- ons 30 jan 2008, 20:02
#169549
Tja!
Är det någon som kan hjälpa mig med min Volvo 855-94 SE 2.5? Den har rullat ca 21000 mil.
Bilen rullade bra i ca 2 månader efter köp. Under sommaren som ni vet regna det ganska bra och jag sakna innerskärm på höger fram så det stänkte upp massa vatten i motorrummet så styrboxen gick, vilket resulterad också i att växellådsgivare kortslöts. Böt styrenhet och växellådsgivare så gick bilen igen.
Nu efter detta så började konstigheterna. Den startade inte ibland, kunde dö när jag var ute och körde. Om man lät den stå ett tag så kunde den starta igen och gå hyfsat ett bra tag. Lämna den igen för att kolla vad det var för fel men han kunde inte hitta problemet. Böt olja och filter så gick den bra igen. I ca 2 veckor. :D
När detta hände igen så provade mecken att hälla i tjockare olja för att se om det hjälpte att hålla oljetrycket. Han misstänkte att den rann ner så att "någonting" (kommer inte ihåg vad han sa) inte orkade lyfta. Detta varade ungefär lika länge och jag böt olja igen.
Men nu startar den inte alls! Körde ett tag och sen när jag stängde av bilen för att lämna en sak så starta den inte igen. Bogsera bort den till mecken som lyckades starta den och köra in den i garaget. Sen när han gjort sin rutin att byta olja så starta den inte alls!
Ingen kompression på någon utav cylindrarna!
Nu trodde vi att det kunde vara något elektriskt så det första vi gjorde var att byta Motortempgivaren eftersom den kördes in och sen 10 minuter senare inte startade.
Detta gav inget så då böt vi tändstift och alla tändkablar plus tändspolen. Detta gav ingenting heller.
Han börja kolla lite på motorn och tog bort luftfiltret för att känna efter om det var sug, vilket det inte var! Satt man handen vid insuget blåste det ut! Och satt man handen över motoroljans öppning kände man även där hur det blåste ut.
Varför funkar inte bilen? Kan det vara oljetrycket? Eller oljepumpen? Eller Reduceringsventilen? Min meck har absolut ingen aning vad som orsakar detta fel. :?:
Är det någon som kan hjälpa mig med min Volvo 855-94 SE 2.5? Den har rullat ca 21000 mil.
Bilen rullade bra i ca 2 månader efter köp. Under sommaren som ni vet regna det ganska bra och jag sakna innerskärm på höger fram så det stänkte upp massa vatten i motorrummet så styrboxen gick, vilket resulterad också i att växellådsgivare kortslöts. Böt styrenhet och växellådsgivare så gick bilen igen.
Nu efter detta så började konstigheterna. Den startade inte ibland, kunde dö när jag var ute och körde. Om man lät den stå ett tag så kunde den starta igen och gå hyfsat ett bra tag. Lämna den igen för att kolla vad det var för fel men han kunde inte hitta problemet. Böt olja och filter så gick den bra igen. I ca 2 veckor. :D
När detta hände igen så provade mecken att hälla i tjockare olja för att se om det hjälpte att hålla oljetrycket. Han misstänkte att den rann ner så att "någonting" (kommer inte ihåg vad han sa) inte orkade lyfta. Detta varade ungefär lika länge och jag böt olja igen.
Men nu startar den inte alls! Körde ett tag och sen när jag stängde av bilen för att lämna en sak så starta den inte igen. Bogsera bort den till mecken som lyckades starta den och köra in den i garaget. Sen när han gjort sin rutin att byta olja så starta den inte alls!
Ingen kompression på någon utav cylindrarna!
Nu trodde vi att det kunde vara något elektriskt så det första vi gjorde var att byta Motortempgivaren eftersom den kördes in och sen 10 minuter senare inte startade.
Detta gav inget så då böt vi tändstift och alla tändkablar plus tändspolen. Detta gav ingenting heller.
Han börja kolla lite på motorn och tog bort luftfiltret för att känna efter om det var sug, vilket det inte var! Satt man handen vid insuget blåste det ut! Och satt man handen över motoroljans öppning kände man även där hur det blåste ut.
Varför funkar inte bilen? Kan det vara oljetrycket? Eller oljepumpen? Eller Reduceringsventilen? Min meck har absolut ingen aning vad som orsakar detta fel. :?: