Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av majkel
Jag överväger att köpa en begagnad v70 awd eventuellt med automat. Nu undrar jag följande: Bränsleförbrukningen i praktiken, vad ligger den på, med resp mauell eller automat? Har hört att xc modellen skall man hålla sig ifrån, men e awd lika "förskräcklig"? Vore tacksam för era svar och åsikter!
Användarvisningsbild
av Phantom
Det beror ju även på hur man kör med bilen...tung gasfot eller inte...stadskörning....långkörning :roll:

Själv så ligger förbrukningen på runt litern/mil blandad körning i min V70 AWD automat. Hur den förhåller sig mot en manuell har jag ingen aning om :|
Användarvisningsbild
av Nexus
xc/awd är det inte exakt samma system??? bara lite andra karossdetaljer annars så är det i grund och botten samma bil tror jag :???:
Att xc skulle vara sämre kan kanske bero på att de bilarna används mera i terrängen :lol:
sen har jag bara FWD men under l/mil blandad körning kommer jag nog inte (D)
enligt fakta blad så är ca 1,1 vad den drar blandar körning
Användarvisningsbild
av sweken
När jag kör lokalt och i stan så drar min bil 1,2-1,3l/milen. En vanlig v70 ligger på ca 1.0L/Milen. När jag körde från Stockholm/fulltank/70liter. till Malmö/Lomma 10L kvar i tanken, en sträcka på 61 mil.Hade en snitt hastighet på ca 140. Då har jag ändå 250hp, så man kan säga drog 0,87. Inte så farligt. Awd och Xc är dom som är lite mer törstiga. Men det är det värt. Det är en stor skillnad mellan awd/XC och en vanlig v70 i betende och komfort.
Nästa elbil från Volvo?

Ny EX40 på gång, man släpper den […]

Dolda Vinkeln...

Eller dom som marknadsförde skiten, algoritme[…]

Låg räckvidd Volvo ex30

Du glömde energiekvationen att varje liter be[…]

Tysta sommardäck V90

Det är väldigt missvisande att jämf[…]