Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mackansglt
Har införskaffat en en OBD II felkodeläsare från Kina. Det är en OBD-A30
Plus från Power scan.

Har problem med motorelektroniklampan som tänds ca. efter en vecka sedan man har släckt den.

Fick följande felkod:
0410= "Seccondary Air Injektion System Malfunction"

Vad betyder detta?
av *pettson*
Mackansglt skrev:Har införskaffat en en OBD II felkodeläsare från Kina. Det är en OBD-A30
Plus från Power scan.

Har problem med motorelektroniklampan som tänds ca. efter en vecka sedan man har släckt den.

Fick följande felkod:
0410= "Seccondary Air Injektion System Malfunction"

Vad betyder detta?
att tillsatsluftspumpen inte fungerar som tänkt.. Den går runt 30 sek när du startar din bil och motortempen är under 30plusgrader.
Iden är att trycka in luft i dom fetare avgaserna vid start. För att din förkatalysator (Sitter i fronten på den vanliga katalysatorn) ska tända tidigare och rena.
av sylta
Får samma felkod 3-4 gånger om året med motorelektroniklampan som tänds !
Oftast efter att ha kört en längre sträcka! Luftpumpen fungerar jag tog loss den och koppla 12v till den! Är det reläet som brukar krångla? Har för mig att jag har läst
någonstans att det lätt blir fukt i det
V70 glt -97
av *pettson*
sylta skrev:Får samma felkod 3-4 gånger om året med motorelektroniklampan som tänds !
Oftast efter att ha kört en längre sträcka! Luftpumpen fungerar jag tog loss den och koppla 12v till den! Är det reläet som brukar krångla? Har för mig att jag har läst
någonstans att det lätt blir fukt i det
V70 glt -97
Även pumpen brukar det bli fukt i..
av Mackansglt
Tack för bra svar pettsson.

Hör man eller kan känna på pumpen så att den startar när motorn är kall
om man plockar bort vänster innerskärm?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Den hörs rätt bra, låter som en dammsugare. Starta och låta den gå på tomgång räcker inte, varvtalet måste över 1400 en gång med. Så starta, gasa till, gå ut och lyssna. Följ slangen ner från locket på luftfiltret, den syns lite uppifrån. Ska du komma närmare tar du ner plasten under fronten, en skruv på vardera sidan och en hake under kylet.
av Mackansglt
Försökte idag lyssna om pumpen gick. Hörde aldrig när den startade men efter ca. 30 sek stängdes något av som kan ha varit pumpen. Synade alla vacuumslangar och dom såg i alla fall hela och fina ut. Får kolla lite mer noggrant om man kan hitta något.

Om nu pumpen stänger av sig efter ca 30 sek, kan man då anta att reläet
som sitter vid pumpen är ok.
Generator laddar ej batteriet

Byt lampan i instrumenthuset så löser d[…]

Mät på batteriet samtidigt som du f&oum[…]

Polestar 5

Ser riktigt bra ut, sen är frågan om &q[…]

Du kan behöva nollställa dator minnet i […]