Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av 854GLT94
Hej, jag är en 850-enthusiast från Finland. Sökte nätet när jag upfann dessa sidor! Skriver på finska volvolandia.com redan, men jag tänkte registrera hit också om jag kanske får bättre svar här. :)

Men tilla saket...jag har alltså en 850 GLT -94 med 2.5 20v motor. Har faktiskt köpt den från Sverige för ett år sedan. Har tyckt jättemycket om den, men nu har jag börjat fundera om det är något fel med den. Känns slöare än pappas S70 10v när man accelererar. Idag klockade jag 0-100 km/h och det tog 14sek, med en passagerare! Inte särskilt bra om Volvo lovade 8.9 när bilen kom ut. Ganska bra drag på tvåan up till 4000 rpm, men efter det går den sämmre.

Bilen körd ungefär 180 000 km, och nyss har jag bytt: fördelarlock, rotor och bensinfilter. För ett år sedan bytte jag luftfiltern och tändstiften.

Jag skulle uppskatta några tips, hur jag skulle fortsätta härifrån att söka fel. :???:
av Burken
Ja Det är ju faktiskt "inne" att rengöra gasspjället här på volvoland.. så gör du ett försök med de också :)
av el-anders
Jag gissar på spjället/spjällen som skiftar mellan "långt" och "kort" insugningsrör.
Måste styras av vacum eftersom det sitter en dosa som drar i en arm.
Verkar som Volvo slutade med det här systemet någon gång, men en 94:a borde ju ha det.
Man känner en liten kick vid ca 3500- 4000 varv när röret slår om. Hur den går utan "omslag" har jag aldrig upplevt, men säkerligen tappar du en 30 till 40 Hk, kanske mer?
De 850 GLT jag provkört (har själv en slö 10 vent. utan den här finessen)
har ylat helt underbart upp till 6500, varvilliga som Elleman Jacobsen fixade B20 motorer.
Användarvisningsbild
av 854GLT94
el-anders skrev:Jag gissar på spjället/spjällen som skiftar mellan "långt" och "kort" insugningsrör.
Måste styras av vacum eftersom det sitter en dosa som drar i en arm.
Verkar som Volvo slutade med det här systemet någon gång, men en 94:a borde ju ha det.
Man känner en liten kick vid ca 3500- 4000 varv när röret slår om. Hur den går utan "omslag" har jag aldrig upplevt, men säkerligen tappar du en 30 till 40 Hk, kanske mer?
De 850 GLT jag provkört (har själv en slö 10 vent. utan den här finessen)
har ylat helt underbart upp till 6500, varvilliga som Elleman Jacobsen fixade B20 motorer.
Det är nog säkert något att göra med vacum-systemet. Jag har nu kollat nästan allt jag kommer up med och inget har hjälpt. Kraflöshet kommer på låga och höga varv, mellanregistret drar helt ok. Jag provade min brors 740 -90 2l och även den hade bättre vrid på läga varv!

Den varierande insuget stänger ju de kortare rören när gasspjällen är 80% öppen och varvtalet är mellan 1500 och 4500 rpm. Annars borde den vara öppet... men om den inte öppnar alls, det skulle kanske orsaka kraftlöshet på höga varv åtminstone. :???:
Användarvisningsbild
av Iceman40
En sån bil är slö på låga varv. Som att sparka på en död gris
Kamremsbyte V70N

Jag är ingen expert, så ta inte detta f[…]

Visa din semesterbil(d)

@fjohan82 , Ja där har de sockersugna norrm&[…]

Inga problem att blanda om man nu är lagd &ar[…]

Tack så mycket för kritiken, förl&[…]