Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej, hoppas någon kan hjälpa mig (nu i juletid).

Min handbroms på bilen (V70 -99) klonkar lite svagt när jag har haft i den och skall köra iväg, dessutom luktar det lite bränt från den sidan som den ligger an mot (vänster), dock inget på höger sida. Annars fungerar den bra, vad det gäller hur spänd den är och funktionen. Skall dock byta bromsskivor efter jul bak och då kan jag ju lika gärna byta handbromsbelägg med.
Vad jag har förstått på forumet så är detta ett vanligt föreommande fel. Kan någon säga om det är bromsbelägget som lossnat i trumman eller om bromsen "bara" kärvar och behöver smörjas? Jag hoppas på det senare. Jag har dessutom försökt att justera handbromsen så att den blir lösare och inte ligger på men jag har inte lyckats placera justeringshålet är över det inre justerarhjulet (vad jag vet), är det någon som kan säga var hålet i bromsskivan skall vara placerat, längst upp kl. 12??? Jag kanske kommit åt justerarhjulet lite utan att jag vet om det.

Tacksam för all hjälp, vill inte åka iväg med handbroms som ligger på i jul.

MVH
/Mikael
av Kena
Skulle jag vara du skulle jag byta omedelbums, om beläggen lossnat kan det orsaka större skada i mekanismen, då får du byta lite mer pinaler.
Användarvisningsbild
av MikaelD
Hej igen.

Det luktar "bara" lite bränt som känns om man böjer sig ner och luktar i hjulhuset. Bromsok eller skiva är inte varma så det kan ju inte vara så extremt mycket som ligger på.
av Larzan
Hade exakt samma fenomen som du beskriver, mitt slutade med att jag varken kunde backa eller köra framåt alls. Som tur var sod jag på garageuppfarten.

Efter mycket pyssel och slit så fick vi loss skivan (som för övrigt behövdes bytas) så ramlande beläggen ut som en gång suttit på handbromsbackarna.

Jämförde slitaget på beläggen, tjockleken, och kan säga att speciellt mycket inte hade nyttjats, innan limningen hade släppt. Efteråt inser man vilken satans tur man har haft att belägget inte kilats fast när man körde på autobahn i +150km/ eller på vägen upp till Sälen i +70km/h på en ishal smal skogsväg.

Byt i tid!
av Kena
Larzan skrev:Hade exakt samma fenomen som du beskriver, mitt slutade med att jag varken kunde backa eller köra framåt alls. Som tur var sod jag på garageuppfarten.

Efter mycket pyssel och slit så fick vi loss skivan (som för övrigt behövdes bytas) så ramlande beläggen ut som en gång suttit på handbromsbackarna.

Jämförde slitaget på beläggen, tjockleken, och kan säga att speciellt mycket inte hade nyttjats, innan limningen hade släppt. Efteråt inser man vilken satans tur man har haft att belägget inte kilats fast när man körde på autobahn i +150km/ eller på vägen upp till Sälen i +70km/h på en ishal smal skogsväg.

Byt i tid!
Omedelbums alltså !!!
av *pettson*
Larzan skrev:Hade exakt samma fenomen som du beskriver, mitt slutade med att jag varken kunde backa eller köra framåt alls. Som tur var sod jag på garageuppfarten.

Byt i tid!
mest skrämmande är att jag aldrig under mina år som mekaniker/ lärare sett det hända med *pirat* backar. Utan endast med original backar.
Användarvisningsbild
av MikaelD
Låg häromdan under bilen i 3 timmar och kollade upp vad det var som inte låg rätt till, det var inte ett löst handbromsbelägg utan beläggen som låg an mot bromsskivan. Det tog nog minst en halvtimme innan jag förstod hur justerskruven till handbromsen fungerade. Handbromsbeläggen var knapp slitna alls så de skall inte behöva bytas men jag smörjde upp handbromsen ordentligt iallafall. JUst nu är den justerad så att den troligen inte tar alls på vänster bakhjul, detta får justeras efter julhelgen. En annan sak som jag upptäckte i samband med att jag tog loss oket var att bromsbeläggen bak satt helt fast i oket, inte konstigt att bromsskivan bak aldrig slipas ren från ytrost. Det verkade endast vara oket på bromsskivans insida/baksida som rörde sig utåt när jag tryckte på bromspedalen, är det någon annan som råkat ut för detta? Vad jag såg så var gummit runt oken hela, detta kanske kommer att lösa sig om jag bromsar ordentligt några gånger? Nu sitter ju inte bromsoken fast i allafall. Efter julhelgen kommer jag att kolla upp höger bakhjul också. Enligt bilprovningen fungerade bromsen bak senast jag besiktigade bilen.

/Mikael

Jag tycker att jag hör över/undertryck[…]

Missljud vid start stopp

Har fått ett missljud som uppstår n&au[…]

Återigen stort tack! Om jag då &aum[…]

Jag har en Volvo V50 2005 2,4 och informationsdis[…]