Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mangej
Hej.
Motorlampan lyser till och från (mest till). Var till Volvo och fick felkoderna utlästa. Problem med EGR... Tog bort EGR ventilen och det syntes tydligt att denna inte rört på sig på evigheter, ska tillägga att lampan lös när jag köpte bilen så vem vet hur länge den lyst. ca 11 mån sen senast godkända besiktning.

Nå, jag har skaffat en ny EGR ventil som fungerar men ingen förbättring, då flyttade jag fokus till styrenheten för ventilen, och mycket riktigt skickar den inget vakuum till ventilen. Har skaffat en annan ventil och problemet kvarstår. Det visar sig nu att styrenheten inte får någon signal från databoxen. Boxen vill ha signaler från tempgivare, RPM sensor samt MAF för att beräkna hur mycket EGR ventilen skall öppna.

Då frågar jag herrarna experter, vad ska jag nu lägga krutet på?

RPM sensorn? Men hastighetsmätare mm fungerar (antar att den signalen kommer från denna sensor).

Tempgivaren? Men den visar korrekt temp på instrumentet samt vid kontrollmätning i olika temperaturer verkar den ok.

MAF? Tar jag bort kontakten går bilen sämre men kan denna ändå vara en bov i dramat?

Andra förslag? Boxen? Jag menar det känns som jag täcker in hela kedjan här?

Ok... Shoot! :)

MVh
Magnus
av mangej
Yes box, inne på Volvo för nollning efter bägge delar som är bytta.

Efter första nollningen kom samma felkod, nu lyser lampan igen efter andra nollningen men nu har jag inte läst av (antar att det är samma igen)

Mvh
Magnus
av *pettson*
mangej skrev:Hej.
Motorlampan lyser till och från (mest till). Var till Volvo och fick felkoderna utlästa. Problem med EGR... Tog bort EGR ventilen och det syntes tydligt att denna inte rört på sig på evigheter, ska tillägga att lampan lös när jag köpte bilen så vem vet hur länge den lyst. ca 11 mån sen senast godkända besiktning.

Nå, jag har skaffat en ny EGR ventil som fungerar men ingen förbättring, då flyttade jag fokus till styrenheten för ventilen, och mycket riktigt skickar den inget vakuum till ventilen. Har skaffat en annan ventil och problemet kvarstår. Det visar sig nu att styrenheten inte får någon signal från databoxen. Boxen vill ha signaler från tempgivare, RPM sensor samt MAF för att beräkna hur mycket EGR ventilen skall öppna.

Då frågar jag herrarna experter, vad ska jag nu lägga krutet på?

RPM sensorn? Men hastighetsmätare mm fungerar (antar att den signalen kommer från denna sensor).

Tempgivaren? Men den visar korrekt temp på instrumentet samt vid kontrollmätning i olika temperaturer verkar den ok.

MAF? Tar jag bort kontakten går bilen sämre men kan denna ändå vara en bov i dramat?

Andra förslag? Boxen? Jag menar det känns som jag täcker in hela kedjan här?

Ok... Shoot! :)

MVh
Magnus
Tyvärr berättar du ju inte vilken kod du fick..Då det finns ett antal scenarion så önskar jag veta vilken felkod du fått så ska vi se om det går att reda ut?
I övrigt så om du inte hittar signal till EGR omvandlaren så antar jag att du kikat ute vid styrdonet om signalen återfinns där? Menar det är inte speciellt ovanligt med avbrott i kablage på dieslarna. Dom är betydligt mera frekventa med detta än t.ex bensinare.
Om den klagat på EGR omvandlaren (vilket jag antar då du direkt kikat efter EGR ventilen)
Så har vi inte så många scenarion..

För hög signal:
-Signalledningen kortsluten till spänning
-Defekt EGR-omvandlare

För låg signal:
-Signalledningen kortsluten till jord
-Avbrott på signal- eller spänningsledningen
-Kontaktresistans i anslutningar
-Defekt EGR-omvandlare
av mangej
Hej, tack för svar.

Felkod: ECM-0038 EGR-reglering-Felaktigt flöde

Kabelbrott låter ju inte helt otroligt, vibrerar ju en del under huvarna på dieslar. Kan man kontrollmäta signalen vid ECM boxen utan att ha någon speciell adapter för att flytta ur boxen ur lådan?

Mvh
Magnus
av *pettson*
mangej skrev:Hej, tack för svar.

Felkod: ECM-0038 EGR-reglering-Felaktigt flöde

Kabelbrott låter ju inte helt otroligt, vibrerar ju en del under huvarna på dieslar. Kan man kontrollmäta signalen vid ECM boxen utan att ha någon speciell adapter för att flytta ur boxen ur lådan?

Mvh
Magnus
okej jag kikade ju på en annan kod. Det här var ju enklare.. :wink:

ECM-0038

Villkor
Styrenheten beräknar hela tiden önskad luftförbrukning utifrån insignaler som last, varvtal, hastighet mm. Om den verkliga luftförbrukningen avviker allt för mycket från det önskade värdet sätts felkod.

Ersättningsvärde
-Endast grundladdtryck tillåts
-Ingen EGR-reglering sker

Felorsak/er

För lågt flöde / För högt flöde
-Luftläckage i slangar till EGR-omvandlare och EGR-ventil
-Igensatta slangar till EGR-omvandlare och EGR-ventil
-Defekt EGR-omvandlare eller EGR-ventil

Felsymptom
-Dålig acceleration, motorn känns orkeslös
-EGR–systemet fungerar ej
-Avgasrelaterade symptom
av mangej
Ok, tackar.
Äntligen kanske man kan gå till botten med detta.

Felorsak/er

För lågt flöde / För högt flöde
-Luftläckage i slangar till EGR-omvandlare och EGR-ventil
-Igensatta slangar till EGR-omvandlare och EGR-ventil
-Defekt EGR-omvandlare eller EGR-ventil
- Samtliga vakuumslangar bytta (det kommer vakuum från pumpen till EGR omvandlaren).
- EGR omvandlare + EGR ventil bytta

Alltså inget av detta är verkliga felorasker i mitt fall.
Ersättningsvärde
-Endast grundladdtryck tillåts
-Ingen EGR-reglering sker
- Signalen till EGR omvandlaren uteblir så detta verkar ju stämma.
- Tycker bilen går hyggligt bra, men som sagt, lampan har lyst sen köpet så den kanske inte alls går som den ska :)

Villkor
Styrenheten beräknar hela tiden önskad luftförbrukning utifrån insignaler som last, varvtal, hastighet mm. Om den verkliga luftförbrukningen avviker allt för mycket från det önskade värdet sätts felkod.
- Hmm "om den verkliga luftförbrukningen avviker..." Kan detta bero på defekt MAF? Skulle det kunna vara hål på någon slang på trycksidan som ställer till detta? Det var hål i botten på IC´n när jag köpte bilen så denna är också bytt, men teoretiskt skulle det ju kunna vara hål på någon slang som märks enbart när den laddar...

Verkligen tacksam för din input *pettson* :)

Mvh
Magnus
Användarvisningsbild
av XC70-D5
kolla även magnetventilen som sitter vid luftburken den spökade på min -99. den kärvade.jag hade samma problem.
av erbe
Kablaget tydligen rätt vanligt,min 97 tdi tände lamda lampan först,å några månader senare börja automatlådan strula.
Fick felkod på växellägesgivaren å turbotrycksventilen.Bytte dessa men felen kvarstog,mätte upp kablarna å fann 2st som hadde kontakt med varandra vilket dom inte skulle.Drog nya å felet var borta.

Tipps,ta bort baterikabeln å dra ur boxen till motorn å lådan*?(automat).
Ta en ohm mätare å mät mellan stiften om någon har kontakt vilket dom inte ska ha.

Elcheman: http://volvo.techno.org.pl/wiring-diagrams.html
av mangej
kolla även magnetventilen som sitter vid luftburken den spökade på min -99. den kärvade.jag hade samma problem.
'

- Den lilla rackaren är också bytt (missade att skriva det) :(

Började idag så smått att kolla tryckslangarna, den korta mellan turbo och rör verkar iaf. vara ok, tog bort den samt gjorde ren och kontrollerade. Ska försöka få tid att kolla övriga slangar imorgon.

Kablaget kommer därefter, tack för länk till elscheman. :)
Skulle verkligen velat ha en kompis med likadan bil för att skifta och kolla "mafen"...

Fler tips eller synpunkter som bidrar till diskussion mottages med glädje .

Mvh
Magnus

Ta bort kåpan över motorn och lägg[…]

Det amerikanska företaget Lyten köper No[…]

Överhettad motor, grundorsak?

Hello Forum. Min XC60 2010 23500 mil blir öve[…]

Srs

Hej alla har en v70n från 01 en vecka efter […]