Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tigern
Hej!

Har en 850 2,5 SE 96a.

Det uppkommer vibrationer vid dragläget och det är också svårt att lägga
i växlarna ibland...spec 3 och backen.
Men om man kärringgasar och slirar på kopplingen så känns det mycket mindre.
Har kollat att de är tillräckligt och fin olja i lådan.

Är det dax för kopplingsbyte nu? :cry:

Tacksam för svar
av *pettson*
Tigern skrev:Hej!

Har en 850 2,5 SE 96a.

Det uppkommer vibrationer vid dragläget och det är också svårt att lägga
i växlarna ibland...spec 3 och backen.
Men om man kärringgasar och slirar på kopplingen så känns det mycket mindre.
Har kollat att de är tillräckligt och fin olja i lådan.

Är det dax för kopplingsbyte nu? :cry:

Tacksam för svar
Du har väl egentligen två alternativ.. Det ena är att byta undre momentstaget och se om det blir bättre.. det andra är låda ned för att kontrollera både svänghjulet och kopplingen, samt då byta koppling+ svänghjul om så krävs. SAMT smörja ingående axeln så att det inte kärvar mera där. (det är därför det kärvar på backen).
TROLIGEN har du ett dubbelmassesvänghjul som gett upp.. det är iallafall min misstanke.. Det betyder isåfall byte svänghjul+koppling.
av Northbound
Hej.

Jag har en likadan bil med samma problem (det med dragläget alltså, växlingen funkar utan problem). Jag har fått olika bud, en del säger att det ska vara så på 850'n, att man måste ha mycket grundgas för att få iväg den, andra säger som du att kopplingen kan vara slut.

Känns som att ett kopplingsbyte och byte av svänghjul skulle vara väldigt dyrt... Är det svårt att byta nedre momentstaget själv (om man är novis som mig, vill säga)? Kostar det skjortan att få det gjort på verkstad?
av *pettson*
Northbound skrev:Hej.

Jag har en likadan bil med samma problem (det med dragläget alltså, växlingen funkar utan problem). Jag har fått olika bud, en del säger att det ska vara så på 850'n, att man måste ha mycket grundgas för att få iväg den, andra säger som du att kopplingen kan vara slut.

Känns som att ett kopplingsbyte och byte av svänghjul skulle vara väldigt dyrt... Är det svårt att byta nedre momentstaget själv (om man är novis som mig, vill säga)? Kostar det skjortan att få det gjort på verkstad?
Undre momentstaget byter du själv. Det sitter med 2 bult och 2 muttrar..
Det brukar göra underverk. Dock är det som så att volvo roade sej med att montera dubbelmassesvänghjul på 850s som rasslade på tomgång.
Det löste ju problemet då. MEN det ställer till det idag då dom är så gamla att dom ibland separerar i kopplingen.
Oftast är det som så att om det vibrerar lite i kopplingen men ändå fungerar snällt är det momentstaget. OM det slår lite mera och sen nästan hugger när man släpper kopplingen så är svänghjulet väck..

två lösningar finns..
En där man får snoka reda på ett dubbelmassehjul på en skrot eller ett nytt för ca 6000kr..
Alternativet är ett vanligt stålsvänghjul för ca 800 på skroten och montera en vanlig koppling då du ändå ska byta denna..Priset på kopplingen till dubbelmasse eller vanlig är samma.
Totalpriset hänger ju på om du ska göra det på märkesverkstad/ vanlig verkstad eller i nåns garage..
av Tigern
okay...

jag har kollat på verkstäder häromkring.
Arbetet och delarna för att byta koppling ligger på 6000 som billigast.
Undre momentstaget ska ja byta nu vilken dag som helst.

Har hört att den kan göra underverk mot vibrationerna om man byter den.

Kan de var urtrampningslagret som är dåligt, eftersom de är svårt att få i växeln ibland? :???:
av *pettson*
Tigern skrev:okay...

jag har kollat på verkstäder häromkring.
Arbetet och delarna för att byta koppling ligger på 6000 som billigast.
Undre momentstaget ska ja byta nu vilken dag som helst.

Har hört att den kan göra underverk mot vibrationerna om man byter den.

Kan de var urtrampningslagret som är dåligt, eftersom de är svårt att få i växeln ibland? :???:
Troligen är ingående axeln i lådan smörjtorr och då snurrar det helt enkelt med när axeln borde stå stilla. Volvo har ett servicemeddelande om detta. Det påverkar backen bland annat.
Användarvisningsbild
av ketto
Northbound skrev:Jag tror att jag ska ta och boka GSD-hallen på OK och prova byta momentstaget. Om jag fattat saken rätt så är det alltså en sånhär jag behöver skaffa: http://www.lagabasen.se/bilder/delar/110412718vy1.jpg

Nån som har en bild på var momentstaget sitter?
nej inte den! De där är krängningshämmarstag!
av Northbound
Hehe, ok. Den där bilden kommer från en annons från nån som säljer den begagnad. Enligt annonsen ska det vara ett momentstag....

Nån som har en bild på hur ett momentstag egentligen ser ut, och var det sitter?
Värmare XC60 22-

Tycker det funkar bra ändå. Min kollega[…]

Hej Per. Jag har nämligen samma problem nu. […]

Womens In Your City - No Verify - Anonymous Sex Da[…]