Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av helgonet
Hej igen. Jag hade ett inlägg tidigare att automaten ryckte och motorn varvade upp och ner, det vill säga att den kastade in växlarna lite hur som helst. Jag läste i ett engelskt forum att man kunde föra växelväljaren fram och tillbaka minst 15 ggr (motorn avstängd naturligtvis) för då skulle kopparbanorna i växellägesgivaren får färskare spår om det oxiderat. Jag gjorde det i Juli och lådan har funkat helt perfekt tills nu då det börjar igen. Jag har läst av koden och det är 2-3-2 (hastighetssignal saknas) men hastighetsmätaren funkar som den ska. Var och tittade under och på lådan mot torpedväggen sitter det en brun givare med kablar, kan det vara den som behöver bytas ??
Tacksam för råd. :shock:
Användarvisningsbild
av Nexus
AutoTransmission skrev:Vad är det för bil?
automat 850 glt 20 ventilare 92:a. :wink:
Användarvisningsbild
av Sparkz
Hastighetsmätaren fungerar, då är givaren ok. Instrumentet skickar signalen vidare till alla andra system som behöver ha den, Styrenhet för v-låda, farthållare, ABS osv...
av helgonet
Det stämmer bra att det var en 92 glt aut 20 ventilers.
Det verkar som det är fler som har liknande problem.
Kan det vara så att det finns dålig kontakt (oxid) i modulens kontakter, den sitter väl under kåpan på vänster sida vid diagnosuttaget ?
Hls Roger
av helgonet
Jag kom på att ABS funkar och farthållaren är klockren återstår ???
:???: Hls Roger
av AutoTransmission
Du har 2 hastighetsgivare på den lådan 1 som mäter hastigheten på diffen och skickar signal till kombinstrumentet.

Den andra mäter hastigheten på ingående axel och sitter uppe på lådan.
Har den slirat/frivarvat någon gång?

/stefan
av helgonet
Inte vad jag vet, jag köpte den i maj i år och förra ägaren sa att enl. någon på Volvo ? så var det en givare för 700:- som skulle bytas (satt på utsidan ?). Jag gjorde en test med växellägesgivaren och ryckte spaken fram och tillbaka som jag fick se på en engelsk sida och då höll det några månader. Men som sagt tillbaka till ruta 1. Lådan går jämnt och fint och förra ägaren har spolat och bytt olja i den. Han håller på med dragsterbilar så han vet nog hur sånt går till.
Hälsningar Roger
av AutoTransmission
Om den blev helt återställd av att "rengöra"startspärren/växellägesgivaren så är det väl enklast att prova byta den då?

kontrollera den annars så du bara kan starta i läge P och N samt att back ljuset tänds i R.

/stefan
av helgonet
Hej Stefan!
Jag har nu märkt att när jag körde igår att den liksom tappar växel varvar upp och sen lägger i vilken växel som helst.
Om det kan vara till någon hjälp.
Det har den gjort hela tiden sen jag köpte den då det ryckt. Är det du menar med att slira ?
Hls Roger

Hej! Yttre damask på drivknut bak är sk[…]

Tack skall ni ha, Slog in följande exempel p&[…]

Tack för tips. Det blev vanlig bränslesl[…]

99% att det är batteriet.