Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av strom_robert
Vad kan man få reda på vad som ska göras vid ett servicetillfälle. Står det i instruktionsboken(har inte hittat det.)

Min v70 har gått 13500 mil nu och jag undrar vad som ska göras vid den servicen. Om det bara är lite olja och filter är det nästan så att man fundera på att göra det själv, för det går väl att släcka lampan själv i en 99:a.
Användarvisningsbild
av Nexus
Det är bara en basservice . Byte olja och oljefilter och kontroller. Jag gjorde den själv. Bytte även bränsle filter då det ej finns någon intervall på byte enligt service boken :roll: .
Sen rekomenderas BROMSVÄTSKE byte vartannat år beroende på körförhållande bla bla bla bla :wink:
Vet ej hur noga du är men jag plockar isär bromsarna minst en gång om året och ser till att allt går lätt och fint :D
Hur du släcker service lampan med trippmätaren står på "våran sida" näst längst upp!
av strom_robert
Då låter det ju som man skulle kunna göra det själv. Då kanske det är bäst att satsa på orginalfilter till olja och bensin, eller ska man ta biltema eller mekonomen. Tack för hjälpen.

Helsyntet är väl att rekomendera till turbo?
Användarvisningsbild
av Nexus
strom_robert skrev:Då låter det ju som man skulle kunna göra det själv. Då kanske det är bäst att satsa på orginalfilter till olja och bensin, eller ska man ta biltema eller mekonomen. Tack för hjälpen.

Helsyntet är väl att rekomendera till turbo?
Du har" insatts" oljefilter vilket jag ej vet om Biltema har :?: .
Sen om du köper orginal eller inte törs jag ej svara på då blir jag snart påhoppad om varför si farför så :wink: Men jag kör med orginal filter och dyr märkes olja för det kostar mera att åka till biltema för ett sketet olje filter och så tycker jag bilia har fina kartonger :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Helsyntet skulle jag sattsa på i en turbo eller delsyntet om du är osäker på vad som har används i motorn.
Användarvisningsbild
av Nexus
Fluffen skrev:Grammse, inte fuska med bromsvätskebyte. (N) :wink:
Pga att jag blivit helt inne på agrols oljor så rekomenderar jag Agrol spectra en billig och bra helsyntet. :D

Service schema:
http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=6764
Handen på hjärtat. hur många byter bromsvätska? inte ens verkstäderna prioriterar det på en service för de vill tjäna pengar på kärvande bromsok mm mm . Jag ska byta till våren då bromsarna ska ses över igen och sommar puckarna ska på :D
Finns de verkstäderna som bara byter i behållaren för det ska se ut som de har bytt bromsvätska och så lossar de hattarna och sprutar på lite rostolja. Med det fusket kan man komma undan även om bilprovningen gör en stickkontroll av servicen.
av bear
hej,

hade inne min förra veckan (v70 -98) och då bytte dom tändstiften också,
men det kanske är olika på 98 och 99.
mvh bear
Användarvisningsbild
av Nexus
bear skrev:hej,

hade inne min förra veckan (v70 -98) och då bytte dom tändstiften också,
men det kanske är olika på 98 och 99.
mvh bear
-98 tändstifts byte vid 4500,9000,13500.......
-99 Byte vid 6000.12000,18000 ......
av strom_robert
Är det nån fara att slå i helsyntet om man inte är riktigt säker på vad som har andvänts tidigare. Vad kan hända?
Användarvisningsbild
av Fluffen
Jag tycker inte du ska vara orolig för att hälla på helsyntet.
Är den servad på volvo så är det garanterat helsyntet den har gått på förut.
Den helsyntetiska oljan innehåller rengörande tillsatstser som kan lösa upp skit som kan sätta igen oljekanaler och göra så att packboxar och packningar kan börja läcka. Men jag har svårt att tro att den gått på något annat än helsyntet så det ska nog inte vara någon fara.

Grammse, jag bytte bromsvätska idag på min 240. :wink:
Tar lite tid när de gamla luftningsnipplarna på bromsoken bak envisades med att gå av så man får svetsa på en mutter för att få bort dem. :lol:

Ta bort kåpan över motorn och lägg[…]

Det amerikanska företaget Lyten köper No[…]

Srs

Hej alla har en v70n från 01 en vecka efter […]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Rent generellt, är motorn byggd för 98 o[…]