Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Något har hänt med min bil :roll:
Jag varvade ur den på trean, och vid 5500 varv kändes det som om varvstoppet gick i, den bara tvärdog. Jag blev misstänksam och släppte gasen.
När jag nu varvar mer än ungefär 3000 varv misständer den, inga avgassmällar, det känns inget heller som att det är bara en cylinder som försvinner, utan det är mer oregelbundet, den går helt enkelt inte rent.

Ingen motorlampa tänds. Ingen konstig tomgång, går utmärkt att köra lungt, bara man inte belastar för mycket eller varvar för mycket.

Rent spontant känns det som ett luft/bränsle problem. Men det kom så plötsligt att jag inte kan förstå vad som hänt, soppapumpar brukar ju bara stanna...inte bli dåliga, speciellt inte helt plötsligt.
Jag bytte vevhusventilationen för cirka 100 mil sedan. Bilen har gått klockrent fram tills nu... Inget mekaniskt oljud, kamremmen bytt för 3-400 mil sedan.

Ideer?
Några vanliga fel? Läste om rotorbultar som gått av.
Tar gärna emot fler tips...
Användarvisningsbild
av #27
Har du kollat fördelarlock och rotor??
Användarvisningsbild
av hollan
länge sen du byta stift? har hänt flertalet gånger att dom är kassa läs ut felkoder!
av Lasse81
hollan skrev:länge sen du byta stift? har hänt flertalet gånger att dom är kassa läs ut felkoder!
Har ingen aning om när stiftten byttes sist. Men stift brukar väl bli sämre med tiden? Det här kom så plötsligt. Sätter den felkoder även fast det inte tänds någon motorlampa? Jag ska ut och kika.
av Lasse81
hollan skrev:länge sen du byta stift? har hänt flertalet gånger att dom är kassa läs ut felkoder!
Meka på julafton.

Inga felkoder.
Luktar tändfel. Bilen går för övrigt inte rent på lägre varv heller.

Ska slita av fördelaren senare.

GOD JUL.

Edit:
Fördelaren, inte rotorn :-)
Användarvisningsbild
av hollan
GOD JUL.

Edit:
Fördelaren, inte rotorn :-)[/quote]

okej men om du inte vet hur länge stiften har suttit så byt dom och visst kan stiften bli dåliga huxflux har du aldrig kört moppe;)
köpte en 850 som gick som en påse skit där va inte bytt stift på 6000mil byta och den gick som nytt sen om du tycker stift är dyrt så får du prova rycka en tändkabel åt gången eller skruva ur alla o kolla om där är gnista
Användarvisningsbild
av hollan
hollan skrev:GOD JUL.

Edit:
okej men om du inte vet hur länge stiften har suttit så byt dom och visst kan stiften bli dåliga huxflux har du aldrig kört moppe;)
köpte en 850 som gick som en påse skit där va inte bytt stift på 6000mil byta och den gick som nytt sen om du tycker stift är dyrt så får du prova rycka en tändkabel åt gången eller skruva ur alla o kolla om där är gnista och japp visst kan den sätta felkoder utan att motorstyrlampan tänds
av Lasse81
hollan skrev:
hollan skrev:GOD JUL.

Edit:
köpte en 850 som gick som en påse skit där va inte bytt stift på 6000mil byta och den gick som nytt sen om du tycker stift är dyrt så får du prova rycka en tändkabel åt gången eller skruva ur alla o kolla om där är gnista och japp visst kan den sätta felkoder utan att motorstyrlampan tänds
Hittade två tänkbar orsaker till mitt fel.
1. kontaktanslutning till 1:ans spridare satt illa, saknas låsclip på den, ska köpa en sån på torsdag när Volvo öppnar. Tryckte tillbaka kontakten tills vidare.

2. Brännmärken i fördelarlocket och´beläggning/korrision på rotorn. Skrapade rotorn och slog ihop det. Någon som vet vad lock och rotor kostar på Volvo? Är det mycket dyrare än Mekonomen? Ska köpa på torsdag.

Bilen fungarar igen, förutom min koppling som trilskas, pedalen är liksom fjäderlätt halvvägs, sen blir det ordentligt motstånd. I bland fastnar den halvvägs på vägen upp. Väldigt jobbigt, kan ej se att jag har läckage någonstans. Kanske internt läckage?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Du har luft i kopplingen. Se till så att bromsvätskan ligger på max i behållaren. Ta i armen nere på lådan och tryck den mot slavcylindern. Släpp tillbaka långsamt. Det brukar bubbla i behållaren när man trycker.

Inte helt ovanligt med luft i kopplingshydrauliken på gamla 850, verkar som huvudcylindern släpper in luft när den blir sliten. "Snabbluftningen" ovan hjälper ett tag, med det brukar komma tillbaka.
av Lasse81
Sparkz skrev:Du har luft i kopplingen. Se till så att bromsvätskan ligger på max i behållaren. Ta i armen nere på lådan och tryck den mot slavcylindern. Släpp tillbaka långsamt. Det brukar bubbla i behållaren när man trycker.

Inte helt ovanligt med luft i kopplingshydrauliken på gamla 850, verkar som huvudcylindern släpper in luft när den blir sliten. "Snabbluftningen" ovan hjälper ett tag, med det brukar komma tillbaka.
Haha, jag jade gärna läst ditt inlägg för ett par timmar sedan.
Försökte lufta på vanligt sätt dvs, "släppa"-"trycka ner-"dra åt"...osv
Efter ett par försök utan förbättring gjorde jag precis som du sa, det blev perfekt nästan direkt...

Det sjuka är alltså att jag hittar fan inget läckage, har krälat runt och kikat, men det ser torrt ut överallt... Men du menar alltså att det är en sliten huvudcylider som orsakar detta? Jag räknar kallt med att det kommer tillbaka, får väl köpa mig en ny h-cylinder i så fall...

Tack för hjälpen :-)

Jag tycker att jag hör över/undertryck[…]

Missljud vid start stopp

Har fått ett missljud som uppstår n&au[…]

Återigen stort tack! Om jag då &aum[…]

Jag har en Volvo V50 2005 2,4 och informationsdis[…]