Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av clintans
Har en V70 2.4 99, B5244S2, med manuell AC.
Får felkoden, misständning tändspole cylinder1(bokstav+3502), när AC'n är inkopplad.
Felet kommer sporadiskt men bara när AC'n är på.
Kyla kommer från AC'n.
Volvo föreslog, som felkoden sa, byt tändspole cylinder1. Det hjälper dessvärre inte. Felet kommer igen och igen.
Motorlampan släcks av sig själv om AC'n är avstängd och man kör några rundor.
Borde man inte märka om den verkligen misständer?
Någon som har lite friska ideer?
av el-anders
Jaa. Som du sa om motorn går på 4 cylindrar, det borde du känna. Då får man tänka lite. Vad fasen kan Volvo ha hittat på här. Vad kan göra så att styrboxen tror att 1:ans cylinder inte får gnista, eller snarare så här : vet styrboxen om att ettan får gnista? Troligen inte, den vet bara vissa saker.
Troligen vet den att ingen detonation hänt genom knacksensorn, men i det här fallet så känner du ju inga ryckningar från motorn, så glöm det. Troligen tänder ettan.
Styrenheten vet om den har kontakt med en tändspole, jag gissar att den känner ett ohmtal på kanske 0,5 till 2 ohm, och får den ett värde över eller under så tänds lampan.
Styrenheten vet inte så mycket mer (rätta mig om jag har fel) allting utvecklas ju så helsickes fort ibland.
Kanske AC kompressorn skapar vibrationer som knacksensorn tror är misständningar? Men den ska ju i så fall säga "ettan knackar" men det gör den ju inte, den sänker ju tändningen eller ökar bränsle mängden tills knackningen slutar, ända tills den märker att något är orimligt och så tänder den lampan istället och sätter en felkod och den felkoden kanske är "ettan misständning?
Vad som talar för nåt sånt är ju det faktum att det är ettan och kompressorn sitter ju närmast ettan.

Styrenheten till AC:en brukar skicka en signal till motor styrboxen så att den höjer tomgången, kan den skicka en annan signal till motorboxen för att den ska utföra nåt annat?
Titta på stiftet så du verkligen vet om den misständer eller inte så du kan utesluta det i alla fall. ( i de flesta fall ser du på stiftet om den misständer)

Jag bara spånar här, nån annan som vill spåna vidare?
Vore verkligen intressant att få reda på vad som orsakade det här felet.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Jag grävde lite i böckerna om det där för ett tag sen, och det är faktiskt så att styrenheten har koll på misständningar. Bl a genom små variationer på impulsgivaren. Sen ser den ju hur mycket ström spolarna drar, japp!
Det är enkelt att utesluta spole och stift genom att byta med andra cylindrar.

Det vanligaste vid felkoder om misständning är dålig kontakt, både i k-styckena på spolarna och till styrenheten.
av el-anders
Ok, så den märker det på svänghjulsgivaren eller? Om svänghjulet "fladdrar till" eller nåt?
Ursäkta om jag använde ordet "Detonation" det ska vara förbränning. Detonation är ju en spikning.
Så rådet blir att börja med att spraya alla kontakter?
Inte med 5-56 , använd något kletigare är min erfarenhet.
5- 56 och liknande försvinner efter ett år. På bakpartiet på bussar som är grymt utsatta för fukt och salt hjälper bara typ kedjespray eller faktiskt rent fett.
Volvo började använda ett sorts fett i alla kontakter i motorrummet efter alla fuktproblem i början av 850:ans livstid.
Jag har aldrig råkat ut för något fett som orsakat dålig kontakt, däremot kan ju fettet förstöra gummi och ev. plast.
av el-anders
Ok, så den märker det på svänghjulsgivaren eller? Om svänghjulet "fladdrar till" eller nåt?
Ursäkta om jag använde ordet "Detonation" det ska vara förbränning. Detonation är ju en spikning.
Så rådet blir att börja med att spraya alla kontakter?
Inte med 5-56 , använd något kletigare är min erfarenhet.
5- 56 och liknande försvinner efter ett år. På bakpartiet på bussar som är grymt utsatta för fukt och salt hjälper bara typ kedjespray eller faktiskt rent fett.
Volvo började använda ett sorts fett i alla kontakter i motorrummet efter alla fuktproblem i början av 850:ans livstid.
Jag har aldrig råkat ut för något fett som orsakat dålig kontakt, däremot kan ju fettet förstöra gummi och ev. plast.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Precis, tunt blask som 5-56 försvinner snart. Jag tror inte på kontaktspray/oxidlösare heller, bättre att putsa av stiften med lite sandpapper och trycka i fett.
av clintans
Tackar för alla dessa förklaringar och utlägg.
Skall kolla igenom kontakterna en gång till.
Är det ett enda kablage från tändspole ner till ECM'm eller sitter det fler kontakter på vägen?
Skiftade oxo spolarna på cylinder ett och två, motorlampan tändes igen men jag har inte varit och läst ut felet ännu, kostar ju som sagt varje gång man vill få reda på vad lampan betyder.
Dessutom uppstår det en vibration i motorn när AC'n kopplas in, belastar. Så frågan är om denna är normal eller inte? Skall undersöka om det kanske är ett motorfäste som spökar. Det märkliga är väl då varför vibrationen kommer när AC'n kopplas in. Är ett motofäste slut/trasigt borde det väl vibrera mer eller mindre hela tiden även utan AC'n?
Det blir isåfall nästa sak att undersöka riktigt, konditionen hos AC'n.
/Magnus
av clintans
Har nu varit och kontrollerat motorfästena, som var i gott skick.
Däremot bytte min serviceman tändstiften så nu får vi se om det var detta som orsakade felet.
av clintans
Stiftbyte hjälpte inte det minsta, likadant ändå...får väl ta och kontrollera AC'n ordentligt iallafall då...
3G släcks

Hur många sim-kort finns i bilen? Två […]

1998 nissan micra k11 bensin.

Trasig Renault Scenic

Varit ute och grejat lite idag också. Kö[…]

Inkörning av ny V60 T6 2026

Vi bilägare skriver 2025-05-05 följande:[…]