Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av erixon
hejsan har en 855 t5 köpte chip till den igår och enligt han jag köpte det av så är d rätt jag angav motorstorlek(2.3l) och årsmodell(94) han sa även att den skulle ställa ladd trycket själv å allt det andra men när jag satte i chipet så blev bilen som den borde ha blitt så fort turbon ska börja ladda så (orkar) den inte vet verkligen inte vad som kan vara fel är laddtrycket för högt? förlågt? fel chip? lr ngt jag måste göra när jag sätter i annat chip?? vore väldigt tacksam för svar.
av *pettson*
erixon skrev:hejsan har en 855 t5 köpte chip till den igår och enligt han jag köpte det av så är d rätt jag angav motorstorlek(2.3l) och årsmodell(94) han sa även att den skulle ställa ladd trycket själv å allt det andra men när jag satte i chipet så blev bilen som den borde ha blitt så fort turbon ska börja ladda så (orkar) den inte vet verkligen inte vad som kan vara fel är laddtrycket för högt? förlågt? fel chip? lr ngt jag måste göra när jag sätter i annat chip?? vore väldigt tacksam för svar.
men du räta ut din fråga nu.. jag förstod den faktiskt inte?.. du har chippat och nåt hände.. men VAD?.. :?:
Har du lött om hållaren själv?.. är det korrekt gjort? Hur laddade bilen innan? Gjorde den sina 0,6 lite drygt?... Hur är den på skalan nu?..
osv osv..? lite mera matnyttigt?
av erixon
D är just d som är så svårt att säga vad som hänt d är precis som att turbon inte laddar ngt större så fort den går över 3000 varv så händer det inget ökar inte i hastighet lr ngt :S, svårt att förklara, har nyss bytt turbo på den kan det ha ngt med det att göra?? för när vi kolla trycket på den då så ladda den inte mer än 0,3-0,4 å så fort vi skruva upp den så ( spika) den.. är verkligen tacksam för svar.
av *pettson*
erixon skrev:D är just d som är så svårt att säga vad som hänt d är precis som att turbon inte laddar ngt större så fort den går över 3000 varv så händer det inget ökar inte i hastighet lr ngt :S, svårt att förklara, har nyss bytt turbo på den kan det ha ngt med det att göra?? för när vi kolla trycket på den då så ladda den inte mer än 0,3-0,4 å så fort vi skruva upp den så ( spika) den.. är verkligen tacksam för svar.
jag tror du får se över installationen av turbon..med orginalchippet ska den ladda runt 06.. börjar med det.. SEN kan du lägga i chippet.. och antingen ställer du in WG stången med mätklocka eller så skippar du inställningen och ber nån göra den.. det är inte bara att skruva. Du har mätvärden du kan förlita dej på för att grundjustera Wg klockan.
av erixon
hmm okej men det vi gjorde vi hade mät klocka och den visade mellan 0,3-0,4 bar och när vi skulle försöka ställa upp ladd trycket på wg så spika den så fick jag fel kod att ladd tryck var för högt varför blir d så om nu trycket ska ligga på 0,6?? så du tror det är ngt fel med turbon och inte chippet?? för utan trimchippet så går den hur fint som helst :S tackar för svaren =)
av *pettson*
erixon skrev:hmm okej men det vi gjorde vi hade mät klocka och den visade mellan 0,3-0,4 bar och när vi skulle försöka ställa upp ladd trycket på wg så spika den så fick jag fel kod att ladd tryck var för högt varför blir d så om nu trycket ska ligga på 0,6?? så du tror det är ngt fel med turbon och inte chippet?? för utan trimchippet så går den hur fint som helst :S tackar för svaren =)
Först av allt.... grundladd.. Ställs INTE genom att starta bilen..även om många gör så..
trycksätt wastegaten med rekommenderat tryck för B234T (B5234T, 12,5 kPa). justera WG stången så att den passar exakt när du håller Wg ventilen stängd. NU kan man starta bilen... köra och se om den laddar som tänkt..UTAN chip...ska nu ladda runt 0,6bar.. Fungerar det kalas så..
NU lägger man dit chippet... NU ska bilen ladda runt 1,0-1,2 bar beroende på vilket chip..
Fungerar det nu INTE med chip... reklamera chippet.. alternativt så är nånting spräckt/ hål på och tål inte över 0,6 bar utan att vidga sej.
av erixon
Okej, men hur vet jag att wg stången är perfekt :S? ska den skruvas in i bott lr hur menar du ^^ ? tack så mkt för hjälpen :)
av *pettson*
erixon skrev:Okej, men hur vet jag att wg stången är perfekt :S? ska den skruvas in i bott lr hur menar du ^^ ? tack så mkt för hjälpen :)
du lossar stången från ventilen på avgashuset.. trycksätter ventilen med trycket jag uppgav. gängar stången utåt.. eller inåt (beroende på om den är för kort eller lång) tills den passar EXAKT på den stängda ventilen. Där är RÄTT längd på wg stången. Nu ska bilen gå med originalchippet. Testa det först..
av erixon
fick inte upp ladd trycket till mer än 0,3-0,4 då får jag fel koden: för högt ladd tryck :S.. sen så har jag annat prob efter jag kört med bilen och står på tomgång så börjar det rycka väldigt ifrån den och lukta olja i kupén kan det vara toplockspackningen? tackar för svar
Nästa elbil från Volvo?

Ny EX40 på gång, man släpper den […]

Dolda Vinkeln...

Eller dom som marknadsförde skiten, algoritme[…]

Låg räckvidd Volvo ex30

Du glömde energiekvationen att varje liter be[…]

Tysta sommardäck V90

Det är väldigt missvisande att jämf[…]