Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lellec56
Har ett knasigt fel på bilen, upptäckte det idag och det är så att tutan i ratten, bara fungerar om man trycker på höger sida, uppe och nere, men fungerar som sagt inte på vänster sida, ngt tips var man ska börja leta?
Kan ju sägas att tutan i fronten låter som en pipig gammal kärring (jag jämför med svärmor), frågan är ju ngn hör den överhuvudtaget.
av Red Dragon
haha jag som trodde jag var ensam i sverige om att ha det problemet. Jag håller på att bli helt tokig jag vet inte vad som är fel. Jag har testat att byta ut alla signalhornen men inget hjälper.När jag vrider ratten åt höger då går tutan och då tjuter det väldigt dovft men när ratten är vriden så hjulen står helt rakt eller åt vänster då funkar det inte alls..
Användarvisningsbild
av lellec56
Red Dragon skrev:haha jag som trodde jag var ensam i sverige om att ha det problemet. Jag håller på att bli helt tokig jag vet inte vad som är fel. Jag har testat att byta ut alla signalhornen men inget hjälper.När jag vrider ratten åt höger då går tutan och då tjuter det väldigt dovft men när ratten är vriden så hjulen står helt rakt eller åt vänster då funkar det inte alls..
Problem med att det börjar tuta när man vrider ratten har inte jag (än så länge) utan det är bara det att inte fungerar, när man trycker på sk rattkudden på vänster sida. Frågan är det om det är så att det är en höger och vänster tuta iom att det är 2 st som sitter i fronten
av Red Dragon
jag tänkte på det är det en volvo ratt du har eller något du har satt dit själv ? t.ex sportratt ?
Användarvisningsbild
av lellec56
Det är en originalratt som jag har, förvisso suttit där sen 98, då bilen tillverkades, så den har ju vridits ett x antal ggr, men det tycker jag att den ska tåla.
Användarvisningsbild
av #27
Red Dragon skrev:haha jag som trodde jag var ensam i sverige om att ha det problemet. Jag håller på att bli helt tokig jag vet inte vad som är fel. Jag har testat att byta ut alla signalhornen men inget hjälper.När jag vrider ratten åt höger då går tutan och då tjuter det väldigt dovft men när ratten är vriden så hjulen står helt rakt eller åt vänster då funkar det inte alls..
Låter som att du har fel på jordningen i ratten..
av *pettson*
lellec56 skrev:
Problem med att det börjar tuta när man vrider ratten har inte jag (än så länge) utan det är bara det att inte fungerar, när man trycker på sk rattkudden på vänster sida. Frågan är det om det är så att det är en höger och vänster tuta iom att det är 2 st som sitter i fronten
nej det är inte en höger och en vänstertuta.. däremot en av varje ton. Det är lag på att ha två toner.. Det hörs bättre då.
Användarvisningsbild
av lellec56
Provade byta plats på kablarna i fronten, bägge signalhornen fungerar, så däri finns inte felet, det måste vara i ratten, men hur får man bort rattkudden utan att skada airbagen, eller att den smäller av i fejan på en.
Användarvisningsbild
av #27
lellec56 skrev:Provade byta plats på kablarna i fronten, bägge signalhornen fungerar, så däri finns inte felet, det måste vara i ratten, men hur får man bort rattkudden utan att skada airbagen, eller att den smäller av i fejan på en.
Sitter med torx 30 från baksidan (två stycken), vrid ratten ett kvarts varv så hittar du hål i ratten..

Glöm inte att ta av batterikabeln...
av Bosch
Problemet med att signalen inte fungerar när ratten vridits åt ena eller andra hållet beror på jordfel till rattstång, lös detta enkelt med att ta bort kåpor runt rattreglage dra en jordkabel extra mellan skruv till blinkersspaken och gods i karossen.Problemet med att det inte tutar på vissa av kontakterna i ratten är glapp i dessa , ta bort airbag samt justera enkelt på blecken inne i ratten..

Lät batteriet ladda längre och hoppade i[…]

Polestar 5

Ser riktigt bra ut, sen är frågan om &q[…]

Du kan behöva nollställa dator minnet i […]

Kamremmen är "inget problem" (ä[…]