Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av DrEvilBoy
Hejsan

Har hittat en importbil som har automat.... säkert ingen skillnad på lådorna men jag som bara är van vid manuella lådor fattar inte så mycket av automater.

"P" den har jag fattat att det är parkering :D
"N" neutral
"D" Drive

Men de andra... tror att det finns två alternativ till. Samt så såg jag en knapp bakom spaken som det stod "W" på :?: och sedan fanns det en liten knapp framför spaken till höger.... minns inte vad det stod..

AWD och automatlåda är det en bra kombination?
Stämmer det att -99:ans automatlådor är så gott som problemfria? eller kan man räkna med att den rasar efter ett visst antal mil.... bilen har gått 24000 mil
Användarvisningsbild
av lilleman
w=vinterläge var där ett s på andra knappen så är det sportläge :D
mvh/roger det finns ett ekonomiläge med
Senast redigerad av 1 lilleman, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Nexus
vem säger 99:ans aut är bättre än andra års modeller??? Växlar den mjukt och fint och utan tendens till att slira eller hugga i växlarna så borde den fungera ett tag iallafall :wink:
Jag är livrädd för automat :wink: det kan kosta satan om det ska repareras :cry:
En fördel kan ju vara om det finns service historik på att lådan har blivit "spolad"(oljebyte) med jämna mellanrum.

R= backväxel den glömde du :wink:
av DrEvilBoy
Tack för svaren.

Hittade denna sida om volvos automat:

http://new.volvocars.com/ownersdocs/199 ... 9.htm#pg71

Finns ju inge "sport" eller "ekonomiläge" :cry:
men det står så här:

"Lock-up"

The transmission has a "lock-up" function which reduces engine speed and saves fuel. "Lock-up" can sometimes be felt as an additional gear change.

är det något som går med automatik?

Fast å andra sidan.... vilket krut jämfört med 170 hästar motorn

Någon som har en gissning på vad V70 AWD -99 automat kan dra per mil?
Användarvisningsbild
av Nexus
lock upp går in med automatik sänker varvtalen för att bespara bränsle :)
Förbruking enligt fakta "ALLA bilar 98" ligger på 1,09l/mil på en XC med manuell låda. Med Automat får du kanske +:a på lite :wink:
Användarvisningsbild
av Eson
vill du hålla dig problemfri så rekomenderar jag dig inte att köpa importbilar.
av DrEvilBoy
Eson skrev:vill du hålla dig problemfri så rekomenderar jag dig inte att köpa importbilar.
Nä det är rätt lätt att bli lurad vid importköp. bilen jag har hittat är import 2002 och endast 2 ägare..... låter rätt bra. Ska försöka få kontakt med tidigare ägare och fråga lite.

Tycker det är ofta men hittar bilar som är import -04/-05 som har haft 5-10 ägare.....
av DrEvilBoy
Eson skrev:vill du hålla dig problemfri så rekomenderar jag dig inte att köpa importbilar.
Nä det är rätt lätt att bli lurad vid importköp. bilen jag har hittat är import 2002 och endast 2 ägare..... låter rätt bra. Ska försöka få kontakt med tidigare ägare och fråga lite.

Tycker det är ofta man hittar bilar som är import -04/-05 som har haft 5-10 ägare.....
Senast redigerad av 1 DrEvilBoy, redigerad totalt 0 gånger.
av Mikael G
En liten undran, vad är det som per automatik gör att en importerad bil har fler problem än en svensksåld? Jag som trodde att bilarna gjordes i samma fabrik och att välskött bil från utlandet inte går sönder mer än motsvarande svensksålda bil...
av *pettson*
Mikael G skrev:
En liten undran, vad är det som per automatik gör att en importerad bil har fler problem än en svensksåld? Jag som trodde att bilarna gjordes i samma fabrik och att välskött bil från utlandet inte går sönder mer än motsvarande svensksålda bil...
jag skulle vilja se en svensksåld bil där man berättar alla fel och misstankar om fel.. vore rätt så fantastiskt.. :wink:
Nästa elbil från Volvo?

Ny EX40 på gång, man släpper den […]

Dolda Vinkeln...

Eller dom som marknadsförde skiten, algoritme[…]

Låg räckvidd Volvo ex30

Du glömde energiekvationen att varje liter be[…]

Tysta sommardäck V90

Det är väldigt missvisande att jämf[…]