Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Georg
Huva!

Tänkte byta bränslepump på min V70 XC -99, men det verkar som om man måste sänka ner hela bakvagnen för att komma åt pumpen. Konstruktionen verkar vare heltokig för på just den här modellen finns det ingen inspektionslucka till pumpen att öppna.
Någon som har ett bra tips att komma åt pumpen utan att behöva lyfta ner hela bakvagnen??

Anslutande fråga är om det går att byta själva motorn som kostar ca 900kr istället för motor+armatur som kostar ca 5700kr på Volvo.

No Nice Price eller mekarvänlig lösning här inte.....

Georg
av *pettson*
Georg skrev:Huva!

Tänkte byta bränslepump på min V70 XC -99, men det verkar som om man måste sänka ner hela bakvagnen för att komma åt pumpen. Konstruktionen verkar vare heltokig för på just den här modellen finns det ingen inspektionslucka till pumpen att öppna.
Någon som har ett bra tips att komma åt pumpen utan att behöva lyfta ner hela bakvagnen??

Anslutande fråga är om det går att byta själva motorn som kostar ca 900kr istället för motor+armatur som kostar ca 5700kr på Volvo.

Georg
Du måste släppa HELA bakvagnen samt tanken för att byta pumpen.. det finns ingen genväg..
Glöm inte att märka upp hur kardanen satt mot medbringaren på bakaxeln. SAMT GLÖM INTE... att notera vart balanseringsbulten sitter.. dom har olika färg på limmet..och väger olika.. dom är även olika långa så att man kan mäta sej till vilken färg* dom har.
Användarvisningsbild
av ketto
*pettson* skrev:

Georg
Du måste släppa HELA bakvagnen samt tanken för att byta pumpen.. det finns ingen genväg..
Glöm inte att märka upp hur kardanen satt mot medbringaren på bakaxeln. SAMT GLÖM INTE... att notera vart balanseringsbulten sitter.. dom har olika färg på limmet..och väger olika.. dom är även olika långa så att man kan mäta sej till vilken färg* dom har.
ahhh, de kunde du ha nämnt tidigare! :lol: Finns de nån lösning som man kan göra själv för att få kardan rätt balanserad??
Och att återanvända dom gamla bultarna är inte på tal om, dom e slut i hålen där insex skulle va!!
Har nya bultar men alla är lika långa!
Visserligen fixade min bror dom från sitt jobb, ska jämföra me dom gamla bultarna om dom är lika långa
av Georg
Tack Pettson!

Ibland är den bleka sanningen svår men det är väl bara att bita i det sura äpplet och sänka ner bakvagnen., fast jag vill iallafall ställa en följdfråga, och det är om det är vettigt att skära upp en egen inspektionslucka framför locket till pumpen och plocka ut eländet den vägen?

Och har Du kanske en aning om min andra fråga om det går att byta själva pumpmotorn eller ska hela armaturen bytas?

Georg
av *pettson*
ketto skrev:
*pettson* skrev:

Georg
ahhh, de kunde du ha nämnt tidigare! :lol: Finns de nån lösning som man kan göra själv för att få kardan rätt balanserad??
Och att återanvända dom gamla bultarna är inte på tal om, dom e slut i hålen där insex skulle va!!
Har nya bultar men alla är lika långa!
Visserligen fixade min bror dom från sitt jobb, ska jämföra me dom gamla bultarna om dom är lika långa
Bultarna ska vara av olika längd eftersom dom ska väga olika.. Det är det som är själva balanseringen.. :!: :wink:
av *pettson*
Georg skrev:Tack Pettson!

Ibland är den bleka sanningen svår men det är väl bara att bita i det sura äpplet och sänka ner bakvagnen., fast jag vill iallafall ställa en följdfråga, och det är om det är vettigt att skära upp en egen inspektionslucka framför locket till pumpen och plocka ut eländet den vägen?

Och har Du kanske en aning om min andra fråga om det går att byta själva pumpmotorn eller ska hela armaturen bytas?

Georg
Ja du.. nej jag skulle inte göra det.. Av anledningen att pump byter man kanske 1 gång i bilens liv.. det är den här gången..
Så för att kunna skära måste du ta ned allt.. för att aldrig nyttja luckan igen?.. Nej.. då är det att ta ned och fixa till det..
Om en motor säljs lös antar jag att det går att byta motorn lös?..
Användarvisningsbild
av niklas gson
går att kapa upp en lucka vet en kille som gjort det i sommar ..men inget jag skulle göra i alla fall..men klart det går om du vill sätta sågen i bilen så kapa du :D går ju rätt fort om man gör det men men :D
av *pettson*
niklas gson skrev:går att kapa upp en lucka vet en kille som gjort det i sommar ..men inget jag skulle göra i alla fall..men klart det går om du vill sätta sågen i bilen så kapa du :D går ju rätt fort om man gör det men men :D
sen är ju frågan VARFÖR? planerar man att öppna allt igen?..
Nästa elbil från Volvo?

Ny EX40 på gång, man släpper den […]

Dolda Vinkeln...

Eller dom som marknadsförde skiten, algoritme[…]

Låg räckvidd Volvo ex30

Du glömde energiekvationen att varje liter be[…]

Tysta sommardäck V90

Det är väldigt missvisande att jämf[…]