Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nu börjar bilskrället tröttna. (V70-98)
Först slocknade instrumentbelysningen för en vecka sedan... Idag haffade polisen mig för att jag inte hade något bakljus. Bromsljus och blinkers fungerar.
Vet inte om instrumentbelysningen och bakljusen kan ha med varann att göra? Kanske slocknade dom samtidigt?
Alla säkringar är hela i alla fall så det måste vara något annat.

Idéer?
av *pettson*
Ayreon skrev:Ja, fram fungerar den som den ska... och det är ju inte lätt att se att den inte fungerar bak.
*funderar*.. när slutade man lära ut fordonskontrollen som varje förare ska utföra på fordonet han/hon ska färdas i?..
Och det gör du varje gång innan du sätter dig i bilen pettson? :)

Jag hade precis skrivit ett inlägg igår när min uppkoppling dog. Morr.
Men iaf, instrumentbelysningen går på p-ljuset. Ryck ut ljusknappen i titta på baksidan. Två vita på stift #2, den ena går till säkringar 23 och 24, den andra till instrumentbelysningen.
Jag ryckte ut ljusknappen men allt såg schysst ut där. Bilen beter sig dock märkligt när man vrider på den.

I läge 0 verkar nu fram och bakljus fungera, men inte instrumentbelysning.

Vid läge parkeringsljus så tänds instrumentbelysningen.

Vid läget rakt upp så har jag framljus men inget bakljus och ingen instrumentbelysning.

Dessutom så nollställdes klockan och trippmätaren någon gång i går kväll.

Nu borde väl någon med lite koll på elektroniken kunna berätta var felet ligger? :)
Hmm... de nya Mercedes modellerna har inte bakljusen tända. Någon som har en länk till var det står att de ska vara tända på dagen?

.
av *pettson*
ThomasT skrev:Hmm... de nya Mercedes modellerna har inte bakljusen tända. Någon som har en länk till var det står att de ska vara tända på dagen?

.
Såhär ser lagen ut..
63 § Varsellykta på bil av 1979 eller senare års modell ska vara så ansluten till fordonets elektriska system att den inte kan lysa utan att föreskrivna lyktor baktill (utom skyltlykta, trots kraven i 3 kap. 68 § trafikförordningen (1998:1276)) och på sidan samtidigt lyser. Detta krav gäller inte varsellykta på bil som uppfyller kraven i avsnitt 6.19 i ECE-reglemente 48. Anslutning av varsellykta ska vara så utförd att den inte orsakar nämnvärt spänningsfall i bilens elektriska system när bilens hel- eller halvljus används. När sådant ljus inte används får dock anslutningen orsaka ett spänningsfall av högst 1,0 V. Utan hinder av 3 kap. 68 § trafikförordningen får bil av 1978 eller tidigare års modell och som förs med tända varsellyktor, föras utan att föreskrivna positionslyktor (baklyktor och parkeringslyktor), skyltlykta och sidomarkeringslyktor samtidigt lyser.

MEN... så kom det där med 2011...Det får ju aldrig vara riktigt enkelt att vara bilförare.
http://www.transportstyrelsen.se/Global ... G_Rev6.pdf
Nästa elbil från Volvo?

Vad tycker ni om det spekulerade priset på […]

Kolla om samma problem uppstår om du har k&[…]

Vad är Dem box för något? DEM:[…]

vevhusvent fylld med gul gröt..

Oil sludge (den gula majonäsen) kommer som et[…]