Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av yllika
Hej! Har skaffat mig en trevlig 850R t-gul steg 3 ca 300 hk.
Iallafall när jag startar bilen så låter den helt normlt vid tomgång men när jag gasar så "skramlar det" i öigt drar ingen olja ocg går perfekt..kan det vara nåt som r slitet i motorn, han som ägde den sa att dom ska låta så här??
Användarvisningsbild
av Nexus
skrammel i motorn låter ju ej bra även om det skulle vara på en nissan micra 1,0 :wink:
Sen fattar jag ej vad förra ägaren mena med att de ska låta såhär?? Låter som han snackar skit :x . ingen motor ska skrammla ,den ska gå tyst genom hela varvtals registret anser jag.
Användarvisningsbild
av ketto
inget som ligger väldigt nära avgassystemet då? Typ värmeplåt?
av Red Dragon
Jag hade precis samma fel på min bil, det är en S70 dock. När jag gasa så skrammla det och det var katalysatorn som var trasig. Keramiken låg löst och skramla och rassla när jag gasade.Först trodde jag att det var något fel på motorn men efter mycket felsökande så hitta jag felet. Kolla upp det får du se. Lycka till.
Användarvisningsbild
av yllika
Hej! Lyssnar man noga så låter det från toppen "skramlar mer ju mer man gasar" kan det vara kamaxeln? Hur kan jag lyssna ifall det är katten som är dålig? Vill också tillägga att den går lite ojämt??
av Red Dragon
Om det låter ifrån toppen när du gasar så tycker jag att du omedelbart ska uppsöka första bästa verkstad så de får kika på det. För om du har köpt bilen nyligen så tycker jag att du ska kräva säljaren på pengarna som det kostar att åtgärda felet. Oavsett om det är en R eller inte så ska det icke skramla när du gasar. Om det skulle vara katten som är trasig då rasslar det underifrån bilen när du gasar , och när du har den på tomgång så låter det som ett " knackande " ljud underifrån. När jag hade det felet på min bil så vart den väldigt slö när den vart varm , kändes typ som 50% av hästkrafterna försvann.
Användarvisningsbild
av ketto
värmeplåtarna över turbon lösa?
Användarvisningsbild
av Nexus
yllika skrev:Hej! Lyssnar man noga så låter det från toppen "skramlar mer ju mer man gasar" kan det vara kamaxeln? Hur kan jag lyssna ifall det är katten som är dålig? Vill också tillägga att den går lite ojämt??
Jag tycker du ska ta ett snack med förra ägaren som påstår att R-modellen ska skrammla i motorn.
Jag hade tittat på en annan bil och skrattat åt hanns förklaring att "det ska låta så". Men åk in till t e x bilia och be någon tekniker kasta ett öra på motorn ring sen tidigare ägaren. :evil:
Användarvisningsbild
av yllika
Hej! bilen går perfekt när den är varm med, alla hästar är hemma=), I allafall jag har ring förra ägaren och sa till han att det är konstaterat att det låter från motorn, jag lät anningen arg på han för han sa att bilen var i toppskick och det var den när jag kollade på den., antingen pengarna tillbaks eller ordna en ny topp, så på fredag ska jag lämna den tillbax till han, och hans kompis är mek på volvo, så en ny topp sätts ditt, så vi får se var detta leder. har ägt bilen bara 2 dagar
Användarvisningsbild
av yllika
Värmeplåtarna är det inte heller..

Har en v70. Ja alla P2 är väl lika. Fund[…]

Hej, är detta samma grej som att bilkö[…]

Finns inte fyrhjulsdrift vare sig till mildhybri[…]

Vibration dörr v90cc 2017

Hej på er! Har en v90 cc från 2017 d&a[…]