Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av vrålvolvon
Hej!

Mina ABS bromsar har ett lustigt fel, det är så att när det guppar till på vägen så börjar lampan att lysa och bromsarna lägger av, men om man stannar efter vägen och stänger av bilen och startar den igen så funkar bromsarna och ingen lampa lyser, tills dess att det guppar till igen och då funkar det inte igen. jag bytte givaren höger bak för den vara bara på några mega ohm då man mätte den men efter givarbytet så blev det sämre och lampan börjar lysa oftare, jag har beställt en ny kontakt som man ansluter givaren med och hoppas på att det är där felet sitter men vad tror ni?

tacksam för svar/Nicklas
av *pettson*
vrålvolvon skrev:Hej!

Mina ABS bromsar har ett lustigt fel, det är så att när det guppar till på vägen så börjar lampan att lysa och bromsarna lägger av, men om man stannar efter vägen och stänger av bilen och startar den igen så funkar bromsarna och ingen lampa lyser, tills dess att det guppar till igen och då funkar det inte igen. jag bytte givaren höger bak för den vara bara på några mega ohm då man mätte den men efter givarbytet så blev det sämre och lampan börjar lysa oftare, jag har beställt en ny kontakt som man ansluter givaren med och hoppas på att det är där felet sitter men vad tror ni?

tacksam för svar/Nicklas
känn bara efter så att inte botten på tändningslåset är problemet.. så nycklarna gungar när du guppar på vägen..
vad säger dina felkoder?
Användarvisningsbild
av vrålvolvon
jo men om det skulle vara botten på tändningslåset skulle det väll inte ha blitt sämmre vid byte av givaren?, felkoderna säger att den inte får nånsignal från nån av givarna vid 40km/h
av *pettson*
vrålvolvon skrev:jo men om det skulle vara botten på tändningslåset skulle det väll inte ha blitt sämmre vid byte av givaren?, felkoderna säger att den inte får nånsignal från nån av givarna vid 40km/h
inte från en enda givare?..
Användarvisningsbild
av vrålvolvon
Jag minns inte exakt men de va många givare som inte fick nån signal vid 40km/h enligt diagnostiken. jag tycker att det känns som glappkontakt och troligtvis vid den givaren jag bytte, jag tänker byta kontakten vid höger bakhjul i helgen så får jag se om det blir bättre, men de där med tändningsnyckeln, räcker väll att man lirkar lite medan man kör så ser man väll om lampan tänds?

har inga andra problem med tändningslåset iaf...

/Nicklas
Användarvisningsbild
av vrålvolvon
Hej!

lyfter tråden för någon måste hjälpa mig med detta. jag har bytt kontakten till höger bakhjulsgivare men ej kabeln, tror ni det kan vara värt att byta kabeln som går från givaren till en kopplingsplint i bagegeutrymmet?

lr är det nått annat som glappar? lite svårt att kolla upp då man måste köra i 40km/h det måste väll vara nått glapp eftersom abs lampan slocknar som vanligt vid start av bilen? det är ingen spec fart lr tid man behöver för att lampan ska tändas utan det händer ngn då och då.

snälla hjälp mig/Nicklas
av Kena
Tycker det verkar som om givaren inte kan läsa av tandhjulet ordentligt, rengjort och kollat upp det?
Användarvisningsbild
av vrålvolvon
Kena skrev:Tycker det verkar som om givaren inte kan läsa av tandhjulet ordentligt, rengjort och kollat upp det?
jo det har jag rengjort med stålborste och 6bar tryckluft...

men jag gjorde det bara på höger bak där jag bytte givaren. men kan det ändå vara någon av dom andra hjulena som kransen kan behöva rengöras på? det blev ju sämre när jag bytte höger givare bak så jag antar att det är där felet ligger. Eller är det kabeln till höger bak som är felet ändå?

tacksam för svar/Nicklas.
av *pettson*
vrålvolvon skrev:
Kena skrev:Tycker det verkar som om givaren inte kan läsa av tandhjulet ordentligt, rengjort och kollat upp det?
jo det har jag rengjort med stålborste och 6bar tryckluft...

men jag gjorde det bara på höger bak där jag bytte givaren. men kan det ändå vara någon av dom andra hjulena som kransen kan behöva rengöras på? det blev ju sämre när jag bytte höger givare bak så jag antar att det är där felet ligger. Eller är det kabeln till höger bak som är felet ändå?

tacksam för svar/Nicklas.
läst ur felkoden/koderna nu och sett om det är samma .. eller nån ny?
Du har ju så du kan nolla.. och sen kika direkt på om där är ny kod..
Användarvisningsbild
av vrålvolvon
hej!

nej jag har inte kollat några felkoder sen det började... men jag ska göra det till helgen och se om det är samma lr onm det kommit nått nytt.

men vad kan det vara för fel då?

Tacksam för svar/Nicklas.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Jag har bytt låskista på höger b[…]

Har demonterat bort låskistan och fått[…]

Mora i Dalarna

Volvo XC60-27