Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av coldhand
Ibland, när jag svänger lite lätt åt höger och bromsar samtidigt så känns det som att det hackar, rycker lite lagom i bromspedalen, ungefär som när man bromsar hårt med ABS'en.. Även när jag kommer sakta och t.ex ksa svänga in höger på en parkering dvs rejält rattuslag, samma symptom... Någon som vart ute för samma sak eller?

Bil: Volvo 855 GL -94

MVH[/b]
av Kena
Skulle gissa på skeva bromsskivor. Ta av hjul, ta en typ skruvmejsel och lägg den på oket och håll fast den en halv mm från skivan. Snurra skivan och se om avståndet mellan spetsen på mejseln och skivan ändras. Gör den det har du en skev skiva.
Användarvisningsbild
av #27
Kan vara en trasig tandhjul så att givaren "läser" fel..
Användarvisningsbild
av coldhand
#27 skrev:Kan vara en trasig tandhjul så att givaren "läser" fel..
Okej.. Kan man testa detta genom att ta bort säkringen till ABS och köra utan, då borde ju inte givaren läsa nåt alls?? =)
Användarvisningsbild
av coldhand
Kena skrev:Skulle gissa på skeva bromsskivor. Ta av hjul, ta en typ skruvmejsel och lägg den på oket och håll fast den en halv mm från skivan. Snurra skivan och se om avståndet mellan spetsen på mejseln och skivan ändras. Gör den det har du en skev skiva.
Okej.. Hur kan den bli skev egentligen... Borde det inte alltid vara "hackigt" om den är skev? detta händer bara ibland, :) bytte bromskivor i Juni.. Men jag ska testa detta också om det inte blir nån skillnad utan ABS inkopplad..

:)
av Kena
Är det bara när du svänger och bromsar samtidigt som du märker av det?
Användarvisningsbild
av coldhand
Kena skrev:Är det bara när du svänger och bromsar samtidigt som du märker av det?
Japp.. Åt höger..
Användarvisningsbild
av #27
coldhand skrev:
Okej.. Kan man testa detta genom att ta bort säkringen till ABS och köra utan, då borde ju inte givaren läsa nåt alls?? =)

Du får försöka att titta på tandhjulet och snurra hjulet eller bromsskivan och se om den är av någonstans..

(Tandhjulet sitter på drivaxeln)
Användarvisningsbild
av coldhand
#27 skrev:
coldhand skrev:

Du får försöka att titta på tandhjulet och snurra hjulet eller bromsskivan och se om den är av någonstans..

(Tandhjulet sitter på drivaxeln)
Okej.. Behöver man demontera drivaxeln eller? jag är inte så grym på att mecka :D klarar på min höjd att byta drivrem, kamrem och lite sånt.. :) Förresten, är tandhjul samma som "abskrans" ?
Användarvisningsbild
av #27
[quote="coldhand]Okej.. Behöver man demontera drivaxeln eller? jag är inte så grym på att mecka :D klarar på min höjd att byta drivrem, kamrem och lite sånt.. :) Förresten, är tandhjul samma som "abskrans" ?[/quote]

Nej du behöver inte ta bort drivaxeln går att se ändå..

Abskrans är samma som tandhjul..
Byta Oljeledning Turbo D4164T

Jag är i samma läge. Hur gjorde du?

Laddtrycksventil blir jättevarm

Nej det har jag inte kollat! Ska kolla det! Men d&[…]

Det brukar samlas en massa "bös" (l[…]

Dolda Vinkeln...

Det förklarar saken 🥴🫡