Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Apuman
Tja på er!
Jag har hört lite olika varianter och tänkte bara dubbelkolla era erfarenheter.

Är det någon som vet vad om det är mycket skillnad på soppaförbrukningen mellan en 2.5T med den 4-stegade lådan och en 2.4T med den adaptiva 5-stegade lådan? Jag har också sett att ett par 99:or har enbart en *W*-knapp på autolådan.. Hade inte alla autolådor fram till årsmodell -00 den 4-stegade lådan med *S*, *W*, *E* ?

Intressant att reda ut begreppen liksom!
av DrEvilBoy
Tror att den bytes ut -99

Har själv en sån "cool" låda på min -99:a
av Apuman
OK - tack för det. Antar att du e nöjd med den. Hut mycket snittar du vid blandat?

Ska leta vidare - hinner ju inte titta på bilarna när det är ljust ute så det tar ju en jädrans tid innan man hittar en som passar behoven...
av DrEvilBoy
Apuman skrev:OK - tack för det. Antar att du e nöjd med den. Hut mycket snittar du vid blandat?

Ska leta vidare - hinner ju inte titta på bilarna när det är ljust ute så det tar ju en jädrans tid innan man hittar en som passar behoven...
Min drar ca 1.1-1.3 blandad körning... mycket men å andra sidan har jag en AWD :lol:
Användarvisningsbild
av Phantom
Vid senaste kollen på min så drar den vid blandad körning runt 1,0-1,2(med dubbdäck) ofta har jag även hundarna med i bilen. Och jag är riktigt nöjd med min 4-stegade låda som fungerar bra och även med AWD som än så länge varit suverän på de vintervägar jag kört på :)
Användarvisningsbild
av vafförärdetpådetteviset
Har själv fyrstegad med endast W-knapp, har fått för mig att det är en adaptiv AW50-42. Bilen är en V70 2.4T -00 (gamla karossen), tillverkad 9906. Snittade 0.9 sthlm-sälen t/r med 5 pers, full last, dubbdäck, takbox förra veckan. Blandat kan lätt springa upp till 1.2 eller högre vid många kortare sträckor.
av Apuman
Tack för era svar.
Misstänkte att den var ganska törstig men det är väl inget konstigt på våra kära Volvosar.

Det e bara o leta på nu dårå! Har ni erfarenheter från läckage från packningen mellan lådan och motorn?
Användarvisningsbild
av Phantom
Jag fick detta läckage på min, kom efter att jag köpt bilen...den verkstadskille som servade bilen tidigare hade hällt i ca 1 liter för mycket olja i motorn(icke märkesverkstad), så jag tror att det var en bidragande orsak till detta. Fixade på volvo och åtgärdade även en dålig packbox i vinkelväxeln samtidigt samt rengöring av vevhusvent för att slippa riva i bilen igen. Kostnad ca 8000.- för packboxbyte mellan motor/automatlåda hos volvo.
Kanske kan du hitta en bil som packboxen redan är bytt på, eller så blir det ett bra prutargument vid ev affär :wink:
av Apuman
Bra tips om prutandet! :-)-)

Jag ska kolla på lite modeller nu och det är mycket tacksamt med kommentarer!
8 000 kr är väl OK om man kan pruta ner priset innan liksom. :lol:
Användarvisningsbild
av Phantom
Hittar du rätt bil som passar dig så tror jag du blir nöjd :)

Är själv riktigt nöjd med min, trots läckaget och lite småsaker, men fick den till ett vad jag tycker bra pris så klaga kan jag inte.
Glömde även säga att jag har tre knappar till min låda S/E/W :|

sen kan man ju tolka media som om att affären[…]

Hur hänger man upp avgassystemet på 2.0[…]

Det finns väl tre olika styrväxlar. Tror[…]

Generator laddar ej batteriet

Det är ju intressant att inte hastighetsm&aum[…]