Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Raggero
Har problem med spolningen på bakrutan på min V70. Har fyllt på spolarvätskebehållaren och spolningen funkar fint på framrutan+ lyktor
Bak är det dock endast torkararmen som går när man försöker spola. Jag kan inte heller höra att det startar någon spolarpump jag trycker in knappen. Innan jag gräver ner mig allt för mycket i detta på egen hand tänkte jag kolla med all expertis här på forumet om tips.

Finns det två spolarpumpar i vätskebehållaren en för framruta+ lyktor och en för bakruta?
Finns det några reläer som styr detta som brukar krångla?
Användarvisningsbild
av WestCoast
innan du spolar nästa gång gör detta! ta bort sidan på golvet i bagaget. där under finns en skarv mellan den hårda kabel och den mjuka spolarlangen. sitter de ihop? testa och blås försiktigt så du märker om det är stopp i slangen. slangen går till motorn som sitter bakom dimljusen fram. lägg dig under och titta upp så ser du var den svarta "hårda" kabeln som kommer bortifrån hjulhuset, kommer fram.

trror det är samma motor på bakrutan som de vid strålkastarna..
av timebandit
Kan ju vara spolarpumpen till bakrutan som e knas. Det är ju enkelt å testa. Lossa kontaktstycket och sedan lossar man pumpen genom att dra loss den.
Lättast är att vara 2 personer så kan den ena spola bakrutan medans den andra känner/lyssnar på pumpen.
Bytte min för bara några veckor sedan då min hade gett upp. Kostar ca 500:- på Bilia.
av Raggero
Med andra ord finns det två spolarpumpar som jag misstänkte då det fungerar på framrutan. Att det skulle vara något knas med slangen tror jag inte på då pumpen inte tycks gå. Men man kan ju alltid blås rent med lite tryckluft ändå. Efter en snabb titt under huven tycks det sitta en mindre pump som syns uppifrån i motorrummet. Är det den som är till bakrutan?
Användarvisningsbild
av WestCoast
du ser bättre om du tittar nerifrån och upp.. jag körde bara upp för en liten backe och la mig under...

vet någon om man msåte ta bort inneskärmen för att kunna ta bort pumpen? JAG tror att du kan ta den nedifrån... försök följa slangarna.. mer kan jag inte hjälpa dig eftersom min pump fungerade

Ta bort kåpan över motorn och lägg[…]

Det amerikanska företaget Lyten köper No[…]

Överhettad motor, grundorsak?

Hello Forum. Min XC60 2010 23500 mil blir öve[…]

Srs

Hej alla har en v70n från 01 en vecka efter […]