- lör 29 dec 2007, 09:04
#161426
Har sett liknande trådar här på forumet men ingen som beskriver mitt exakta problem så jag hoppas att det är ok att jag gör en ny tråd om det.
Bilen är en Volvo 850 2,5 SE -94 och motorelektroniklampan lyser alltså. Det hela startade med att jag skulle starta bilen men den gick bara i kanske 1-2 sekunder och skakade ganska mycket, ungefär som att alla cylindrar inte skulle ha tänt, sen dog den. Startade den igen och den gick perfekt men Motorelektroniklampan lyste.
Bilen har sen gått hur bra som helst fram tills för några dagar sen då jag fick tipset att koppla lös batteriet. Efter att jag gjort det så började bilen gå mycket sämre. När jag startar den så går tomgången ner på ca. 600 varv och ligger där i ungefär 4-5 sekunder, man hör att motorn får kämpa för att hålla sig igång.
Sen går den upp till runt 800 varv tror jag och motorn låter bra. Om jag gasar till och sen släpper pedalen så upprepar den samma sak, ner till 600 varv 4-5 sekunder sen upp till 800 varv.
Om jag försiktigt trycker ner gaspedalen bara några millimeter så att varven borde gå upp kanske bara 100-200 varv så går den istället ner till ungefär 500 varv och jag är på gränsen till motorstopp. Låter jätte konstigt att varven ska gå ner när jag gasar.
Jag har nu hittat lite information om att läsa av felkoderna så jag ska testa det ikväll men är det ändå någon som kan ge något förslag på vad det kan vara för fel?
Bilen är en Volvo 850 2,5 SE -94 och motorelektroniklampan lyser alltså. Det hela startade med att jag skulle starta bilen men den gick bara i kanske 1-2 sekunder och skakade ganska mycket, ungefär som att alla cylindrar inte skulle ha tänt, sen dog den. Startade den igen och den gick perfekt men Motorelektroniklampan lyste.
Bilen har sen gått hur bra som helst fram tills för några dagar sen då jag fick tipset att koppla lös batteriet. Efter att jag gjort det så började bilen gå mycket sämre. När jag startar den så går tomgången ner på ca. 600 varv och ligger där i ungefär 4-5 sekunder, man hör att motorn får kämpa för att hålla sig igång.
Sen går den upp till runt 800 varv tror jag och motorn låter bra. Om jag gasar till och sen släpper pedalen så upprepar den samma sak, ner till 600 varv 4-5 sekunder sen upp till 800 varv.
Om jag försiktigt trycker ner gaspedalen bara några millimeter så att varven borde gå upp kanske bara 100-200 varv så går den istället ner till ungefär 500 varv och jag är på gränsen till motorstopp. Låter jätte konstigt att varven ska gå ner när jag gasar.
Jag har nu hittat lite information om att läsa av felkoderna så jag ska testa det ikväll men är det ändå någon som kan ge något förslag på vad det kan vara för fel?