Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ruffe
Har en 850 GLT-92 som jag har bytt spindelleder och krängningshämmarstag på men det låter fortfarande i framvagnen.
Det märks framför allt när jag kör sakta och över små gupp i vägen, och det klonkar rejält.
Vad kan jag byta mer för att få bort det för det är så irriterande.

MVH
Peter
Användarvisningsbild
av #27
Du kan känna på om bussningarna till krängningshämmaren är glappiga..
av illbatten
det låter precis som mitt fel...jag har bytt länkarm och staget men det klonkar riktigt otäckt ändå. ska med intresse följa upp diskutionen. det kan inte vara nått med stötdämparfästet?
av ruffe
illbatten skrev:det låter precis som mitt fel...jag har bytt länkarm och staget men det klonkar riktigt otäckt ändå. ska med intresse följa upp diskutionen. det kan inte vara nått med stötdämparfästet?
Ja precis.
Kan det vara fjäderbenssätet eller lagret till densamma?
Är det nån som har bytt det pga oljud?
av *pettson*
ruffe skrev:
illbatten skrev:det låter precis som mitt fel...jag har bytt länkarm och staget men det klonkar riktigt otäckt ändå. ska med intresse följa upp diskutionen. det kan inte vara nått med stötdämparfästet?
Ja precis.
Kan det vara fjäderbenssätet eller lagret till densamma?
Är det nån som har bytt det pga oljud?
Vad man kan göra är att öppna huven och kika på bussningarna där när man gungar bilen. Det är så att ibland blir övre fjäderbenslagren dåliga och vulkningen går sönder och då kan det klonka rejält. MEN det är lika vanligt att dom som monterat fjädrar inte gjort det korrekt.
När man sätter dit övre lagret ovanpå övre fjäderskålen är det ibland ganska tight. DÅ får man helt enkelt efterdra då det gått en tid. Detta då eftersom lagret sjunker ned över fjäderskålen. Så om du inte ser nån bristning så att lagret gått sönder så lossa övre brickan endast. UTAN att lyfta bilen. Se om undre kragmuttern går att dra åt. När det är gjort montera genast tillbaka övre brickan igen och muttern.
Både fjäderskålen och lagret finns på biltema för runt 400 för lagret och runt 100 för skålen. (kika i katalog eller på nätet för exakt pris).
av ruffe
Jag tackar för svaret och ska kolla det så fort jag kommer hem från jobbet.
av Bred
Hur gick det nu då ruffe? Fick du löst det?
Användarvisningsbild
av 850GLT-lp1965
Har åxå samma klonk på höger sida
bytte precis till sportdämpare och sänksats...det klonkar fortfarande, det kommer bak på min, skiter i det nu..hehe...det får väl klonka lite, bilen känns underbar och allt funkar kanon...känns inte heller som att det är nått farligt eller dyrt 8)
Användarvisningsbild
av villon
jag hade klonk på högersidan fram på min, fick bytat krängningshämmarstag. men det slutade inte. (inte direkt) utan efter ett tag kanske 10-20 mil, så sluta det klonka, precis om staget skulle "köras" in eller något.
Användarvisningsbild
av lp1965
:shock: Faaan precis så är det lite med min...den är tyst i flera dagar ibland + att det faktiskt känns som om klonket sakta avtar :D
Det klonkar vid skarp högersväng i lågfart + med passagerare i bilen...
XC90 USA Köp med motorproblem

Det låter som ett totalhaveri och ett motorb[…]

V50 2.0D 2005.

V50 2005. 2.0D Turbo stänger av sig spontant.[…]

Volvo som inte startar.

Har du kollat så kamremmen är hel? &Aum[…]

Min jobbkompis hade två dörrar i polarv[…]