Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Carina
Tack alla ni som gav mej tips och råd när jag skulle byta mitt termostathus som hade...ehhhumm.... spruckit

Jag gick ut beväpnade mej med förlängare,2 paket cigaretter,varma kläder (fortfarande ockuperat garage)Haynes handbok och tittade ner i mitt motorrum igen...fast besluten att nu skulle skiten bort.
Kikade lite till.... och beslöt mej för att det där kommer jag aldrig klara!
Så när jag kört bort maken för att hämta nyservad V70 satte jag in stora charmen och hörde om dom möjligtvis inte kunde tänka sig att hjälpa mej med mitt lilla problem. Lovade att ha bilen nere på 20 minuter.
17 minuter senare stod den inne på deras verkstad med alla delar i framsätet.
Detta var den 28/12
Idag efter nu- bör- ni- vara- klara- med- min- bil- vad- är- erat- problem-samtal fick jag äntligen hem den :-)
2390 kronor kostade detta och då är inte materialkostnaden inräknad!!!!!
Ställde frågan dom inte ville ha och fick förklaringen att "det där var ett jä..la meck ska du veta.."
Varav jag la upp ett solskensleende och sa "ja men det fattade väl jag med, därför fick NI ta hand om det. Det är tack vare såna som mej ni har jobb, lille gubben"

Men nu har jag äntligen fått hem den iallafall och slipper åka omkring i Renault Clio...det är en jäkla "ryggsäck" det där *skrattar*

Så återigen...tack för era råd och tips..!! Men denna gången klarade jag det inte ändå..! :-D
av *pettson*
Carina skrev:Tack alla ni som gav mej tips och råd när jag skulle byta mitt termostathus som hade...ehhhumm.... spruckit

Jag gick ut beväpnade mej med förlängare,2 paket cigaretter,varma kläder (fortfarande ockuperat garage)Haynes handbok och tittade ner i mitt motorrum igen...fast besluten att nu skulle skiten bort.
Kikade lite till.... och beslöt mej för att det där kommer jag aldrig klara!
Så när jag kört bort maken för att hämta nyservad V70 satte jag in stora charmen och hörde om dom möjligtvis inte kunde tänka sig att hjälpa mej med mitt lilla problem. Lovade att ha bilen nere på 20 minuter.
17 minuter senare stod den inne på deras verkstad med alla delar i framsätet.
Detta var den 28/12
Idag efter nu- bör- ni- vara- klara- med- min- bil- vad- är- erat- problem-samtal fick jag äntligen hem den :-)
2390 kronor kostade detta och då är inte materialkostnaden inräknad!!!!!
Ställde frågan dom inte ville ha och fick förklaringen att "det där var ett jä..la meck ska du veta.."
Varav jag la upp ett solskensleende och sa "ja men det fattade väl jag med, därför fick NI ta hand om det. Det är tack vare såna som mej ni har jobb, lille gubben"

Men nu har jag äntligen fått hem den iallafall och slipper åka omkring i Renault Clio...det är en jäkla "ryggsäck" det där *skrattar*

Så återigen...tack för era råd och tips..!! Men denna gången klarade jag det inte ändå..! :-D
Inte illa pinkad kostnad för en operation som tar runt 45minuter för en van mek.. :wink: men VET man inte.. då tar det nog ett par timmar..
Användarvisningsbild
av Eson
Kanske var charmen och cigglukten som kostar:D
härligt att du fick den till nyår i alla fall...Personligen tycker jag det låter rätt dyrt men den är ju Göteborgs verkstad antar jag.
av Uninium
Satan vad det var dyrt för jobbet...
Användarvisningsbild
av Carina
Ja jag tycker det var ett saftigt pris när dom inte ens behövde införskaffa materilalet. Men vad vet jag.... :-)

Charm ska inte kosta DOM nånting...:-)
Ciggen låg orörda i jackan...

Och ja...det var en Göteborgsverkstad :-) Som inriktar sig på Volvo, så man borde ju tycka att det kunde gått fortare, men jag får vara nöjd iallafall.
Tyvärr var det inte innan nyår jag fick bilen utan igår3/1.
Hehe.... läste just om ditt besvärliga termostathus. Jag har gjort precs samma fadäs för ett par år sedan. Skulle byta termostaten, och skruvarna satt som fan. Knackade lite på dom med en hammare och huset sprack direkt. Fan, godset inne vid motorn är ju lövtunt i t-huset. Jag bytte det själv, men det var ett rent helsike. Det var rejält trångt, precis som sagts tidigare i tråden. t-huset sitter med tre skruvar i motorblocket. två där uppe och en rakt under. Den undre skruven, som är en torx naturligtvis, går inte att få in en mejsel rakt i utan man måste vinkla den lite, med risk för att man slinter och förstör greppet i den. Och det är inte bara trångt runt den nedre skruven, utan det är nästa omöjligt att ens se var den sitter.

Jag skaffade också nya skruvar på volvo, men en kompis hjälpte mig att svetsa på en vanlig sexkantsskalle på den undre skruven. Så nu kan man lossa den med en vanlig lednyckel. Också lättare att få dit den, med mindre risk att man tappar skruven innan man fått den att ta gängor. :idea:
Tackar!
Vet inte riktigt om jag vill att den ska krånla mer just nu:) Men den ska snart ner på servise där så vem vet vad som händer då...!!

Trots att det krånglade,blev dyrt och lite halvbökigt så får man se det positivt med.
Och givetvis med en liten glimt i ögat med... :D
Livet behöver inte vara tokseriöst heeeela tiden!!
av *pettson*
Stegus skrev:Hehe.... läste just om ditt besvärliga termostathus. Jag har gjort precs samma fadäs för ett par år sedan. Skulle byta termostaten, och skruvarna satt som fan. Knackade lite på dom med en hammare och huset sprack direkt. Fan, godset inne vid motorn är ju lövtunt i t-huset. Jag bytte det själv, men det var ett rent helsike. Det var rejält trångt, precis som sagts tidigare i tråden. t-huset sitter med tre skruvar i motorblocket. två där uppe och en rakt under. Den undre skruven, som är en torx naturligtvis, går inte att få in en mejsel rakt i utan man måste vinkla den lite, med risk för att man slinter och förstör greppet i den. Och det är inte bara trångt runt den nedre skruven, utan det är nästa omöjligt att ens se var den sitter.

Jag skaffade också nya skruvar på volvo, men en kompis hjälpte mig att svetsa på en vanlig sexkantsskalle på den undre skruven. Så nu kan man lossa den med en vanlig lednyckel. Också lättare att få dit den, med mindre risk att man tappar skruven innan man fått den att ta gängor. :idea:
Finns tråkigare varianter av problemet..
Monterade en renoverad topp åt en kund.
Momentdrog allt inkl termostathuset (med angivet moment). Åker ut och provar bilen, kommer väl sådär nån kilometer.. *sniff.. sniff... luktar det inte glykol?.. Sänker tempot.. ser ångan.. Sakta sakta hemåt för kontroll.. Ser inget fel förutom då att bilen vitalt nog är tom på glykol/vatten.
Häller i lite vatten som vips rinner ut... vid termostaten?.. Höjer på ögonbrynen för att hallåja.. det är momentdraget med släta ytor och ny packning?
Får demontera servopumpen för att finna att ... Termostathuset är i tre delar? Nederdelen hade alltså delat sej i 3 delar vid uppvärmningen. Tur som en tokig fanns ett hus hemma och byte av huset påbörjades med ännu lägre moment och lite klister på istället.
Men att det även kunde spricka vid uppvärmningen?... Nope en skräpdetalj volvo gott kunde lagt lite mera material i..
V60 sliter däck bak

Generellt sett kan bussningar i dåligt skick[…]

Generator laddar ej batteriet

Säker på att det inte är en anslut[…]

sen kan man ju tolka media som om att affäre[…]

Tysta sommardäck V90

Köpte en V60 ultimate 23:a för ett par &[…]