Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nårdin1966
#150875
Hej är lite ny på volvofronten , har kört merca förut funderar på en V70 ev med lättrycksturbon på 193 hk ev också automat !

Är det en bra kombination hur ser det ut på bränslefronten exempelvis långkörning, är automaten 4 eller 5 stegad, skiljer det i soppaförbrukning mellan manuell och automat

Ja vart en del frågor

mvh Anders
Användarvisningsbild
av Nexus
#150895
Automat :!: se då till så att lådan har blivit "spolad" med jämna mellanrum då det tycka vara lite strul men volvos aut lådor :(
Själv har jag en manuell 2,5T har ej kollat vad den drar. Jag brukar vara snabbast mellan fart kamrorna :wink: så tanken är tom för det messta :(
av nårdin1966
#150921
grammse skrev:Automat :!: se då till så att lådan har blivit "spolad" med jämna mellanrum då det tycka vara lite strul men volvos aut lådor :(
Själv har jag en manuell 2,5T har ej kollat vad den drar. Jag brukar vara snabbast mellan fart kamrorna :wink: så tanken är tom för det messta :(
Spola lådan du menar alltså att den ska rengöras med jämna mellanrum, var gör man dessa spolningar , kan man göra dem själv ?

Hur trivs du med bilen i övrigt + och - ?

Vad är bra att veta innan köp ?
Användarvisningsbild
av Phantom
#150935
Jag är riktigt nöjd med min automat och LTT. Går fint svarar bra.
Spolning kan man göra själv.
Om du använder söktjänsten i forumet så får du både råd om bilen och hur man spolar en automat :wink:
Har lådan aldrig blivit spolad och du har många mil på bilen kan det vara riskabelt att göra en spolning anser jag.
Se upp med oljeläckage mellan motor och låda.
av nårdin1966
#151094
Vad kan man räkna med för förbrukning på en manuell 2.5t tänker då på landsvägskörning samt blandad ?

mvh Anders
Användarvisningsbild
av Nexus
#151103
nårdin1966 skrev:Vad kan man räkna med för förbrukning på en manuell 2.5t tänker då på landsvägskörning samt blandad ?

mvh Anders
Blandad körning ligger jag nog på litern milen. eller fan vet ej bara kör och tankar :wink: men den tar betydligt mindre än min förra bil med V6 och automat den låg på 1,3l/mil stads körning.

Jag är mycket nöjd men min V70. finns ju mycket lull lull till de och man åker tryggt och skönt. Fast det bara är en LTT så tyckar jag den är rolig att gasa lite med. (D)
Har bara bytt en länkarm och ett klonkstag annars tuffar den på utan problem :D
Vanliga fel får någon annan fylla på med då jag ej orkar rabbla de längre :wink:

Du behöver inte ta loss hela motorn för […]

Jag tänker sammanfatta mina problem med avgas[…]

V70 2008 bakluckan låser ej

Kabelstammen går i mitten, tror dom tidigare[…]

Irriterande ojämn blinkers

Nja, det gör de ju, det är bara en fr&ar[…]