Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av foose
Ska byta hjullager nu i veckan på min V70 GLT - 99 och undrar därför vilket moment jag ska dra åt muttern med ? Vilken storlek är det på torxen som håller hela paketet?

Är det något övrigt som är bra att veta när man ska byta hjullager ?

Mvh
Michael
Användarvisningsbild
av Sparkz
-99... är det inte skruv på den? 50Nm isf.
Är det mutter ska den dras med 120 Nm + 60º vinkel.
E14 på skruvarna som ska dras i tre steg: 20 Nm, 45 Nm, 60º.
Gör rent ordentligt på anliggningsytorna, var försiktig med ABS-givaren.
av foose
vet tyvärr inte om de är skruv eller mutter på min, men tack för båda moment uppgifterna. Vad jag har förstått så behöver man ingen press för att montera nytt hjullager ?

Tack för de övriga tipsen!

Mvh
Michael
av *pettson*
foose skrev:vet tyvärr inte om de är skruv eller mutter på min, men tack för båda moment uppgifterna. Vad jag har förstått så behöver man ingen press för att montera nytt hjullager ?

Tack för de övriga tipsen!

Mvh
Michael
Ingen press..
Däremot E14 hylsa.. samt oftast en huggmejsen för att slå loss hubben ur spindeln. Gör sen rent med lite slip papper och slå dit det nya.
av blueride
vet inte riktigt om det är samma som på din, inte exakt tror jag men snarlikt.

Jag bytte på min 855 -97 i helgen och det jag tänker när jag läser beskrivningen du länkat till är att jag lossade bara spindelleden och lät stötdämparen sitta kvar i spindeln. Detta kändes bäst för mig då jag var orolig för och påverka framvagnsinställningen om jag lossat stötdämparen.

Muttern satt rätt ordentligt på min, fick inte loss den med 1/2" skaft som var nästan en meter långt grejjerna sviktade mycket och det kändes som dom inte hade hållit om vi tagit i mer än vi gjorde.
Med mutterdragare var det däremot inga problem, lossade på 3 sekunder.

Jag missade oxå att sätta loctite på de splines som går in i lagret, vet inte om det var viktigt, muttern sitter ju rätt hårt iallafall.

/marcus
av foose
blueride skrev:vet inte riktigt om det är samma som på din, inte exakt tror jag men snarlikt.

Jag bytte på min 855 -97 i helgen och det jag tänker när jag läser beskrivningen du länkat till är att jag lossade bara spindelleden och lät stötdämparen sitta kvar i spindeln. Detta kändes bäst för mig då jag var orolig för och påverka framvagnsinställningen om jag lossat stötdämparen.

Muttern satt rätt ordentligt på min, fick inte loss den med 1/2" skaft som var nästan en meter långt grejjerna sviktade mycket och det kändes som dom inte hade hållit om vi tagit i mer än vi gjorde.

Jag missade oxå att sätta loctite på de splines som går in i lagret, vet inte om det var viktigt, muttern sitter ju rätt hårt iallafall.

/marcus

ja just de ja, de glömde jag , hur påverkas framvagninställningen av ett sånt här ingrepp? kan man fortsätta köra eller ska man helst ta den till en verkstad så de får ställa om den igen? hmm,loctite på splinsen, de ska jag komma ihåg me :D
av *pettson*
foose skrev:
blueride skrev:vet inte riktigt om det är samma som på din, inte exakt tror jag men snarlikt.

/marcus

ja just de ja, de glömde jag , hur påverkas framvagninställningen av ett sånt här ingrepp? kan man fortsätta köra eller ska man helst ta den till en verkstad så de får ställa om den igen? hmm,loctite på splinsen, de ska jag komma ihåg me :D
Du behöver inte ta bort fjäderbenet ur spindeln. Lossa fjäderbenets två inre muttrar i motorutrymmet några varv..
Lossa spindelleden så den släpper ur spindeln. Nu styr du fullt åt motsatt håll som du jobbar på.. (jobbar du på höger så styr åt vänster osv), resultatet är att du får mycket styrstång på arbets sidan. Du kan nu dra ut spindeln med fjäderbenet på plats så mycket att drivknuten åker ur utan problem. OCH du påverkar inte några inställningar.
Vad gäller gänglåset i splinesen så låt bli det. Fetta in dom istället. Var NOGA med att fetta in anliggningsytan längst in på knuten. Den står emot lagret och det är där det kan säga *klick* knirk* när man kör.. Detta för att det blir torsionsvridningar i splinesen men inte i själva knuten. Så då låter det mellan knut/splinesövergången när den ligger mot lagret.
av foose
får tacka för de fina tipsen som ni har kommit med, nu till en annan fråga, jag hade bilen inne på service precis och killen sa att det va höger hjullager fram som är kasst, jag misstänker också det för de riktigt dånar ifrån den sidan, men man kan ju inte vara säker. Det är samma oljud oavsett åt vilket håll jag svänger, blir ingen skillnad. Läste lite äldre trådar hur man konstaterade vilket lager det va och de flesta skrev

"snurra på hjulet och känn på fjädern om den darrar" då undrar jag vilken fjäder de är ? är det stötdämparfjädern? ursäkta den dumma frågan :D
av *pettson*
foose skrev:får tacka för de fina tipsen som ni har kommit med, nu till en annan fråga, jag hade bilen inne på service precis och killen sa att det va höger hjullager fram som är kasst, jag misstänker också det för de riktigt dånar ifrån den sidan, men man kan ju inte vara säker. Det är samma oljud oavsett åt vilket håll jag svänger, blir ingen skillnad. Läste lite äldre trådar hur man konstaterade vilket lager det va och de flesta skrev

"snurra på hjulet och känn på fjädern om den darrar" då undrar jag vilken fjäder de är ? är det stötdämparfjädern? ursäkta den dumma frågan :D
naturligtvis menar jag fjädern som sitter runt stötdämparen. Lägg handen på den utan handske och snurra sakta så ska du se att det vibrerar ordentligt.
Volvo 945 STARTAR EJ

Har du larm i bilen?

Ja, det är helt sagolikt vad folk verkar leva[…]

Hej, Jag har en del strul med min V70, det bö[…]

Laga rost Göteborg?

Gammal tråd kommit dit då jag ocks&ari[…]