Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av zand
Vi har haft toppen väck på en V70, 2,4 liters motor. Nu när vi plockat ihop den igen så får vi ingen fart på den. Bensin kommer o gnista finns men kan axlarna hamnat ett ½ varv fel. Jättedåliga markeringar. Finns det nåt enkelt sätt att ställa in de. (Som på gamla hederliga motorer) 1:ans kolv i topp o markeringarna uppåt -de va tider de :D
Användarvisningsbild
av Sparkz
Har du inte haft loss kamdreven är det bara att ställa på märkning. Märkning i den övre kåpan mellan dreven, snett uppåt och mot varandra.
Dreven är justerbara med avlånga hål så har du haft loss dem behöver du verktyg för att låsa kamaxlarna i bakkant och vevaxeln i ett hål bakom startmotorn. Finns bild på hur spåren ska stå i den här tråden: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 16&t=25856
Men sikta med ögat är svårt, verktygen är nödvändiga...
av *pettson*
Sparkz skrev:Har du inte haft loss kamdreven är det bara att ställa på märkning. Märkning i den övre kåpan mellan dreven, snett uppåt och mot varandra.
Dreven är justerbara med avlånga hål så har du haft loss dem behöver du verktyg för att låsa kamaxlarna i bakkant och vevaxeln i ett hål bakom startmotorn. Finns bild på hur spåren ska stå i den här tråden: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 16&t=25856
Men sikta med ögat är svårt, verktygen är nödvändiga...
tyvärr är det inte ovanligt att man råkat växla vilken kamaxel som är vilken. kika på så insug är på insug osv.. Men jag antar man har såpass mycket pejl..
av zand
Tack för era svar. Jo kompisen hade dreven väck men markerade hur de satt så de bör stå rätt. Vi hade verktyg "där bak" så spåren står som de skall. Vågar man testa med att vrida en av kammarna ett halvt varv. Kan ni komma på nåt annat som kan vara fel. Det är kompisens bil och han har slipat in ventilerna och sen monterat allt, jag har inte varit med under hela operationen.
av *pettson*
zand skrev:Tack för era svar. Jo kompisen hade dreven väck men markerade hur de satt så de bör stå rätt. Vi hade verktyg "där bak" så spåren står som de skall. Vågar man testa med att vrida en av kammarna ett halvt varv. Kan ni komma på nåt annat som kan vara fel. Det är kompisens bil och han har slipat in ventilerna och sen monterat allt, jag har inte varit med under hela operationen.
vad hade ni för verktyg att låsa med bak? Menar så rätt kam har sitt över centrumlinjen och den andra under centrumlinjen. Och återigen. Är rätt kam på rätt plats?
av zand
Jo han hade tillverkat ett verktyg enligt boken. Jo kammarna sitter rätt för på den främre (mot grillen) har det lilla utfrästa spåret i den bakre ändan där den lilla rullen sitter. I andra sidan sitter det ett hjul som verkar vara fjäderbelastat.
av zand
Petersson, kan du förklara det här med centrumlinjen så är jag tacksam
av *pettson*
zand skrev:Petersson, kan du förklara det här med centrumlinjen så är jag tacksam
Bägge kamaxlarna har ett spår i sej. Bägge spåren ligger excentriskt. Alltså vid sidan av centrum. Insugskamaxeln ska ha sitt spår liggandes UNDER centrum. Avgaskamaxeln ska ha sitt spår ÖVER centrum. Linjen du går efter är skarven som bildas mellan topplock/kamaxelkåpan.
Precis som visas här i: http://picasaweb.google.com/Pylonper/Vo ... 8097861826
V60 sliter däck bak

Generellt sett kan bussningar i dåligt skick[…]

Generator laddar ej batteriet

Säker på att det inte är en anslut[…]

sen kan man ju tolka media som om att affäre[…]

Tysta sommardäck V90

Köpte en V60 ultimate 23:a för ett par &[…]