Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av snowman
Hej!

Ska precis köpa en s70 -99 som gått ca 7000 mil.

Ägaren säger att check engine lampan har lyst från och till och på sissta servicen(1 månad sen) så hade verkstaden saggt till dem att det var en kass givare, verkstaden kunde dock inte se någon notering om det i deras papper men de sa att om det var en mindre grej så brukade de inte notera det, det kunde också hända att de hade släckt check engien lampan.

När vi provade bilen så lyste inte check engine(dock att en lampa var kass).

Det är tyvärr lite krångligt att ta bilen till en verkstad innan köp, kan jag själv kontrollera detta på något vis?

Tack på förhand

MVH
Jimmy
Användarvisningsbild
av Phantom
Enda sätte som jag ser det är att läsa ut om det finns några felkoder i bilen :roll:
Kanske finns det någon i din omgivning som har ett diagnosinstrument du kan låna för att göra det hos säljaren.
av snowman
Phantom skrev:Enda sätte som jag ser det är att läsa ut om det finns några felkoder i bilen :roll:
Kanske finns det någon i din omgivning som har ett diagnosinstrument du kan låna för att göra det hos säljaren.
Nja jag känner väll inget som har, men man kanske kan köpa ett om de inte är för dyra? Annars kanske bemanade besin stationer kan ha?

Jag är inte så insatt i hur systemet fungerar.

Hur länge sparas felloggen på bilen?
Kan det finnas felkoder i loggen som inte visats utåt(instrumentpanel)
Om det inte finns någon felkod i loggen, kan man anta att det är glapp kontakt då ?
Är felkoderna daterade på något vis?
av Kena
Pruta ordentligt om du inte vet vad felet är.
av snowman
Kena skrev:Pruta ordentligt om du inte vet vad felet är.
Priset är redan bestämt, det som kvarstår är att jag ska betala och hämta bilen. Men jag vill göra en sissta kontroll innan jag betalar bilen, frågan är om det endst går att göra på en volvo verkstad?

Sen är ju frågan om dendär givaren, kan det bara vara en givare de pratar om? och isåfall var sitter den?
av Kena
Gör då såhär, säljaren betalar reparationen och du betalar överenskommet pris +reparationen. Skulle det vara något annat dyrare fel så slipper du stå för fiolerna.
av snowman
Kena skrev:Gör då såhär, säljaren betalar reparationen och du betalar överenskommet pris +reparationen. Skulle det vara något annat dyrare fel så slipper du stå för fiolerna.
Det låter som en bra idé, dock så går den inte genomföra i detta fallet. Bilen modelen verkar väldigt eftertracktad, säljaren har blivit totalt nerringd(enligt honom själv) och under tiden jag tittade på bilen ringde minnst två st. Detta gör att säljaren vill bli av med bilen på ett så enkelt vis som möjligt, detta är så klart en risk från min sida, men frågan är om inte risken kan vara värd att ta? Hur svårt är det egentligen att sälja en sådan bil som denna om man senare vill göra sig av med den?

Det säkraste för mig hade varit att leta någon annan, men denna bilen är förövrigt i ett väldigt gott skick(har varit o tittat på 20-30 bilar innan denna)
av *pettson*
snowman skrev:
Kena skrev:Gör då såhär, säljaren betalar reparationen och du betalar överenskommet pris +reparationen. Skulle det vara något annat dyrare fel så slipper du stå för fiolerna.
Det låter som en bra idé, dock så går den inte genomföra i detta fallet. Bilen modelen verkar väldigt eftertracktad, säljaren har blivit totalt nerringd(enligt honom själv) och under tiden jag tittade på bilen ringde minnst två st. Detta gör att säljaren vill bli av med bilen på ett så enkelt vis som möjligt, detta är så klart en risk från min sida, men frågan är om inte risken kan vara värd att ta? Hur svårt är det egentligen att sälja en sådan bil som denna om man senare vill göra sig av med den?

Det säkraste för mig hade varit att leta någon annan, men denna bilen är förövrigt i ett väldigt gott skick(har varit o tittat på 20-30 bilar innan denna)
kan inte säljaren ta risken så köp inte bilen..
Användarvisningsbild
av gundj
Det dräller ju av S-70.
Köp inte bilen om inte säljaren lagar den först.
Eller räkna med 10000:- i reparation.
av Kena
Och hur vet du att det inte var säljarens polare som stod bakom hörnet och ringde?

Hittar inget nytt. Någon som har o vill s&au[…]

köpa en Volvo S / V60

Ok, tack.

Någon som kört med 235/45-18 med et45[…]

Volvo 240 usa front

Är det en original USA front är det v&au[…]