Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

skulle vilja ha lite förslag på vad de kan vara för fel, han värkar få för lite bensin men den går bra när den är kall men när den blir varm så dör den till varje gång man trycker på gasen. har kollat brensle tryck och bytt luftmssemätaren till en begangnad visserligen. skulle vara glad för lite hjälp :P (de är en 850 20v -92)
av *pettson*
Ronny_89 skrev:skulle vilja ha lite förslag på vad de kan vara för fel, han värkar få för lite bensin men den går bra när den är kall men när den blir varm så dör den till varje gång man trycker på gasen. har kollat brensle tryck och bytt luftmssemätaren till en begangnad visserligen. skulle vara glad för lite hjälp :P (de är en 850 20v -92)
och det händer endast när du gasar på?.. Isåfall registreras inte att du gasar.. Sitter inte slangen på vid massmätaren som den ska? eller är den loss vid spjället?
*pettson* skrev:
Ronny_89 skrev:skulle vilja ha lite förslag på vad de kan vara för fel, han värkar få för lite bensin men den går bra när den är kall men när den blir varm så dör den till varje gång man trycker på gasen. har kollat brensle tryck och bytt luftmssemätaren till en begangnad visserligen. skulle vara glad för lite hjälp :P (de är en 850 20v -92)
och det händer endast när du gasar på?.. Isåfall registreras inte att du gasar.. Sitter inte slangen på vid massmätaren som den ska? eller är den loss vid spjället?

om man till exempel ska axa så dör han till en gån mellan varje växel . de slangarna är som de ska jag hade orginal luftburk på först sen gjorde jag ett eget rör att sätta luftmasse mätaren och satte dit sportuftfilter och de har inte blivit någon skillnad. har haft en tankte på om de är nått med vakumsystemet.
Användarvisningsbild
av Ronny_89
jag har fått upp en felkod på kamaxelgivaren kan kanske vara de?? elr nån som vet?
Ronny_89 skrev:
*pettson* skrev:

om man till exempel ska axa så dör han till en gån mellan varje växel . de slangarna är som de ska jag hade orginal luftburk på först sen gjorde jag ett eget rör att sätta luftmasse mätaren och satte dit sportuftfilter och de har inte blivit någon skillnad. har haft en tankte på om de är nått med vakumsystemet.
funkade det efter du monterade ditt sportluftfilter?
Ronny_89 skrev:
*pettson* skrev:

Ett eget rör.. säger du.. OCH jag antar att du använde EXAKT samma diameter... och EXAKT samma instick för massmätaren in i röret?.. För gjorde du inte det så mäter den åt helvete fel... :wink:
Dom enda gångerna man kan flytta massmätarens instick är om man mappar om styrboxen.. Dock brukar man till 99% behålla det procentuella insticket i röret.. Ett rör som är större har mera instick.. ett som är mindre.. har mindre instick.. Allt för att mäta korrekt.

Tipset jag har är att köpa locket till 95 års modell på 850.. där är rören löstagbara.. med RÄTT instick i från början.. och det går att montera ett öppet filter direkt på röret.
Användarvisningsbild
av Ronny_89
den gick lika dant med orginal luftburken men ska för säkerhet skull kolla å motera till baks den. var ett tag sen den satt på. men jag gjorde luftfilter röret lika dant som orinalet med diameter å instick, möjligt är att den är längre eller kortare ifrån insuget om de har nån betydelse. men om man köpet 95:ans rör är det vell inte samma luftmasse mätare :???: ? tackar för svar:D
av *pettson*
Ronny_89 skrev:den gick lika dant med orginal luftburken men ska för säkerhet skull kolla å motera till baks den. var ett tag sen den satt på. men jag gjorde luftfilter röret lika dant som orinalet med diameter å instick, möjligt är att den är längre eller kortare ifrån insuget om de har nån betydelse. men om man köpet 95:ans rör är det vell inte samma luftmasse mätare :???: ? tackar för svar:D
alla massmätarna har samma instick.. även om nu inte massmätaren har samma nummer. Numret ändras för att versionen på styrsystemet ändras.
Det har ingen betydelse att du flyttat längsled på massmätaren. Men som sagt diameter och djupled är ett MÅSTE för mätningen av luftmassan.
Användarvisningsbild
av Ronny_89
ok men om jag vill att den skulle få mer bensin kan jag sticka in luftmassemätaren mer då elr ut?
av *pettson*
Ronny_89 skrev:ok men om jag vill att den skulle få mer bensin kan jag sticka in luftmassemätaren mer då elr ut?
Du kan inte labba med det alls om du inte är beredd att lämna in bilen för mappning. Grejen är att visst kan du få felberäkning?.. Men felberäkningen är ju åt bägge hållen.. så fetar du på varv.. fetar du ju på tomgång osv..
Se till istället att prova med original insticket..
Nästa elbil från Volvo?

Ny EX40 på gång, man släpper den […]

Dolda Vinkeln...

Eller dom som marknadsförde skiten, algoritme[…]

Låg räckvidd Volvo ex30

Du glömde energiekvationen att varje liter be[…]

Tysta sommardäck V90

Det är väldigt missvisande att jämf[…]