Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pi
Hej !

Har av systern fått låna hennes bil med motiveringen "vad är fel"..
Är ny på 4-hjulsdrift, och utan att plocka ned drivlinan försöka gissa felet.
24.000 mil på mätaren, 3 olika märken på vinterdäcken, dock alla med omkretsen 197cm.
Missljudet låter som hmm.. dunk-dunk-dunk i snabb takt vid exakt 50km/t
och försvinner vid 65 km/t. Min första gissning är vinkelväxelns hylsa är utsliten alt. vinkelväxeln har lagt av.

Fråga 2.
Märkte idag att bilen rullar hyfsat friktionsfritt rakt fram, men vid rattutslag hö eller vä - inte i botten, rullar den knappt alls. Hjullager slitna? Framvagnsinställningen är kollad, liksom hjulbalans.

Hälsningar
pelle
Användarvisningsbild
av ketto
3 olika märken säger nog de mesta i mina öron!

Har ALLTID kört me samma märke runt om och hyfsat lika mönsterdjup runt om!

Kan va så att hylsan är kass, bara plocka av främre delen av kardan och bort me drivaxeln på höger sida och ner me vinkelväxel!

Kan va viscon oxå, sitter vid bakaxeln, en svart rund grej i ett aluminiumrör!
av pi
Tack för info Ketto!

Har du något tips för vilka symptom/missljud som kass viscokoppling ger? Byte av hylsa på vinkelväxeln (+ oljebyte) kanske räcker som steg 1 ?

/pelle
Användarvisningsbild
av ketto
länkar lite här där ja beskrivit mitt problem:
http://forum.turboperformanceclub.com/v ... kelv%E4xel

Har provat montera tillbax allting på min och när ja gör vänstersvängar smäller de där bak! Är ganska säker på att viscon har gett upp på min! Är ett vanligt fel... Dyrt oxå!

När ja hade viscon borttagen och skruva fast den i skruvstädet och försökte vrida på den så kunde de bli ett jätteglapp mellan frihjulsenheten och viscon

http://850r.dk/tpc/awd%20volvo%20850.pdf
av pi
Många Tack Ketto! Länkarna ger insyn till problematiken i AWD-linan i de tidiga modellerna.
Svetsa/epoxylimma hylsan pga för små splines mellan vinkelväxeln och växellådan.
Ett vinkelväxel-inbyte här skulle väl gå på ca 11.000:- + olja och arbete. Det borde vara förbjudet att tillverka svaga splines till en transmissionsdel. Läste att utbytes vvxl har härdade splines idag.
I bästa fall är hylsan hel/fastrostad, och det är viscokopplingen som låter, en tanke grundad på att ljudet tilltar när man kört i 10min och siliconoljan i viscon blivit varm. Nä, det måste va vvxln!
..blir seg i huvet..

-- > Finns det någon som tröttnat och helt enkelt gjort bilen enbart framhjulsdriven?? Jag menar
du har en bil som rullat 25.000mil värderas till runt 50.000:-, men behöver åtgärdas för 30.000:-inräknat att kemremmen snart går... Går det helt enkelt att behålla bakaxeln men byta ut drivlinan? Låter orimligt för mig, men någon kanske har gjort ett försök?

Typ:

Om man skulle epoxylimma hylsan + en fet svetsfog, och sedan permanent koppla bort frihjulet i viscon. Skulle i praktiken ge en framhjulsdriven bil, med en snurrande drivlina som aldrig blir påfrestad. Tracs control ligger kvar på framhjulen, så bilen blir ändå användbar. Eller jag kanske är helt ute o cyklar?

Hälsningar /pelle
Användarvisningsbild
av Sparkz
Om hylsan är kass är bilen bara framhjulsdriven. Hylsan överför bara kraft till bakaxeln. Höger drivaxel går rakt igenom vinkelväxeln.
Svetsa hylsan? Det är ju så hård passning på splinesen mot lådan att avdragare är nödvändig, blir nog svårt att montera? Känns inte som man vill banka dit vinkelväxeln med slägga...

Härdade splines på utbytesväxeln gör nog nytta, men nåt jag har funderat på är att det inte finns några styrstift mellan lådan och vinkelväxeln. Risken finns ju att det inte blir helt centrerat, och då ligger det och gnager i splinesen hela tiden.
Användarvisningsbild
av ketto
pi skrev:Många Tack Ketto! Länkarna ger insyn till problematiken i AWD-linan i de tidiga modellerna.
Svetsa/epoxylimma hylsan pga för små splines mellan vinkelväxeln och växellådan.
Ett vinkelväxel-inbyte här skulle väl gå på ca 11.000:- + olja och arbete. Det borde vara förbjudet att tillverka svaga splines till en transmissionsdel. Läste att utbytes vvxl har härdade splines idag.
I bästa fall är hylsan hel/fastrostad, och det är viscokopplingen som låter, en tanke grundad på att ljudet tilltar när man kört i 10min och siliconoljan i viscon blivit varm. Nä, det måste va vvxln!
..blir seg i huvet..

-- > Finns det någon som tröttnat och helt enkelt gjort bilen enbart framhjulsdriven?? Jag menar
du har en bil som rullat 25.000mil värderas till runt 50.000:-, men behöver åtgärdas för 30.000:-inräknat att kemremmen snart går... Går det helt enkelt att behålla bakaxeln men byta ut drivlinan? Låter orimligt för mig, men någon kanske har gjort ett försök?

Typ:

Om man skulle epoxylimma hylsan + en fet svetsfog, och sedan permanent koppla bort frihjulet i viscon. Skulle i praktiken ge en framhjulsdriven bil, med en snurrande drivlina som aldrig blir påfrestad. Tracs control ligger kvar på framhjulen, så bilen blir ändå användbar. Eller jag kanske är helt ute o cyklar?

Hälsningar /pelle
Ja kör framhjulsdrift nu! Plockade bort kardan och viscon! Bilfan blev piggare! Problemet me viscon är de inte går att ta isär, har försökt men går fan inte! (försökt dela) En annan idè är ju att plocka bort viscon men låta aluminiumhöljet va kvar me kardan, så går ju att köra! Har provat me alla möjliga medel! Men ja ska köpa en beg visco senare! Har man fyrkrafs så vill man ju att de ska funka oxå!

TRACS är på framhjulen så de funkar oavsett fyrkrafs eller ej!

Frågade pris på Hans Persson tidigare i år om drivlinan
c:a 13000 kr för viscokoppling
Bakaxel (slutväxel) 23-24000 kr
Vinkelväxel 9-10000 kr utbytes
Kardan hörde ja pris på 8000 kr!

Så inte är de billigt! Skulle ja ha allt utom kardan så skulle de gå på 45k, mer än va bilen är värd! Då monterar ja allt själv! Va arbetet skulle gå på ville ja inte fråga om!
av *pettson*
pi skrev:Många Tack Ketto! Länkarna ger insyn till problematiken i AWD-linan i de tidiga modellerna.
..blir seg i huvet..

Typ:

Hälsningar /pelle
*inräknat att kemremmen snart går... * förstod bara inte sammanhanget med viscon.. eller för den delen vinkelväxeln?.. Gör man en kamrems service så är där ingen risk för den?

Lät batteriet ladda längre och hoppade i[…]

Polestar 5

Ser riktigt bra ut, sen är frågan om &q[…]

Du kan behöva nollställa dator minnet i […]

Kamremmen är "inget problem" (ä[…]