Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#161426
Har sett liknande trådar här på forumet men ingen som beskriver mitt exakta problem så jag hoppas att det är ok att jag gör en ny tråd om det.

Bilen är en Volvo 850 2,5 SE -94 och motorelektroniklampan lyser alltså. Det hela startade med att jag skulle starta bilen men den gick bara i kanske 1-2 sekunder och skakade ganska mycket, ungefär som att alla cylindrar inte skulle ha tänt, sen dog den. Startade den igen och den gick perfekt men Motorelektroniklampan lyste.
Bilen har sen gått hur bra som helst fram tills för några dagar sen då jag fick tipset att koppla lös batteriet. Efter att jag gjort det så började bilen gå mycket sämre. När jag startar den så går tomgången ner på ca. 600 varv och ligger där i ungefär 4-5 sekunder, man hör att motorn får kämpa för att hålla sig igång.
Sen går den upp till runt 800 varv tror jag och motorn låter bra. Om jag gasar till och sen släpper pedalen så upprepar den samma sak, ner till 600 varv 4-5 sekunder sen upp till 800 varv.
Om jag försiktigt trycker ner gaspedalen bara några millimeter så att varven borde gå upp kanske bara 100-200 varv så går den istället ner till ungefär 500 varv och jag är på gränsen till motorstopp. Låter jätte konstigt att varven ska gå ner när jag gasar.

Jag har nu hittat lite information om att läsa av felkoderna så jag ska testa det ikväll men är det ändå någon som kan ge något förslag på vad det kan vara för fel?
av *pettson*
#161477
Voom skrev:Har sett liknande trådar här på forumet men ingen som beskriver mitt exakta problem så jag hoppas att det är ok att jag gör en ny tråd om det.

Bilen är en Volvo 850 2,5 SE -94 och motorelektroniklampan lyser alltså. Det hela startade med att jag skulle starta bilen men den gick bara i kanske 1-2 sekunder och skakade ganska mycket, ungefär som att alla cylindrar inte skulle ha tänt, sen dog den. Startade den igen och den gick perfekt men Motorelektroniklampan lyste.
Bilen har sen gått hur bra som helst fram tills för några dagar sen då jag fick tipset att koppla lös batteriet. Efter att jag gjort det så började bilen gå mycket sämre. När jag startar den så går tomgången ner på ca. 600 varv och ligger där i ungefär 4-5 sekunder, man hör att motorn får kämpa för att hålla sig igång.
Sen går den upp till runt 800 varv tror jag och motorn låter bra. Om jag gasar till och sen släpper pedalen så upprepar den samma sak, ner till 600 varv 4-5 sekunder sen upp till 800 varv.
Om jag försiktigt trycker ner gaspedalen bara några millimeter så att varven borde gå upp kanske bara 100-200 varv så går den istället ner till ungefär 500 varv och jag är på gränsen till motorstopp. Låter jätte konstigt att varven ska gå ner när jag gasar.

Jag har nu hittat lite information om att läsa av felkoderna så jag ska testa det ikväll men är det ändå någon som kan ge något förslag på vad det kan vara för fel?
Din bil behöver tid för att läsa in alla adaptiva värden eftersom dom suddas när strömmen försvinner. Ut och kör med bilen normalt. Dels på jämn gas och dels några acellerationer så ska du se att den går helt kalas sen. Dom värdena bilen går på nu är dom programmerade värdena som är mycket grovt programmerade.
av Voom
#161479
Det låter bra det i alla fall, ska testa köra runt en sväng ikväll då. Tack för svaret.

Sen måste jag bara lyckas hitta vad som gjort att varningslampan har tänts för jag gissar på att det kan bli svårt att få bilen genom besiktningen med den lysande.
av commodore68
#161481
Jag hade samma symptom på min -94a, då var det trottelpossitionsgivaren som lämnat in, på din beskrivning låter det även som kamaxelgivaren, men kolla felkoder!!!!
av Voom
#161490
Tack så mycket. Ska kolla felkoder direkt när jag kommer hem från jobbet.
av anthistatic
#161491
Brukar få samma problem efter att ha tagit bort strömmen på min v70 2,5T -98, låter den stå på tomgång några minuter så går den precis som vanligt sen.

Tydligen så läses den adaptiva datan in i cykler, så vanlig körning på jämn gas påverkar exempelvis inte tomgången etc. Några minuter på tomgång borde räcka för att fixa den ryckiga tomgången.

//Johan
av Voom
#161599
Tror minsann att jag har hittat felet. Kollade felkoderna och fick först fram 3 koder. 1-2-2, 3-1-4 och 5-2-1.
Vilket alltså var Lufttempgivarsignal, kamaxelgivarsignal och förvärmning främre lambdasond.
Jag rensade bort dom koderna, startade bilen och lät den gå en stund på tomgång. Kollade sedan koderna igen och nu fick jag bara 3-1-4.
Så det verkar som att det är precis som commodore68 sa att det är kamaxelgivaren som inte fungerar som den ska.
Tomgångs problemen verkar ha löst sig också, den går mycket bättre nu av nån anledning.

Nu till nästa fråga, kan nån tala om för mig exakt vars kamaxelgivaren sitter?
Finns det något annat namn på dom? Söker efter en på diverse sidor men det verkar inte finnas nån.
Användarvisningsbild
av niklas gson
#161622
Voom skrev:Tror minsann att jag har hittat felet. Kollade felkoderna och fick först fram 3 koder. 1-2-2, 3-1-4 och 5-2-1.
Vilket alltså var Lufttempgivarsignal, kamaxelgivarsignal och förvärmning främre lambdasond.
Jag rensade bort dom koderna, startade bilen och lät den gå en stund på tomgång. Kollade sedan koderna igen och nu fick jag bara 3-1-4.
Så det verkar som att det är precis som commodore68 sa att det är kamaxelgivaren som inte fungerar som den ska.
Tomgångs problemen verkar ha löst sig också, den går mycket bättre nu av nån anledning.

Nu till nästa fråga, kan nån tala om för mig exakt vars kamaxelgivaren sitter?
Finns det något annat namn på dom? Söker efter en på diverse sidor men det verkar inte finnas nån.
om du står framför bilen sitter den på vänster sida av motorn ett runt lock på toppen en kabel går in där med.locket sitter i 2 skruvar.inga problem att ta loss :)
av Voom
#161645
Ska kolla imorgon om jag kan få tag på en ny. Tack så mycket alla som har svarat.
Användarvisningsbild
av Sparkz
#161674
9146108, 1150:- Bytte en för ett par veckor sen...

IMG_2421.jpeg

Hej! Yttre damask på drivknut bak är sk[…]

Tack skall ni ha, Slog in följande exempel p&[…]

Tack för tips. Det blev vanlig bränslesl[…]