Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fusklappen
Jag skulle vilja ha hjälp med att luska ut vad som är felet med min 850. Den är otroligt trögstyrd. Det är lika illa oavsett om jag svänger höger eller vänster. Det spelar ingen roll om jag åker fort eller krypkör. Jag vet inte var jag kan börja leta var felet är. Inga felkoder. Oljenivån till servon är ok.
av *pettson*
Fusklappen skrev:Jag skulle vilja ha hjälp med att luska ut vad som är felet med min 850. Den är otroligt trögstyrd. Det är lika illa oavsett om jag svänger höger eller vänster. Det spelar ingen roll om jag åker fort eller krypkör. Jag vet inte var jag kan börja leta var felet är. Inga felkoder. Oljenivån till servon är ok.
Problemet är väldigt enkelt.. vågar sätta huvudet på att nedre rattaxelknuten på din bil är ihopkärvad (slut). Att göra.. är att köpa en ny och byta denna. Den sitter mellan rattstången och styrväxeln. Det är en knut som ledar när du svänger. När du fått bort den gamla inser du säkerligen varför det gick tungt att styra. Med en ny så går det att styra med ett finger.. :-)-) Glöm INTE att tvätta och smörja upp nållagret med nytt fett, lagret sitter i gummigenomföringen i golvet/torpedväggen.
av Fusklappen
*pettson* skrev:
Fusklappen skrev:Jag skulle vilja ha hjälp med att luska ut vad som är felet med min 850. Den är otroligt trögstyrd. Det är lika illa oavsett om jag svänger höger eller vänster. Det spelar ingen roll om jag åker fort eller krypkör. Jag vet inte var jag kan börja leta var felet är. Inga felkoder. Oljenivån till servon är ok.
Problemet är väldigt enkelt.. vågar sätta huvudet på att nedre rattaxelknuten på din bil är ihopkärvad (slut). Att göra.. är att köpa en ny och byta denna. Den sitter mellan rattstången och styrväxeln. Det är en knut som ledar när du svänger. När du fått bort den gamla inser du säkerligen varför det gick tungt att styra. Med en ny så går det att styra med ett finger.. :-)-) Glöm INTE att tvätta och smörja upp nållagret med nytt fett, lagret sitter i gummigenomföringen i golvet/torpedväggen.
Vi provar detta ihelgen. Tack så mycket på förhand
Användarvisningsbild
av Sparkz
Tänk på kontaktrullen bara, det är anslutningen till airbagen i ratten och består av en flatkabel som ligger hoprullad. Den kan bara vrida sig c:a 3 varv åt varje håll, sen går den av. Se till så att rattaxeln inte vrider sig i förhållande till pinjonen i styrväxeln när knuten är loss. Ta ur nyckeln så rattlåset går i innan du drar axeln ur knuten.
av Fusklappen
Sparkz skrev:Tänk på kontaktrullen bara, det är anslutningen till airbagen i ratten och består av en flatkabel som ligger hoprullad. Den kan bara vrida sig c:a 3 varv åt varje håll, sen går den av. Se till så att rattaxeln inte vrider sig i förhållande till pinjonen i styrväxeln när knuten är loss. Ta ur nyckeln så rattlåset går i innan du drar axeln ur knuten.
Oki tack för info
av *pettson*
Sparkz skrev:Tänk på kontaktrullen bara, det är anslutningen till airbagen i ratten och består av en flatkabel som ligger hoprullad. Den kan bara vrida sig c:a 3 varv åt varje håll, sen går den av. Se till så att rattaxeln inte vrider sig i förhållande till pinjonen i styrväxeln när knuten är loss. Ta ur nyckeln så rattlåset går i innan du drar axeln ur knuten.
:oops: Missade att ge den infon.. bra att du tog upp detta.. :idea:
av Lasse81

Jag hade nästan samma fel som dig. Det var trögt i vissa lägen, jag duschade ner knuten med fett samtidigt som min vän vevade ratten fram och tillbaka.
Jag vet inte om du har något glapp, jag hade inte det vad jag kunde känna iaf. Hur som helst fungerade detta för mig.
av *pettson*
Lasse81 skrev:

Jag hade nästan samma fel som dig. Det var trögt i vissa lägen, jag duschade ner knuten med fett samtidigt som min vän vevade ratten fram och tillbaka.
Jag vet inte om du har något glapp, jag hade inte det vad jag kunde känna iaf. Hur som helst fungerade detta för mig.
Att spraya knuten är en tillfällig lösning. Tyvärr så är lagertypen inte så öppen att man kan få in nytt fett permanent i knutarna.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Nu kommer jag inte ihåg vem det var, rikspolischefen eller nån infrastrukturminister som sa en gång i en intervju: Bromsarna är ett system på bilen man vill ska fungera. Grattis till den insikten!

Samma sak gäller styrningen iaf. Har man haft ens en antydan till problem med en knut bör man sätta dit en ny. Man vill ju inte att den ska slå tvärstopp innan en högerkurva med massa mötande lastbilar...

Har beställt en ny nedre knut, hoppas på[…]

V60 sliter däck bak

Generellt sett kan bussningar i dåligt skick[…]

Generator laddar ej batteriet

Säker på att det inte är en anslut[…]

sen kan man ju tolka media som om att affäre[…]