Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej alla!
Mitt första inlägg här!

Funderar på att köpa en kombi och givetvis blir det en Volvo. Frågan är om man ska välja 855 eller V70. Vill ha en driftsäker bil och inte är alltför dyr att serva.

Frågor:

855/V70
- Antar att man ska välja GLT:n eller uppåt? Har hört att 140 bygger på 2V-teknik i de äldre modellerna?
- AUT eller manuell? Är det ofta problem med AUT-lådorna?
- Hur är det med Turbobilarna? Är det vanligt att den varianten krånglar?

V70
- När kom de 5-växlade AUT-lådorna?
- Är det stora skillnader på en 97:a kontra en 00:a?

Tackar för inputs! Jag är totalt införstådd i att det finns lika många svar som bilar. Dock är det super att kunna få en lite bredare bild inför köpet!

Tack på förhand!
av Fisketorp
Tjenare!

rätta mig om jag har fel, men en 97a 855 och 97a V70 är väl typ samma bil fast fräshare utseende på V70 då.

Så jag hade nog valt V70 ifall jag ändå skulle köpa ny och priserna ligger väl inte så enormt högre?

Vet inte skillnader på 97a resp 00a men känner några st som har allt mellan 97 och 00.
tycker dem har fått byta ganska många saker samt dyra(iallafall org delarna) för att inte ha kört alltför många mil. typ 10-16tusen

Men det kanske är oturen eller så är man van med äldre bilar som nästan bara rullar =/

//Martin
Byta Oljeledning Turbo D4164T

Jag är i samma läge. Hur gjorde du?

Laddtrycksventil blir jättevarm

Nej det har jag inte kollat! Ska kolla det! Men d&[…]

Det brukar samlas en massa "bös" (l[…]

Dolda Vinkeln...

Det förklarar saken 🥴🫡