slutar att kasta in bensin där och slår i lite olja.. Bensinen tvättar bort oljan. Men det hade husmeken vetat OM husmeken vetat vad han gör..
Åtgärden är väldigt enkel... lossa spridarkontakterna.. ta ur stiften.. håll full gas... kör på starten... gör så nån minut..
ta nu fram oljekannan klunka i 2 klunkar olja i varje tändstiftshål... slå i stiften.. Full gas och försök starta.. sätt INTE tillbaka spridarkontakterna..
mal på.. nu kommer bilen att plötsligt gå tyngre på varven.. och få komp igen.. kanske tänder den till lite.. mal tills den INTE tänder mera..
NU kan du sätta tillbaka spridarkontakterna igen.. starta bilen som vanligt.. men se till så den inte dör.. då surar den till igen. Bilen kommer att ryka lite men det är okej.. det är oljan i cylindrarna som förbränns...
Kom ihåg nu ALDRIG ta en medelsliten bil och starta den för att typ stänga av den några minuter senare när det är kallt ute. Den klarar inte det.. den surar ned sej.
När du bilen går igen.. kör den ordentligt varm...varva den gärna mycket..kör alltså på en växel lägre än normalt..
Detta eftersom kolvringarna ska sotas av lite.. efter körningen kan du låta den gå på tomgång några minuter för att sen stänga av..
Nu bör den gå bättre..
av *pettson*
Calle_855 skrev:Tja pettson!

Tack så mycket för hjälpen!

Dock fungerade tyvärr inte detta. När jag ringde honom sa han att han redan testat detta. :(
hade meken provat med olja i cylindrarna men ändå är av med kompet i alla cylindrar?.. Isåfall lär du ha kamremsras.. eller om den kuggat över..
Calle_855 skrev:Tja pettson!

Tack så mycket för hjälpen!

Dock fungerade tyvärr inte detta. När jag ringde honom sa han att han redan testat detta. :(

Hej Calle, på din beskrivning av vad meken har gjort har jag väldigt svårt att tro att han testat den variant pettson beskriver..

Jag skulle testa hela proceduren igen själv hursomhelst eller lämna iväg bilen till någon annan mek.

Fler oljebyten kommer garanterat inte leda nån vart, snudd på kriminellt och hålla på sådär om man marknadför sig själv som bilmek.

Lycka till nu,
Marcus
Tja!

Nu har jag testat det pettson föreslog!

I Fredags testade vi. Prova två gånger, med två olika uppsättningar tändstift.

Det gav inget, då hällde vi i olja igen och satte dit tändstift. Lät den stå över helgen och testa idag, men vi böt tändstiften till torra. Detta fungera tyvärr inte heller!

Något mer förslag? :(
av *pettson*
Calle_855 skrev:Tja!

Nu har jag testat det pettson föreslog!

I Fredags testade vi. Prova två gånger, med två olika uppsättningar tändstift.

Det gav inget, då hällde vi i olja igen och satte dit tändstift. Lät den stå över helgen och testa idag, men vi böt tändstiften till torra. Detta fungera tyvärr inte heller!

Något mer förslag? :(
Har vi ens rett ut om du har kompression? Blev det någon HÖRBAR skillnad på motorns arbetstakter trots att den inte startade nu då? Gick alltså motorn tyngre?
Alltså när du menar tung så det ända man märkte var att den tuggad till ibland. Inte så att den tuggar hela tiden och försöker, bara imellanåt!

Tog av oljelocket och såg att det bolmade ut! Det sa mecken också att den gjorde¨när han höll på..

Vad ska jag göra härnest? Ska jag byta motor? Verkar enklast så?
av *pettson*
Calle_855 skrev:Alltså när du menar tung så det ända man märkte var att den tuggad till ibland. Inte så att den tuggar hela tiden och försöker, bara imellanåt!

Tog av oljelocket och såg att det bolmade ut! Det sa mecken också att den gjorde¨när han höll på..

Vad ska jag göra härnest? Ska jag byta motor? Verkar enklast så?
Om du fått olja i alla cylindrar och du försöker starta så ska motorn verkligen gå tungt på alla cylindrar. Den ska gå tyngre än normalt eftersom oljan som är i tätar bättre än det normalt är tätat så att säga (såvida läckaget är nedåt i motorn). Varför ni öppnar oljelocket vet jag inte.. om det bolmar där när ni försöker starta bilen på det sättet jag förklarade så är nåt riktigt fel.
Men börja i den ändan att du skaffar dej en MEKANIKER .. inte den som är idag och kallar sej så.
En kompetent mekaniker avgör LÄTT vad som är problemet på din motor inom 15-20 minuter... Han ser om du saknar kompression eller gnista alternativt bränsle.. eller möjligen om motorn har fått kamremmen fel och därmed inte gör allt i rätt takt. Så börja med att byta mekaniker.. SEN kan du fundera på det han har att säga..
Vad jag vet så har vi kompression på två cylindrar, vi får bränsle för det har vi kollat och gnista!

Det där med oljelocket det visste jag innan och kolla om det var så.. Sen så om man tar bort luftfiltret och sätter handen där när man försöker starta så blåser det ut! Handen ska ju fan sugas fast!

Hej! Yttre damask på drivknut bak är sk[…]

Tack skall ni ha, Slog in följande exempel p&[…]

Tack för tips. Det blev vanlig bränslesl[…]

99% att det är batteriet.