foose skrev:blueride skrev:vet inte riktigt om det är samma som på din, inte exakt tror jag men snarlikt.
Jag bytte på min 855 -97 i helgen och det jag tänker när jag läser beskrivningen du länkat till är att jag lossade bara spindelleden och lät stötdämparen sitta kvar i spindeln. Detta kändes bäst för mig då jag var orolig för och påverka framvagnsinställningen om jag lossat stötdämparen.
Muttern satt rätt ordentligt på min, fick inte loss den med 1/2" skaft som var nästan en meter långt grejjerna sviktade mycket och det kändes som dom inte hade hållit om vi tagit i mer än vi gjorde.
Med mutterdragare var det däremot inga problem, lossade på 3 sekunder.
Jag missade oxå att sätta loctite på de splines som går in i lagret, vet inte om det var viktigt, muttern sitter ju rätt hårt iallafall.
/marcus
ja just de ja, de glömde jag , hur påverkas framvagninställningen av ett sånt här ingrepp? kan man fortsätta köra eller ska man helst ta den till en verkstad så de får ställa om den igen? hmm,loctite på splinsen, de ska jag komma ihåg me :D
Du behöver inte ta bort fjäderbenet ur spindeln. Lossa fjäderbenets två inre muttrar i motorutrymmet några varv..
Lossa spindelleden så den släpper ur spindeln. Nu styr du fullt åt motsatt håll som du jobbar på.. (jobbar du på höger så styr åt vänster osv), resultatet är att du får mycket styrstång på arbets sidan. Du kan nu dra ut spindeln med fjäderbenet på plats så mycket att drivknuten åker ur utan problem. OCH du påverkar inte några inställningar.
Vad gäller gänglåset i splinesen så låt bli det. Fetta in dom istället. Var NOGA med att fetta in anliggningsytan längst in på knuten. Den står emot lagret och det är där det kan säga *klick* knirk* när man kör.. Detta för att det blir torsionsvridningar i splinesen men inte i själva knuten. Så då låter det mellan knut/splinesövergången när den ligger mot lagret.