Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av timebandit
Hej

Arbetskamraten kom på morgon till jobbet och sedan när han skulle iväg på ärende ca 2 timmar sedan så startar inte bilen.
Startmotor å allt verkar gå runt men startar inte.

Det ligger en felkod 1-2-2 på A7 lagrad (1-2-2 Motortemperaturgivarens period för lång).
Vad exakt betyder/menas med detta och vad kan jag göra för att fixa till problemet?
Kan denna felkod göra så att bilen inte startar?

Tacksam för snabba svar då han inte kommer hem med bilen annars =)

//Kensy

Edit:
Luktar lite bensin när man vart på starten en stund, vanligt?
Man hör att bilen e påväg att starta men gör det aldrig...
av helgonet
Har inte vajern till gasspjället hoppat ur sitt läge ??
av *pettson*
timebandit skrev:Hej

Arbetskamraten kom på morgon till jobbet och sedan när han skulle iväg på ärende ca 2 timmar sedan så startar inte bilen.
Startmotor å allt verkar gå runt men startar inte.

Det ligger en felkod 1-2-2 på A7 lagrad (1-2-2 Motortemperaturgivarens period för lång).
Vad exakt betyder/menas med detta och vad kan jag göra för att fixa till problemet?
Kan denna felkod göra så att bilen inte startar?

Tacksam för snabba svar då han inte kommer hem med bilen annars =)

//Kensy

Edit:
Luktar lite bensin när man vart på starten en stund, vanligt?
Man hör att bilen e påväg att starta men gör det aldrig...
Koden betyder att din kompis ska byta sin termostat snarast.. MEN den är inte orsaken till problemet.. går bilen att dra igång lätt?
av timebandit
Vi skall ta och kontrollera gnistorna på stiften idag å se vad som händer. Är det gnista blir det först starthjälp, funkar inte det så skall vi försöka dra igång den.
av Mats4444
Prova att rengöra tändstiften(lr byta dom),tycker att det låter som att den har blivit "sur".
av timebandit
Stiften är rengjorda och ser bra ut. Gnista kommer på alla 5 stiften. Den vägrar helt enkelt att starta... Alla relän drar och verkar fungera. Hör och känner det på dem.
Den hostade till rejält 1 gång men inte mer.

En gammal bilmekaniker jag känner säger att 850 20 ventilars har problem med oljetrycket vilket gör dessa bilarna svårstartade ibland? Stämmer verkligen detta?
av Mats4444
Min gjorde likadant...jag rengjorde stiften,sen fick jag hålla på starten säkert i 1 minut innan den studsade igång.Gick då väldigt orent samt stannade 2 ggr.men startade trots detta igen.Vid 3 eller 4 starten gick den sen som vanligt.
av Fisketorp
timebandit skrev:Stiften är rengjorda och ser bra ut. Gnista kommer på alla 5 stiften. Den vägrar helt enkelt att starta... Alla relän drar och verkar fungera. Hör och känner det på dem.

En gammal bilmekaniker jag känner säger att 850 20 ventilars har problem med oljetrycket vilket gör dessa bilarna svårstartade ibland? Stämmer verkligen detta?
Kan medela att jag råkade ut för exakt samma symtom 2dagar efter att jag köpt bilen, snacka om att jag blev skrajsen.

Ringde till verkstäder dem trode det var kamremen som hoppat, eller ventilerna som hängt sig/kommit förmycket bensin i cylindrarna så dålig kom upptsåt.

Ringde grannen 5min senare startade bilen.
han kom över och bogserade igång den åt mig.

Den ville dö så fort man släppte gasen så var tvungen att köra en mindre sträcka så den blev varm.

Felet har inte uppståt hitils efter snart 1000mil så hoppas jag slipper det igen, var aningen otäckt även fast det var lätt avhjälpt.

tycker du ska prova detta, vill den dok inte starta så kör inte förlänge då katalysatorn inte mår bra av det

långt och hoppigt men hade knappt g i svenska =P
//Martin
av *pettson*
timebandit skrev:Stiften är rengjorda och ser bra ut. Gnista kommer på alla 5 stiften. Den vägrar helt enkelt att starta... Alla relän drar och verkar fungera. Hör och känner det på dem.

Nej.. det stämmer inte..
Det enda dom har problem med är att dom kan ticka för att tryckarna inte går ut som tänkt. Det beror oftast på att dom gått långt och tryckarkanalerna är halvtäppta.. Men har inget med start att göra.
Vad jag vill att du gör är att be nån knuffa eller dra igång dej.. alternativt. bort med startmotorn och serva den. Smörj växellådan och lagren i den. Slipa av aluminiumkanten mellan lådan och starten. Sätt tillbaka den. Nu bör den varva som fan( startmotorn) OCH bilen lär starta..
Dom drar för mycket ström oftast helt enkelt. Du får gnista men inte bränsle för att styrboxen stänger ned sej på grund av för lågt volt tal. Spänningen tas nämligen vid startmotorn. Så det hjälper inte med nyladdat batteri eller grannens startkablar.. Du får ändå spänningsförlust för att starten drar för mycket ström..

Hittade ett klipp på en xc90, där fan[…]

Hej, är detta samma grej som att bilkö[…]

Finns inte fyrhjulsdrift vare sig till mildhybri[…]

Vibration dörr v90cc 2017

Hej på er! Har en v90 cc från 2017 d&a[…]