Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av uffe74
Hejsan

Behöver hjälp, har bytt handbromsvajrar, backar och skivor och justerat enligt alla konstens regler men får ingen handbroms. jag får inte backarna att röra sig. Tack på förhand
Användarvisningsbild
av Sparkz
Excentrarna blir slitna där backarna ligger. Byt eller svetsa i lite i botten på spåren och fila till det.
av *pettson*
uffe74 skrev:Hejsan

Behöver hjälp, har bytt handbromsvajrar, backar och skivor och justerat enligt alla konstens regler men får ingen handbroms. jag får inte backarna att röra sig. Tack på förhand
Men du lär inte ha justerat på rätt sätt om du inte får till det.. ELLER så har du fel handbromsvajrar.. det finns två längder till din årsmodell..
Vad gäller justering så.. du har justerat ute vid hjulen först.. SEN ställt spakläget med justeringen vid spaken.. 5-8 hack är optimalt. Då kan du dra med två fingrar och låsa hjulen.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Ta loss skivan. Släpp justeringen på spaken om det behövs så att backarna ligger mot stoppklacken, och se hur mycket du kan trycka på armen som vajern sitter på innan backarna börjar röra sig.
av *pettson*
kopman skrev:Det går inte att få dit fel wirar
Dom som är för långa går utmärkt att montera på modellen med korta...
av uffe74
Jag tackar "Sparkz" så hemskt mycket. Du hade lösningen. Det var ett stort glapp på excentrarna så när vi la dit svets i båda kanterna så blev det stumt och nu har jag bra handbroms, så det är väll bara att testa vad besiktningen tycker denna gång. TACK!!!
av Klopton
Kanske en lite gammal tråd men jag frågar iaf.
VErkar ha samma problem som uffe haft, eller antar det.

Exakt det du beskriver stämmer in på det jag har blivit tokig på 7gånger om.
Om man nu inte har en svets tillgänglig vad ska man göra då? Kan man köpa excentrar någonstans? Går dom ens att byta ut? Hur den där armen/leden/excentrern är sammansatt förstår jag inte. Går den ens att ta bort utan att ta till våld? Verkade ha en väldigt konstig koppling.

Och sen förstår jag inte hur det ska hjälpa att göra så som sparkz sa.. men får väl testa :)
Bensinpump till B27A 1978?

Jag håller med om att 1389447 borde vara til[…]

Såhär står det när jag googl[…]

installera dragkrok

ok, tack för det! Kollade lite mer på […]

nackdelar med Running Boards

I tillbehörsbroschyren står det fö[…]