Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Håkan74
Hej!

Jag har hittat en V70 awd med automatlåda som har gått ca 15000mil.
När jag ska kolla på bilen är det något speciellt som man bör kolla upp??

Hälsningar Håkan
Användarvisningsbild
av sweken
Kolla om det droppar olja från motorn. Lägg vit papper, mitten under mellan framhjulen. Droppar det olja så kan det vara Packboxen, dyrt!
Annars så är det en bra bil. Sen vid 16000mil/servicen ska den byta kamrem.
Sen ska man inte lyssna på alla fel som folk skriver och berättar om, då blir man bara tokig. Alla bilar har mer eller midre fel på sina stag, el, ac, c-lås. Hittar man en bil som man gillar så ska man kolla upp vad som är byt, service, kvitton.
Så köpa en v70, -98-99 som har gått mellan 14000 - 19000 mil är ok. Slit delar är utbyta. Men har den bara gått 9000 - 11000mil och att den är svart och mörk blå, så ska man vara lite misstänksam.
Användarvisningsbild
av Nexus
Jag tycker det är jätte bra att folk delar med sig av erfarenheter gällande vanliga fel på bilmodellen.
Jag menar EJ fungerar AC kan det vara 10000 i reparation. AWD som för oväsen är en rep kostnad på ca 15000 :???:
Automat som växlar konstigt kanske 10000 i rep.
klonkstag/ länkarmar som klonkar så betyder det byte kanske ej stora kostnader men många bäckar små............
Motorlampa som lyser men enligt säljaren är en t e x "glapp givare" kan vara defekt LMM eller lamda och genast flera tusen i rep kostnad.

Men det behöver inte vara fel på något av det ovannämnda och det är mycket trevlig bil kan jag lova. Jag är efter snart 2 år fortfarande supernöjd men min V70 2,5T-99. Har bytt ett klonkstag och en länkarm, LMM var ny bytt då jag köpte bilen och så har mina strålkastartorkare gett upp men i övrigt så bara går den utan problem och skönare åkkomfort i stolarna får man leta länge efter :D

Här kan du läsa lite om kostnader om AWD systemet och annat...
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=22676
Användarvisningsbild
av sweken
Håller med dig grammse, det är bra att man delar med sig av erfarenheter.
Men när man ska köpa en så blir det för mycket. Själv så var jag inne på att köpa Audi Q A6, fin bil men man blev bombad med att framvagnen har ofta fel och att den äter bromsskivor m.m. Saab fel där och där droppar olja från turbo m.m. Volvo har sina fel. Men det blev Volvo v70 AWD 2.5T har inte ångrat mig. Men det är jävligt svårt att sälja bilen eftersom man är så nöjd. Nu när allt är bra med den. Hade lite problem med LMM, annars har det inte varit något större fel på den. det är mest soppan som kostar. :-)
av DrEvilBoy
sweken skrev:Så köpa en v70, -98-99 som har gått mellan 14000 - 19000 mil är ok. Slit delar är utbyta. Men har den bara gått 9000 - 11000mil och att den är svart och mörk blå, så ska man vara lite misstänksam.
Varför ska man vara misstänksam om den är svart eller mörkblå?
Byta Oljeledning Turbo D4164T

Jag är i samma läge. Hur gjorde du?

Laddtrycksventil blir jättevarm

Nej det har jag inte kollat! Ska kolla det! Men d&[…]

Det brukar samlas en massa "bös" (l[…]

Dolda Vinkeln...

Det förklarar saken 🥴🫡