Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Frågan gäller en V70-97
Jag undrar om någon vet vad det kan bero på att mitt halvljus och innebelysning blinkar? Detta har hänt två gånger och båda gångerna så har det varit kallt ute. Detta händer inte alltid utan bara ibland.
Ena gången var motorn kall men den andra gången hade jag normal temp.
Ingenting märks på motorns varvtal när detta händer.

Tackar på förhand
av mr-bear
kan du koppla det till något speciellt tillfälle när du gjort något / när något annat hänt? Men innebelysningen, menar du då den i taket eller den i instrumentpanelen?
av Toke
Jag har inte behövt göra ngt på det elektriska ännu på bilen så jag kan inte koppla problemet till något mektillfälle. Det som blinkar är både innebelysning, instrumentbelysning, och halvljus. Något annat har jag inte uppfattat. Problemet uppstod på tomgång vid senaste tillfället och vid det första tillfället när jag nyss startat och rullade iväg så blinkade hjusen första hundrafemtio meterna sedan upphörde det.
av *pettson*
Toke skrev:Jag har inte behövt göra ngt på det elektriska ännu på bilen så jag kan inte koppla problemet till något mektillfälle. Det som blinkar är både innebelysning, instrumentbelysning, och halvljus. Något annat har jag inte uppfattat. Problemet uppstod på tomgång vid senaste tillfället och vid det första tillfället när jag nyss startat och rullade iväg så blinkade hjusen första hundrafemtio meterna sedan upphörde det.
laddningsregulatorn som bottnar och stabiliserar sej. Det brukar komma frammåt vintern eftersom det blir kallt. Den lägger spänningen på max vid laddningen och sen så klipper den laddningen nedåt därför blinkar det.. Sen stabiliserar det sej och problemet är borta.. Helt normalt. Låter dock som att man ska kika extra på hur batteriet mår.. Ju bättre batteri ju bättre filter på flimret.
av Kena
Tycker bara det suger så dålig lösning. Såg fenomenet härromdagen när Abs:en jobbade...fastbatteriet bara är 1/2 år gammalt.
av *pettson*
Kena skrev:Tycker bara det suger så dålig lösning. Såg fenomenet härromdagen när Abs:en jobbade...fastbatteriet bara är 1/2 år gammalt.
Har du en liten aning om hur mycket ström ditt ABS system tar?..
Klart att det flimrar i systemet när du suger mellan 30 och 50 ampere?..
Det gör det även om du skulle spelat stereo med samma ampereuttag..
av Kena
*pettson* skrev:
Kena skrev:Tycker bara det suger så dålig lösning. Såg fenomenet härromdagen när Abs:en jobbade...fastbatteriet bara är 1/2 år gammalt.
Har du en liten aning om hur mycket ström ditt ABS system tar?..
Klart att det flimrar i systemet när du suger mellan 30 och 50 ampere?..
Det gör det även om du skulle spelat stereo med samma ampereuttag..
Och då är det inte unikt för Volvo menar du? gör det så även på andra bilmärken?
Mej veterligen så jobbar heller inte Abs:en när bilen står på tomgång, för lyset fladdrar även då, men det står tom. i instruktionsboken att det ska visst vara så...så ja är inte på nått sätt förvånad men det är irriterande när man tex. sitter och läser i bilen.
av Toke
Tack för era svar.
Ännu en morgon med blinkande ljus. Problemet uppkommer som sagt oftas på tomgång, så jag har svårt att förstå att det kan vara ABS systemet som jobbar. Batteriet vet jag inte om det är frächt men om det skulle vara dåligt då skulle ju jag märka det när jag startar motorn i kall väderlek utan motorvärmare eller hur? Och det har inte varit några som helst problem.
Ngn skrev att det brukar kunna bli så här på Volvo och att man inte skall fundera så mycket på det, är det så?

/T
av *pettson*
Toke skrev:Tack för era svar.
Ännu en morgon med blinkande ljus. Problemet uppkommer som sagt oftas på tomgång, så jag har svårt att förstå att det kan vara ABS systemet som jobbar. Batteriet vet jag inte om det är frächt men om det skulle vara dåligt då skulle ju jag märka det när jag startar motorn i kall väderlek utan motorvärmare eller hur? Och det har inte varit några som helst problem.
Ngn skrev att det brukar kunna bli så här på Volvo och att man inte skall fundera så mycket på det, är det så?

/T
Att jag blandade in ABS systemet.. kan det vara för denna kommentaren?
*Såg fenomenet härromdagen när Abs:en jobbade...fastbatteriet bara är 1/2 år gammalt.*
Ingen har påstått att det i ditt fall är ABS systemet som jobbar på tomgång. ABS systemet jobbar inte förräns du nyttjar det rullandes med bilen.
Flimrandet kan bero på tre saker i ett generatorsystem.. om vi nu bortser från strömsugande belastningar.
*diodfel
*klippande laddningsregulator
*batteri som har lågt med vatten eller på annat sätt inte tar och filtrerar spänningstopparna

Du säger själv att batteriet fungerar exakt som tänkt.. det gör att *diodfel går fetbort direkt eftersom laddningen sker. Den laddar alltså tillräckligt med spänning/ström.

batteriet tar ju laddning och sköter sej exemplariskt.. då går även det bort då... Annars brukar batterierna vara dom största bovarna..

Kvar är den klippande laddningsregulatorn. Har nån mätt upp spänningen i bilen? Och sett vad den ligger på när den klipper sådär?
av Toke
Hej igen!
Jag har inte mätt upp spänningen ännu. Vet inte hur jag skall fixa det då fenomenet bara uppkommer ibland.
Igår när blinkningarna uppkom så tändes även indikeringen "Fel på mototrelektoniken". Det har inte hänt förrut. Men motorn gick som vanligt utan problem.
Värdet som jag skall få till när jag mäter regulatorn. Ska det vara normal spänning? dvs. ca 14volt?
Nästa elbil från Volvo?

Ny EX40 på gång, man släpper den […]

Dolda Vinkeln...

Eller dom som marknadsförde skiten, algoritme[…]

Låg räckvidd Volvo ex30

Du glömde energiekvationen att varje liter be[…]

Tysta sommardäck V90

Det är väldigt missvisande att jämf[…]